۰ نفر

بعد از تصمیم وزارت صمت صورت گرفت؛

سایه سنگین تصمیمات غیرکارشناسی دولت بر سر ۲ میلیون بافنده/ انتقاد شدید از ادغام مرکز متولی فرش دستباف

۲۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۰۲
کد خبر: 807430
سایه سنگین تصمیمات غیرکارشناسی دولت بر سر ۲ میلیون بافنده/ انتقاد شدید از ادغام مرکز متولی فرش دستباف

بعد از تصمیم وزیر صمت مبنی بر ادغام مرکز ملی فرش با مرکز صنایع خلاق این وزارتخانه، فعالان اقتصادی با انتقاد شدید از انحلال مرکز متولی فرش دستباف کشور، خواستار تشکیل سازمان ملی فرش و صنایع دستی از سوی دولت شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، پنجمین جلسه مجمع تشکل‌های فرش دستباف ایران برگزار و مقرر شد مساله ادغام مرکز ملی فرش با مرکز صنایع خلاق مورد بررسی و انتقاد قرار گیرد.

مرتضی حاجی آقامیری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق بازرگانی ایران، تصمیم برای ادغام مرکز ملی فرش ایران با مرکز صنایع خلاق را اقدامی مضر برای کشور و منافع ملی دانست و گفت: موضوع اصلی امروز چارت جدید وزارت صمت است که این وزارتخانه را دچار آشفتگی کرده است.

وی افزود: با حکم اخیر معاون صنایع عمومی، این مرکز در دفتر صنایع خلاق ادغام شده و به عنوان مرکز فرش و صنایع خلاق ایران، در چارت قرار گرفته است که با این اوصاف، جایگاه مرکز ملی فرش به عنوان معاونت وزیر به معاونتی در مرکز صنایع خلاق تبدیل شده است و تنزل یافته است.

میری تاکید کرد: تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران، با ادغام مرکز ملی فرش با هر عنوانی مخالف بوده و خواستار تشکیل سازمان ملی فرش و صنایع دستی هستند.

دولت باید پاسخگوی ضرر ۲ میلیون بافنده فرش دستباف باشد

همچنین علانور توکلی، نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران گفت: در سال‌های گذشته که صادرات فرش بالغ بر ۲.۵میلیارد دلار بود، اتحادیه احساس کرد بین بخش خصوصی و دولتی نیازمند همکاری است و به همین دلیل، پیشنهاد ایجاد مرکز ملی فرش از طرف اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف ایران انجام شد که هدف این بود مرکز ملی فرش در رابطه با تولید سیاستگذاری داشته باشد.

وی افزود: در سال ۹۸، با پیشنهاد اتحادیه صادرکنندگان فرش، ستاد راهبردی فرش تاسیس شد که بعد از آن هم مجمع تشکل‌ها، از تمام تشکل‌های مختلف مرتبط با فرش صورت گرفت.

توکلی ادامه داد: در سال‌های اخیر دولت با گماردن مدیرانی که نسبت به فرش اطلاعاتی نداشتند، این جایگاه را تضعیف کرد؛ در حالیکه اکنون مساله تضعیف فرش به جایی رسیده است که جایگاه فرش روز به روز تضعیف می شود؛ حال آنکه دو میلیون نفر از فرش دستباف ارتزاق می‌کنند و اگر به این هنر- صنعت ضربه وارد شود، دولت ضربه بزرگی خواهد خورد.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان، بافندگان و صادرکنندگان فرش دستباف، با تصمیم جدید در خصوص ادغام مرکز ملی فرش با صنایع خلاق، مخالف هستند و مخالفت خود را نیز ابراز کرده اند؛ اما به این اعتراض توجهی نشده است و ما از دولت می‌خواهیم در کار فرش دخالت نکند.

رئیس مرکز ملی فرش باید بدون تشریفات اداری، معاون اول رئیس جمهور را ملاقات کند

همچنین ابوالفضل رجبیان، اضافه کرد: هدف از تشکیل این جلسه، بازگشت جایگاه مرکز ملی فرش است. به این معنا که تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف فرد توانمندی را برای هنر- صنعت فرش دستباف ایرانی نیاز دارند که بدون تشریفات اداری، بتواند معاون اول رئیس جمهور را ببیند و برای یکی از اشتغالزاترین و ارزآورترین کالای صادراتی کشور به راحتی رایزنی کند؛ نه اینکه ماهها در صف انتظار برای دیدن مقامات دولت باشد.

وی اظهار داشت: فرش مثل خانواده‌ای است که پدر خانواده ۱۲ فرزند دارد و یکی را سر راه می‌گذارد؛ در حالیکه بارها به وزیر قبلی صمت یعنی آقای فاطمی امین هم گفتیم، دولت ما را رها می‌کند و این مساله زیبنده فرش ایران نیست.

به گفته رجبیان، فرش ایران جایگاه ویژه‌ای داشته و باید داشته باشد؛ یعنی باید تلاش شود که این هنر-صنعت در جایگاه واقعی خود قرار گیرد.

حکم انتصاب رئیس مرکز فرش و صنایع خلاق غلط املایی داشت

همچنین چمن رخ، عضو هیات مدیره تولیدکننده و صادرکنندگان فرش ایران در ادامه اظهار داشت: از ۲۰روز پیش مطلع شدیم قرار است تغییراتی در تمامی شئونات مرکز ملی فرش رخ دهد. از آن روز شروع به فعالیت‌هایی کردیم که جلوی افول فرش دستبافت در کشور گرفته شود.

وی افزود: شاید کمترین سازمانی چارتی چون مرکز ملی فرش داشته باشد؛ چه طور می توان این مرکز را با صنایع اسباب بازی ادغام کرد؟ این در حالی است که وزیر قبلی صمت در آن زمان کار ما را تفویض کردند و گفتند من درگیر خودرو هستم و نمی‌رسم؛ به فرد دیگر می سپارم که کارتان سریع انجام شود و تا امروز کاری انجام نشده است. 

چمن رخ گفت: در چند روز گذشته با حکمی فوری، این ادغام عملیاتی شد؛ حکمی که از طرف معاون وزیر، صادر شد، در ابتدا غلط املایی داشت و اعلام شده بود که این اقدام در راستای دانش بنیان شدن صنعت خودرو انجام شده بود. حکم اسباب خنده شد و مجددا حکمی جدید زدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha