۰ نفر

داشتن دیپلم برای مشاوران املاک اجباری شد

۳۰ مهر ۱۴۰۲، ۱۳:۵۲
کد خبر: 804798
داشتن دیپلم برای مشاوران املاک اجباری شد

وزارت راه و شهرسازی با ارسال نامه‌ای به وزارت اقتصاد خواستار اصلاح صلاحیت درخواست‌کنندگان مجوز بنگاه مشاوران املاک از طریق هیات مقررات‌زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، در جلسه هشتاد و هشتم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در خصوص تفویض اختیارات مربوط به سیاست‌گذاری‌، در خواست نظارت و راهبری مشاورین املاک از طرف وزارت صمت به وزارت راه و شهرسازی در کنار اصلاح صلاحیت‌های درخواست‌کنندگان مجوز بنگاه مشاور املاک از طریق هیات مقررات‌زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار ارائه شد.

بر اساس جزئیات این درخواست، شروط پنج‌گانه جهت اعطای مجوز فعالیت به مشاورین املاک در نظر گرفته شده است.

نخستین شرط در نظر گرفته شده لزوم ارائه گواهی سوءپیشینه توسط مدیر مشاور املاک و همکاران فعال در بنگاه است. از طرفی ارائه گواهی آموزش فنی و تخصیصی توسط مدیر مشاور املاک و همکاران لازم‌الاجرا شده است.

بر این اساس جهت اخذ گواهی فنی و تخصیصی، مشاورین املاک علاوه بر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، می‌توانند به اتحادیه مشاورین املاک مراجعه و دوره‌های آموزشی مربوطه را طی کنند.

لازم به ذکر است سرفصل‌ها آموزشی و اساتید کلیه دوره‌های آموزشی در این رابطه باید به تأیید وزارت راه و شهرسازی برسد. علاوه بر شرایط یادشده استفاده از املاک با کاربری تجاری یا اداری برای صنف مشاوران املاک باید مورد تأیید شهرداری قرار گیرد.

از سوی دیگر ارائه مدرک تحصیلی حداقل دیپلم، توسط مشاوران املاک لازم است، همچنین ارائه مدرک دیپلم صرفا برای متقاضیان جدید دریافت مجوز ضروری است و مشاورین املاکی که درخواست تمدید مجوز کنند مشمول این محدودیت نیستند.

بر اساس درخواست وزارت راه و شهرسازی ارائه مجوز موقت یکساله به مشاورین املاک جدید و تمدید مجوز برای مشاورین مدت سه سال، در صورت احراز صلاحیت و عدم تخلف صادر می‌شود.

مشاوره املاک صنفی با بیشتری فعالیت غیرمجاز

در این رابطه جواد سادات مشاور وزیر راه و شهرسازی به خبرنگار فارس گفت: صنف مشاور املاک بیشترین فعالیت غیرمجاز مربوط به اصناف را به خود اختصاص می‌دهند و شروط پنج‌گانه در درگاه ملی مجوزها به جهت ساماندهی این مسئله لحاظ شده است.

نظرسنجی اخیر یک نهاد پژوهشی نشان داد بیش از ۸۰ درصد مردم پس از مراجعه به مشاوران املاک از شرایط معامله و خدمات بنگاه‌ها رضایت ندارند و همچنین بیش از ۶۷ درصد مراجعه‌کنندگان به تخلف احتمالی مشاوران املاک ظنین هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    0 0
    هر جایی که معامله انجام بشه ،همین مشکل هست.دو طرف احساس میکنن ضرر کردن چون مالی را از دست دادن. این ذات انسان است، نظر سنجی بدرد خودتان میخوره