۳ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تحریم، فرصتی برای رشد اقتصادی و اشتغال!

۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۴۳
کد خبر: 805051
تحریم، فرصتی برای رشد اقتصادی و اشتغال!

نشست آینده کاوی اقتصاد ایران با محور تحلیلی بر اقتصاد کلان ایران، آخرین تحولات ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک و آینده صنعت به همت مرکز مطالعات استراتژیک مجمع کارآفرینان ایران برگزار شد.

اقتصادآنلاین – رجا ابوطالبی؛ در پی این نشست، برزین جعفرتاش کارشناس آن مرکز ضمن برشماری معضلات و سختی‌های شرایط کشور در دوره تحریم عنوان کرد: بهترین زمان برای رشد صنایع و به دنبال آن رشد اقتصادی کشور در همین دوره اتفاق می‌افتد.جهش نرخ ارز و محدودیت واردات عواملی هستند که از پس تحریم به کشور تحمیل می‌شوند. جهش نرخ ارز باعث می‌شود که ارزش پول ملی با ارزش بهره‌وری برابر شود. به زبان ساده تر محصولات خارجی گران شده و تولید و فروش داخل کشور رقابت‌پذیرتر خواهد شد. حتی عملکرد بخش صنعت در دوره تحریم از میانگین اقتصادی بهتر بوده و واضحا شاهد رشد اشتغال، هرچند آرام، هستیم.

تحریم، فرصتی برای رشد اقتصادی و اشتغال!

اما با بررسی کشورهای تازه صنعتی شده می‌توان اقدامات لازم جهت تثبیت این رشد صنایع را انجام داد تا در دوران پسا تحریم نیز شاهد پیشرفت صنایع، چه در زمینه خلق ارزش افزوده و چه در زمینه اشتغال، باشیم.

آلیس امسدن در کتاب خود وظایف دولت را جهت توسعه صنایع و کسب و کارها اینگونه تنظیم کرده است:

۱. مدیریت داخلی سازی: برنامه های دولت جهت عمق بخشی به تولید داخل و عدم رضایت به منتاژ

۲. بانکداری توسعه‌ای: این نوع بانکداری کاملا متفاوت با بانکداری تجاری است و وظیفه اصلی آنها حمایت از صنایع استراتژیک و زیرساخت‌ها خواهد بود. چرا که بازگشت سرمایه جهت سرمایه گذاری در زیر ساخت ها کوتاه مدتی نیست و بانک‌های تجاری از آن فراری هستند.

۳. ایجاد بنگاه‌های بزرگ‌مقیاس: در تولید صنعتی این بنگاه‌های بزرگ‌مقیاس هستند که توانایی تحقیق و توسعه و رقابت در سطح جهانی را دارند. به عنوان مثال در کره جنوبی ۳ خودروساز بزرگ‌مقیاس وجود دارد و مابقی بنگاه‌ها در راستای چرخه تولید آنها فعالیت می‌کنند.

۴. انزوای انتخابی: دیوار تعرفه‌ای برای آن دسته از صنایعی که استراتژیک و کاربردی هستند منطقی است نه تمام صنایع! بعد از رشد صنعت مورد نظر به کمک تعرفه‌های دولت، این تعرفه‌ها آرام آرام حذف و به سمت صنعت دیگری چرخش خواهد کرد.

تحریم، فرصتی برای رشد اقتصادی و اشتغال!

با علم بر این موضوع که تحریم‌ها سبب رشد بخش صنعت شده و از طرفی آگاهی به نحوه توسعه صنایع، اکنون بهترین زمان برای شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری جهت پیشرفت آن‌ها خواهد بود. با توجه به جدول زیر می‌توان در درجه اول آن دسته از صنایعی که نیاز به تکنولوژی خاصی نداشته و ارزش وارداتشان نیز بالا است شناسایی کرد، و در ادامه با برنامه ریزی اصولی، واردات را به حداقل برسانیم. با این کار هم شاهد رشد اقتصادی عجیبی خواهیم بود و هم اشتغالی باور نکردنی در کشور ایجاد می‌شود. در صورت تداوم این روند حتی می‌توان در آن صنایع به کشوری صادراتی تبدیل شویم. وجود یک بازار ۳۱ میلیارد دلاری فقط با تمرکز به بازار داخل!

واردات و صادرات گروه‌های کالایی بخش صنعت

تحریم، فرصتی برای رشد اقتصادی و اشتغال!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha