۲ نفر

پیچ و رولپلاک سنگ نما و قوانین ریزش سنگ ساختمان

۱۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۳۰
کد خبر: 806122
پیچ و رولپلاک سنگ نما و قوانین ریزش سنگ ساختمان

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان یکی از بهترین روش‌های تثبیت و محکم کردن سنگ‌های به کار رفته در نمای ساختمان است که با استفاده از طناب و توسط راپل‌کار انجام می‌شود. این روش تاثیر بسیار زیادی در افزایش طول عمر سنگ‌های نما و جلوگیری از ریزش آن‌ها دارد. اگر مراحل ساخت نمای سنگی ساختمان به‌صورت اصولی و با رعایت استانداردهای لازم انجام نشود، احتمال ریزش سنگ‌ها در اثر عواملی مانند وزش باد،‌ طوفان، نوسانات دما، بارندگی و ... افزایش می‌یابد. در این مطلب اطلاعات بیشتری درباره نحوه پیچ و رولپلاک نما با طناب و مزایای آن، عوامل موثر در قیمت پیچ و رولپلاک نمای ساختمان و قوانین ریزش سنگ نما در اختیار شما قرار خواهیم داد.

هدف از پیچ و رولپلاک نما چیست؟‌

نماکاری ساختمان‌ها با استفاده از سنگ تاثیر بسیار زیادی در زیبایی ظاهری ساختمان‌ و افزایش استحکام آن دارد. از مزایای دیگر سنگ نما می‌توان به مواردی مانند ایجاد طرح خارجی شگفت‌انگیز در نما، مقاومت ساختمان در شرایط مختلف آب و هوایی، باران، رطوبت و نوسانات دما اشاره کرد. البته زمانی می‌توان از این مزایا بهره‌مند شد که ساخت نما با سنگ به‌صورت اصولی توسط افراد ماهر و متخصص، در زمان مناسب انجام شود؛ در غیر این‌صورت در عواملی مانند زلزله، باد، طوفان و ... عواقب ناگواری مانند ریزش سنگ‌ها، وارد شدن آسیب به عابران پیاده و خودروهای پارک شده در کنار ساختمان را به‌همراه خواهد داشت.

برای جلوگیری دائمی از سقوط و ریزش سنگ‌های نما، محکم شدن و افزایش طول عمر آن‌ها، ایجاد یک نمای زیبا، منحصربه‌فرد و ایمن از روش پیچ و رولپلاک نما استفاده می‌شود. ابزارهای مورد نیاز برای پیچ و رولپلاک کردن سنگ‌های نمای ساختمان عبارت‌اند از: دریل، مته، پیچ و رولپلاک. پیچی که برای این کار استفاده می‌شود، باید از ویژگی‌هایی مانند مقاومت در مقابل چکش‌خواری، مقاومت کششی بالا برای تحمل وزن سنگ و روکش گالوانیزه برای مقاومت در برابر رطوبت برخوردار باشد.

مراحل پیچ و رولپلاک نما بدون داربست

مراحل پیچ و رولپلاک نما با طناب و بدون داربست  در کرج و تهران شامل موارد زیر است:

  • بررسی قدمت و سال ساخت ساختمان

  • بررسی نوع سنگ به کار رفته در نما از لحاظ میزان ضخامت،‌ تخلخل، درجه سختی و ابعاد

  • بررسی میزان ترک خوردگی، بندکشی و احتمال سقوط سنگ‌ها

  • شناسایی سنگ‌های لق‌شده و در معرض خطر ریزش

  • آماده کردن پیچ مقاوم و رولپلاک پروانه‌ای، فیشر یا توکار متناسب با سنگ‌های نمای ساختمان

  • آماده کردن ابزارهایی مانند طناب، هارنس یا جلیقه نگهدارنده، ابزارهای فرود و حمایت، دریل هیلتی و چکش سبک دارای دیمر برای عملیات راپل کاری

  • سوراخ کردن سنگ‌ نما با استفاده از دریل و مته

  • گذاشتن رولپلاک در داخل سوراخ ایجاد شده

  • بستن پیچ به رولپلاک برای ثابت ماندن سنگ‌ها در جای خود

  • عایق‌کاری روی سنگ‌ها و بندها برای جلوگیری از نفوذ آب به پشت سنگ‌ها

مراحل پیچ و رولپلاک کردن سنگ نما زمانی با بالاترین کیفیت انجام می‌شود که از خدمات معتبرترین شرکت فعال در این حوزه استفاده کنید.

پیچ و رولپلاک سنگ نما و قوانین ریزش سنگ ساختمان

پیچ و رولپلاک نما با طناب چه مزایایی دارد؟

این روش یکی از کم‌هزینه‌ترین روش‌های نگهداری و محکم‌سازی سنگ‌های نما روی ساختمان است. پیچ و رولپلاک نمای ساختمان با طناب به سرعت و در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود؛ زیرا نیازی به پیدا کردن، اجاره و نصب داربست ندارد. افرادی که عملیات پیچ کردن سنگ‌های نما را با آویزان شدن از طناب انجام می‌دهند، از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند و در شرایطی کاملا امن بدون خطر سقوط کار خود را به اتمام می‌رسانند. افزایش امنیت عابران پیاده و ماشین‌های پارک شده در جلوی ساختمان، دسترسی راحت به قسمت‌های مختلف نما و صرفه‌جویی در زمان از مزایای دیگر استفاده از طناب برای پیچ و رولپلاک کردن نمای ساختمان است.

چه عواملی قیمت پیچ و رولپلاک نمای ساختمان را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟

مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی قیمت پیچ و رولپلاک نما شامل موارد زیر است:

  • تعداد سنگ‌های نما

  • جنس، ضخامت و ابعاد سنگ نما

  • نوع ملات پشت سنگ‌ها

  • هزینه ترمیم سنگ‌های آسیب‌دیده

  • وسعت و متراژ فضای نمای ساختمان

  • تعداد، جنس و قیمت پیچ‌ها

  • ارتفاع ساختمان

  • میزان حساسیت کار

  • استفاده از راپل یا داربست

  • دستمزد خدمات نصب پیچ و رولپلاک

قیمت نهایی پیچ و رولپلاک سنگ نما با طناب بسیار ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از داربست است؛ بنابراین برای کاهش هزینه‌ها بهتر است که از خدمات شرکت‌هایی که عملیات پیچ کاری نما را با طناب انجام می‌دهند، استفاده کنید.

آشنایی با قوانین ریزش سنگ ساختمان

بر اساس قانون ریزش سنگ ساختمان اگر سنگ نما در سال‌های اولیه ساخت آن، یعنی تا 10 سال پس از بهره‌برداری دچار ریزش شود، مسئولیتش بر عهده سازنده و مهندس ناظر ساختمان خواهد بود؛ اما اگر مدت زمان بیشتری از ساخت ساختمان می‌گذرد و سنگ‌های نما به دلیل قدیمی بودن ساختمان دچار لق‌شدگی و ریزش شده‌اند، مالک کنونی مسئول است و باید هزینه‌های مربوط به تعمیر نما را پرداخت کند. علاوه‌براین اگر در اثر ریزش سنگ نما به عابران پیاده و وسایل نقلیه آسیب و خسارتی وارد شود، باز هم این مالک کنونی ساختمان است که باید متحمل پرداخت هزینه شود. طبق تبصره قانون ریزش سنگ ساختمان، مسئولیت ریزش سنگ نما بر اثر بلایایی مانند طوفان و زلزله بر عهده مالک کنونی ساختمان است‌؛ زیرا در چنین مواقعی سازنده و مهندس ناظر ساختمان گناهی ندارند.

پیچ و رولپلاک سنگ نما و قوانین ریزش سنگ ساختمان

چرا سنگ نمای ساختمان دچار ریزش می‌شود؟

دلایلی مانند استفاده از مصالح ساختمانی نامرغوب و بی‌کیفیت، نماکاری ساختمان در هوای بسیار سرد و استفاده نکردن از مواد ضدیخ مانند نانو، نماکاری در گرمای شدید و نچسبیدن سنگ‌ها به دلیل تبخیر سریع آب ملات، اسکوپ نکردن یا عدم سیم‌کشی سنگ‌ها هنگام نماکاری، استفاده از قطعات سفالی و سیمان خشک به‌ جای ملات کافی، افزایش طول عمر ساختمان و قدیمی شدن آن منجر به ریزش سنگ‌ها و ایجاد نمای نامناسب در ساختمان می‌شوند. بهترین راهکارها برای جلوگیری از این اتفاق استفاده از مصالح مرغوب، نماکاری اصولی توسط افراد متخصص و حرفه‌ای، پیچ و رولپلاک نماست. زمانی که سنگ‌های نما با کمک پیچ و رولپلاک و با بالاترین کیفیت در جای خود ثابت و محکم می‌شوند، عوامل بیرونی مانند طوفان، باد، سرما و گرمای بیش از حد هوا به هیچ وجه نمی‌توانند باعث ریزش سنگ‌های نما و ایجاد خسارت‌های جانی و مالی شوند.

اهمیت انتخاب شرکت معتبر و مناسب برای پیچ و رولپلاک کردن نما

یکی از نکات بسیار مهمی که برای افزایش استحکام و مقاومت نمای ساختمان و جلوگیری از ریزش سنگ‌ نما باید مورد توجه قرار بگیرد، انتخاب یک شرکت معتبر و مناسب برای انجام عملیات پیچ و رولپلاک نمای ساختمان است. شرکت‌های معتبر با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و باتجربه، با استفاده از بهترین و باکیفیت‌ترین ابزارهای پیچ، کار سنگ‌های نمای ساختمان‌ها را با بالاترین کیفیت انجام می‌دهند. ارائه خدمات با منصفانه‌ترین قیمت، استفاده از مرغوب‌ترین انواع پیچ و رولپلاک و تضمین کیفیت خدمات از مهم‌ترین ویژگی‌های شرکت‌های معتبر است.

پیچ و رولپلاک سنگ نما و قوانین ریزش سنگ ساختمان

پیچ و رولپلاک نما، بهترین روش برای تثبیت سنگ‌های شل‌شده نما

در این مقاله راجع‌به مراحل انجام یکی از بهترین روش‌های تثبیت سنگ‌های شل‌شده نما، یعنی روش پیچ و رولپلاک کردن نما با طناب صحبت کردیم و توضیح دادیم که این روش چه مزایای مفیدی به‌همراه دارد. سپس به معرفی عوامل تاثیرگذار در قیمت پیچ و روپلاک سنگ نما شامل تعداد سنگ‌های نما، جنس، ضخامت و ابعاد سنگ‌ها، نوع ملات پشت سنگ‌ها و ... پرداختیم، 

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میهن راپل IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    1 0
    کار پیچ و رولپلاک سنگ نما بسیار سخت و دشواره. پیچ و رولپلاک نما جهت نگه داشتن سنگ روی نمای ساختمان استفاده میشه.
  • نیوپیچ IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    0 0
    پیچ و رولپلاک سنگ نمای ساختمان با بهترین شل باید انجام بشه چون پس از یکم گذشت زمان ممکنه دوباره؟از سیمان جدا بشه. استفاده از مصالح جنس خوب خیلی تاثیر داره توی عمر این کار