۰ نفر

tZero (t0)  چیست؟

۲۱ مهر ۱۴۰۲، ۱۷:۴۸
کد خبر: 803791
tZero (t0)  چیست؟

tZero (t0)  یک پلتفرم دفتر کل توزیع‌شده و ارز دیجیتال است که شرکت خرده‌فروشی اینترنتی Overstock  آن را راه‌اندازی کرده است.

این پلتفرم به منظور ایجاد مشروعیت و نظارت بیشتر بر عرضه‌ی اولیه‌ی سکه‌ (ICO) توسعه یافته است و به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا دارایی‌های توکن‌شده‌ای برای سرمایه‌گذاران ایجاد و انتشار کنند.
پلتفرم tZero، برخلاف سایر پلتفرم‌های بلاک‌چین غیرمتمرکز، به‌عنوان یک نظام معاملاتی جایگزین (ATS) تعیین شده است و تنظیم آن بر عهده‌ی کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) و FINRA است.

نکات کلیدی
پلتفرم tZero (t0) یک صرافی دارایی مبتنی بر بلاک‌چین است که یک خرده‌فروش اینترنتی با نامOverstock  آن را راه‌اندازی کرده است و به دنبال حل مشکل انطباق با مقررات ICO است.
پلتفرم tZero (t0) به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا دارایی‌های توکن‌شده را در یک دفتر کل توزیع‌شده با نام بلاک‌چین (همان فناوری که زیربنای بیت‌کوین است) ثبت و منتشر کنند.
خود tZero با کمک یک ICO تأمین مالی شد.

تاریخچه‌ی  tZero


ایجاد ارزهای دیجیتال، پلتفرم‌های معاملاتی و فناوری‌های بلاک‌چین در طی سال‌های پس از عرضه شدن بیت‌کوین در سال 2009 به اوج خود رسیده است. ارزهای دیجیتال علاقه‌مندان به فناوری، آزادی‌خواهان، سفته‌بازان و سرمایه‌گذاران را گردهم آورده‌اند و سرعت نوآوری آن‌ها بسیار بیشتر از سرعتی است که تنظیم‌کنندگان بتوانند قوانینی را برای اطمینان از حمایت از مصرف‌کنندگان تصویب کنند.
محصولات مالی جدیدی با نام عرضه‌ی اولیه‌ی سکه (ICO) و روش‌های جدید مدیریت سرمایه‌گذاری با کیف پول‌های دیجیتال مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این پیشرفت‌ها درحال تغییر دادن نگاه مردم به پول هستند.
در برخی از موارد، شرکت‌ها نه تنها به دنبال یک رمزارز دیجیتال هستند، بلکه همچنین پلتفرمی‌ را نیز ارائه می‌کنند که برای مدیریت تراکنش‌ها از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کند. پلتفرم tZero نیز چنین شرکتی است که هم یک نظام معاملاتی جایگزین (ATS) و هم توکن‌هایی را ارائه می‌دهد.
این پلتفرم به گونه‌ای طراحی شده است که به خریداران و فروشندگان امکان داد و ستد از طریق یک استخر تاریک را می‌دهد، یعنی اینکه به‌عنوان یک تطبیق‌دهنده عمل می‌کند تا یک دلال. پلتفرم tZero درصدد تبدیل شدن به یک پلتفرم پیشرو است که شرکت‌ها از طریق آنICO  های خود را ارائه دهند.

راه‌اندازی‌شده به‌دستOverstock 


پلتفرم tZero  حاصل تلاش قبلی Overstock.com، یک خرده‌فروش آنلاین، برای توسعه‌ی فناوری بلاک‌چین با نام Medici است. فناوری Medici طوری طراحی شده است که به Overstock و همچنین سایر مشاغلی که مجوز این فناوری را دارند، امکان فروش ارزهای دیجیتال را می‌دهد. این تلاش در سال 2014 آغاز شد. از سال 2021، بنگاه سرمایه‌گذاری خطرپذیرPelion Venture Partners ، فناوری Medici را به نمایندگی از Overstock مدیریت می‌کند.
پاتریک برن، بنیان‌گذار Overstock، در اعلامیه‌ی ارائه‌ی معافیت اوراق بهادار (فرم D) این پلتفرم در کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC)، به‌عنوان یکی از اعضای رسمی tZero فهرست شده است.
این شرکت کار فروش قراردادهای ساده برای سهام آینده (SAFEs)، یک ابزار مالی قابل تبدیل، به سرمایه‌گذاران معتبر را در دسامبر سال 2017 آغاز کرد. SAFE ها به شرکت‌ها اجازه می‌دهند تا سرمایه را خارج از بازارهای بدهی و سهام سنتی افزایش دهند و برخی از ویژگی‌های اسکناس‌های قابل تبدیل را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهند. شرکت‌های ارز دیجیتال بیش از همه از این قراردادها استفاده می‌کنند. طبق بایگانی اولیه‌ی tZero در SEC، انتظار می‌رود که این پلتفرم 250 میلیون دلار جمع‌آوری کند.

تنظیم‌شده به‌دست SEC 


از نظر تنظیم‌کنندگان، پلتفرم tZero یکی از اولین تلاش‌ها برای مدیریت ارزهای دیجیتال و نظام‌های معاملاتی جایگزین است. تنها در سال 2017 (هشت سال پس از راه‌اندازی بیت‌کوین) بود که کمیسیون بورس و اوراق بهادار حکمی درمورد توکن‌ها صادر کرد. عدم قطعیت نظارتی باعث می‌شد تا دارندگان ارزهای دیجیتال بسیار کمتر از سرمایه‌گذاران اوراق بهادار محافظت شوند، که این موضوع خود احتمالاً هم در نوسانات قیمت و در هک شدن صرافی‌های مختلف، که عموم به‌خوبی آز آن‌ها مطلع شده‌اند، نقش داشته است. سهام Overstock.com یک روز پس از اینکهFINRA  درخواست عضویت tZERO در سال 2020 را تأیید کرد، بیش از 20 درصد افزایش یافت.
تنظیم‌شده بودن پلتفرم tZero یک مزیت قابل‌توجه درمورد محصولات مالی مبتنی بر ارزهای دیجیتال به آن می‌بخشد، زیرا می‌تواند خدماتی را ارائه دهد که سایر پلتفرم‌ها ممکن است قادر به ارائه‌ی آن نباشند. ازآنجایی‌که tZero ملزم به رعایت مقررات است، می‌تواند خود را در نقش ارائه‌دهنده‌ی خدمات مشاوره، تسویه و تأیید به سایر شرکت‌هایی که برای جمع‌آوری سرمایه به‌دنبال انتشار توکن هستند، قرار دهد.
اگرچه شرکت‌هایی که به‌دنبال جمع‌آوری سرمایه از طریق فروش توکن هستند، می‌توانند پلتفرم‌های خود را بسازند و در نتیجه واسطه‌ها را حذف کنند، اما این امر مستلزم سرمایه‌گذاری و تخصص قابل توجهی است. استفاده از شرکتی مانند tZero ممکن است مقرون به صرفه‌تر باشد و همچنین ممکن است tZero روزی به پلتفرمی مانند نزدک درنظر گرفته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha