۰ نفر

در گفتگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

قیمت‌گذاری لوازم خانگی باید تعیین تکلیف شود/ تورم ۴۰ درصد، مجوز افزایش قیمت ۱۰ درصد

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۴۲
کد خبر: 840691
قیمت‌گذاری لوازم خانگی باید تعیین تکلیف شود/ تورم ۴۰ درصد، مجوز افزایش قیمت ۱۰ درصد

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با تاکید بر اینکه باید قیمت‌گذاری لوازم خانگی تعیین تکلیف شود، گفت: تولیدکننده‌ها به دنبال افزایش قیمت نیستند، آنها می‌گویند افزایش قیمت‌ها مطابق با هزینه‌ها باشد تا ما بتوانیم ادامه فعالیت بدهیم.    

اقتصادآنلاین - فاطمه جوادی: عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: مهم‌ترین مانعی که در حال حاضر تولیدکنندگان لوازم خانگی با آن مواجه هستند بحث قیمت است، از یک طرف بحث قیمت‌گذاری و نظارت پیشینی وجود دارد و از طرف دیگر هزینه قطعات، مواد اولیه و پیمانکاری کمتر از ۴۰ درصد افزایش نداشته است.

وی افزود: به ما می‌گویند امکان افزایش قیمت وجود ندارد، اما این یکی از مشکلاتی است که ما باید به‌زودی موفق به حل آن شویم.

هاشمی ادامه داد: باید قیمت‌گذاری تعیین تکلیف شود و مطابق با افزایش قیمت مواد اولیه و تورم باشد؛ مگر می‌شود با تورم ۴۰ درصدی بگویند شما نمی‌توانید بالای ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته باشید.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی توضیح داد: البته تولیدکننده‌ها به دنبال افزایش قیمت نیستند، آنها می‌گویند افزایش قیمت‌ها مطابق با هزینه‌ها باشد تا ما بتوانیم ادامه فعالیت بدهیم.

هاشمی اظهار داشت: در بازار هم قدرت خرید مردم پایین است و تمام واحدهای تولیدی بدون استثناء مجبور هستند که دیگر نقدفروشی نکنند و مدت‌دار بفروشند، فروش مدت‌دار هم یک فرمولی دارد که آن را هم به راحتی نمی‌توانند انجام دهند و از طرفی هم بحث هم تامین ارز مطرح است.

وی در پاسخ به این سوال که نتیجه پیگیری‌های شما در خصوص لغو قیمت‌گذاری دستوری چه بوده است، گفت: فعلا در حال رایزنی هستیم تا این موضوع تعیین تکلیف شود.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی چالش دوم این صنعت را مربوط به بخش صادرات دانست و گفت: رفع تعهد ارزی به یک معضل تبدیل شده است، واحدهایی که عمق ساخت داخل آنها بیشتر است، الان بیشتر دچار مشکل شده‌اند، چون با این هزینه‌های مواد اولیه، نیروی کار و تورم موجود عملا انگار دارند با ارز آزاد خدمات می‌گیرند؛ اما از آن طرف می‌گویند ارز را باید در سامانه نیما با رقم ۴۲ هزار تومان برگردانید که این موضوع اصلا امکانپذیر نیست.

هاشمی با تاکید بر این که بحث رفع تعهد ارزی مانع بسیار بزرگی است و باید حتما دولت و تمرکزش را بر حل این موضوع بگذارد، تصریح کرد: درست است که تامین ارز برای کشور لازم است، اما مگر چند درصد ارزهای کشور از طریق صادرات صنعت لوازم خانگی تامین می‌شود؟ عمده تامین ارز این سامانه‌ها از طریق پتروشیمی، صنعت فولاد و مس است نه صنعت لوازم خانگی.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در پایان گفت: در جهت بهبود فضای کسب و کار و در امتداد شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است باید فضا به گونه‌ای مهیا شود که واقعا بخش خصوصی بتواند فعالیت کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha