۰ نفر

معاون وزیر صمت:

قیمت‌ها در صنعت لوازم خانگی رقابتی است / صنعت خودرو باید مسیری که لوازم خانگی رفت را طی کند

۳ آبان ۱۴۰۲، ۱۷:۳۶
کد خبر: 805252
قیمت‌ها در صنعت لوازم خانگی رقابتی است / صنعت خودرو باید مسیری که لوازم خانگی رفت را طی کند

معاون صنایع عمومی وزیر صمت با بیان این که الان قیمت‌ها در صنعت لوازم خانگی رقابتی است و خیلی وقت‌ها هم کالا پایین‌تر از قیمت مصوب نیز ارائه می‌شود، گفت: ضمانت بالای کالا نشان دهنده این است که تولیدکنندگان ما از محصولات خودشان اطمینان دارند و تولید در داخل کشور بهینه شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزیر صمت در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه صنعت لوازم خانگی ایران در جمع خبرنگاران گفت: چند سال قبل در برخی حوزه‌ها کمبود لوازم خانگی داشتیم و اساسا در برخی موارد خط تولید نداشتیم، علی‌رغم این که در واردات محدودیت ایجاد شده بود، تولید داخلی کفایت نمی کرد، هم در این نمایشگاه شاهد هستید و هم در سطح عرضه در بازار، آمار رشد ما سالانه رشد کرده و در ۶ ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد رشد داشته، رشد صنعت لوازم خانگی ایران برای همه صاحبان صنایع و مردم عیان است.

برادران افزود: به دنبال این هستیم که در این صنعت داخلی‌سازی را عمق دهیم، به بالای ۶۵ درصد عمق داخلی رسیده‌ایم و محصولاتی داریم که صد درصد داخلی هستند. در همین بازدید از نمایشگاه برخی غرفه‌داران که وارد کننده بودند و یا تحت نام و نشان‌های برندهای کره‌ای تولید می‌کردند اعلام کردند که با اتکا به کارگران و مهندسان ایرانی رشد محصولاتشان را ادامه دادند و به بیش از ۹۰ درصد به داخلی‌سازی و عمق تولید رسیده‌اند که نشان می‌دهد این صنعت به سمت پایدارشدن حرکت می‌کند و امیدواریم این مسیر ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: وزارت صنعت معدن و تجارت به طور مسمتر رضایت مشتری را رصد می‌کند و در صورتی که هر مشتری ابراز گلایه کند سازمان حمایت ورود می‌کند. البته خود تولیدکنندگان نیز به صورت داوطلبانه زمان ضمانت خودشان را افزایش داده‌اند و لوازم خانگی با ابلاغ جدیدی که ما انجام داده‌ایم بالغ بر ۲۴ ماه ضمانت دارد. البته برخی واحدها این عدد را به سه سال یا بالاتر هم افزایش دادند. یک حوزه جدیدی هم که اضافه شده این است که بنا بر هر دلیلی اگر مشتری رضایت نداشته باشد به سمت تعویض بروند. این نشان دهنده این است که تولیدکنندگان ما از محصولات خودشان اطمینان دارند و تولید در داخل کشور بهینه شده است.

معاون وزیر صمت بیان کرد: علاوه بر رشد تولید که باعث فراوانی کالا می‌شود و بحث ضمانت کالا که موجب رضایت مشتری می‌شود و علاوه بر این که ما به سمت عمق داخلی‌سازی این صنعت رفته‌ایم که باعث پایداری می‌شود، امیدوار هستیم که حوزه‌های محصولات جدید را هم دنبال کنیم و به سمت صادرات محصولاتمان هم برویم.

برادران گفت: مردم قبلا پول واریز می‌کردند و ۶ ماه یا یک سال بعد محصول دریافت می‌کردند اما الان کالا را می‌گیرند و در اقساط‌های بلندمدت تسویه می‌کنند. این ظرفیت ایجاد شده و امیدوار هستم رضایت عموم مردم در حوزه لوازم خانگی که یکی از صنایع مهم و اشتغالزای ما است بیش از پیش تامین شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممنوعیت واردات برندهای خارجی لوازم خانگی، سرنوشت صنعت لوازم خانگی را مشابه صنعت خودرو نخواهد کرد، گفت: این را مردم می‌توانند قضاوت کنند، این صنعت یک صنعت متمایز از سایر صنایع است و عمدتا به بخش خصوصی متصل است، یعنی ما اینجا هیچ انحصار یا تولیدکننده داخلی نداریم که متصل به یک شرکت شبه دولتی باشد که بخواهد بازار را به سمت انحصار ببرد. رقابت در درون بخش خصوصی است و این رقابت این صنعت را متمایز از صنعت خودرو کرده است.

معاون وزیر صمت اظهار کرد: صنعت خودرو هنوز مشمول استثنای حمایتی قرار گرفته است و به نوعی باید مسیری که لوازم خانگی رفت را خودرو هم برود و رشد تولید، خصوصی سازی و ارتقای رضایت مشتری رخ دهد.
وی گفت: در این نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان خاصی هم برای ارائه محصولاتشان و هم تبادل دانش حضور دارند. برای این که نقشه راهبردی صنعت لوازم خانگی ایران بتواند مسیر خود را با قوت ادامه دهد یک کارگروه ملی مستقیما تحت‌نظر وزیر صنعت ایجاد کرده‌ایم.

این مقام مسئول درخصوص قیمت‌گذاری محصولات تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز گفت: الان قیمت‌ها رقابتی است و خیلی وقت‌ها هم پایین‌تر از قیمت مصوب نیز ارائه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    0 0
    راستی الان تلویزیون خارجی از ایرانی ارزان تره