۰ نفر

از پیکان سپر جوشنی تا نیسان گاوی / ماشین‌بازها این اسم‌ها را فراموش نمی‌کنند

۳۱ شهریور ۱۴۰۲، ۲۲:۳۶
کد خبر: 800724
از پیکان سپر جوشنی تا نیسان گاوی / ماشین‌بازها این اسم‌ها را فراموش نمی‌کنند

با این که در سراسر دنیا، نامی برای هر کدام از خودروها از سوی شرکت سازنده انتخاب می شود، اما بنا به دلیلی، چه به دلیل سبک طراحی و چه به علت کاربری های مختلف، مردم به آن ها القاب مختلفی می‌دهند. در این محتوا قصد داریم به مشهورترین القابی که به خودروهای مختلف در بازار ایران نسبت داده شده است بپردازیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، پیکان را می‌توان محبوب دل تمام ایرانی‌ها دانست. این خودرو نماد خودروسازی داخلی است که در طول تولیدش از ابتدا تا انتها چند باری فیس لیفت شد و در نهایت از خط تولید ایران خودرو کنار رفت. ابتدا پیکان با ظاهر قدیمی‌اش که به پیکان جوانان شهرت داشت تولید می‌شد تا این که سرانجام بر روی آن تغییراتی حاصل شد. ظاهر کلی پیکان ثابت ماند، اما بخش‌های مهم مانند چراغ‌ها تفاوت پبدا کردند. نسخه فیس لیفت اولیه، که به چراغ‌های کرکره‌ای در عقب و چراغ‌های مستطیلی پهن و بزرگ در جلو مزین شده بود، به پیکان چراغ بنزی معروف شد، چراکه چراغ‌های عقب شبیه به محصولات مرسدس بنز شده بودند. سال‌ها از این تغییرات گذشت تا دوباره ایران خودرو تغییراتی را برروی آن اعمال کرد. سپر جلو ظاهری پهن و بزرگ داشت که از جنس پلاستیک بود و به همین دلیل به پیکان سپر جوشنی معروف شد. 

از پیکان سپر جوشنی تا نیسان گاوی / ماشین‌بازها این اسم‌ها را فراموش نمی‌کنند

فولکس واگن بیتل؛ ملقب به قورباغه‌ای

همان طور که اشاره کردیم، دادن لقب به خودروها در تمام کشورهای دنیا امری طبیعی و رایج است؛ برخی لقب‌ها نیز در سراسر دنیا جا افتاده اند و همه مردم یک خودرو را با یک لقب می‌شناسند. فولکس واگن بیتل نیز جزو همین خودروهاست که در سراسر دنیا با یک لقب شناخته می‌شود. زمانی که، آدولف هیتلر دستور ساخت یک خودروی خانوادگی ارزان قیمت را داد، شرکت فولکس واگن دست به کار شد و خودرویی طراحی کرد که رکورد فروش در سراسر دنیا را شکست و تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای بازار شد. فولکس بیتل به علت طراحی خاص خود لقب فولکس قورباغه‌ای را به خود گرفت. این خودروی جذاب از سال ۱۹۳۸ تولید شد و تا سال ۲۰۱۵ بر روی خط تولید فولکس واگن حضور داشت. 

از پیکان سپر جوشنی تا نیسان گاوی / ماشین‌بازها این اسم‌ها را فراموش نمی‌کنند

میتسوبیشی گالانت نسل ۶؛ ملقب به سوسماری

میتسوبیشی نیز یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ ژاپنی است که در دهه ۷۰ شمسی حضور پرقدرت و توفانی داشت. یکی از مدل‌هایی که در ایران در همان سال‌ها به بازار عرضه شد میتسوبیشی گالانت بود. خودروهای میتسوبیشی مانند دیگر ژاپنی‌ها به دلیل استهلاک بسیار پایین و کیفیت بسیار بالا در ایران بسیار محبوب شدند. نسل ۶ میتسوبیشی از سال ۱۹۸۷ تا سال ۱۹۹۲ تولید شد که توانست همزمان با عرضه به بازارهای جهانی، به ایران نیز راه پیدا کند. در بازار خودروی کشور به میتسوبیشی گالانت نسل ۶ به دلیل پوزه کشیده و سبک طراحی چراغ‌های جلویش لقب سوسماری را داده‌اند. این خودرو در آن سال‌ها جزو یکی از جادارترین و نرم‌ترین سدان‌های بازار بود و خیلی خوب توانست خود را میان مردم محبوب کند. در بخش فنی نسخه‌های مختلفی از این خودرو تولید شد که نمونه‌های واردشده به ایران اغلب به پیشرانه ۲ لیتر و ۱.۸ لیتر کاربراتوری مجهز شده بودند. برخی دیگر از گالانت‌های سوسماری نیز که با نام GTI شناخته می‌شوند یک پیشرانه ۲ لیتری انژکتوری را زیر کاپوت خود داشتند. نسخه فول این سدان ژاپنی، که به سوپر سالن معروف هستند، امکانات ویژه‌ای را در آن سال ها مانند کروز کنترل و سانروف و ترمز ABS داشتند. 

از پیکان سپر جوشنی تا نیسان گاوی / ماشین‌بازها این اسم‌ها را فراموش نمی‌کنند

نیسان جونیور؛ ملقب به نیسان آبی و نیسان گاوی

نام نیسان که در ایران می‌آید بسیاری از مردم یاد نیسان وانت یا همان نیسان آبی می‌افتند. یکی از پرکارترین و بی ادعاترین خودروهایی که بازار ایران از ابتدا تاکنون به خود دیده نیسان جونیور است، که توانسته است دهه‌ها بر روی خط تولید بماند. این خودرو در اصل نسل سوم نیسان جونیور محسوب می‌شود که برای اولین بار در سال ۱۹۷۰ متولد شد، یعنی بیش از نیم قرن پیش! شرکت زامیاد، که در آن سال‌ها اقدام به واردات و مونتاژ محصولات روز اروپا می‌کرد، نسل سوم نیسان جونیور را در سال ۱۳۴۹ وارد ایران کرد. آن قدر این خودروی کار و تجاری در ایران موفق بود که تمام خط تولیدش به ایران منتقل شد و همچنان در حال تولید است. با وجود داشتن رنگ‌های دیگر، ایرانیان این خودرو را بیش تر با رنگ آبی سفارش می‌دادند و همین مورد سبب شد به آن لقب نیسان آبی داده شود، تا جایی که به عنوان مثال، بسیاری افراد رنگ سفید آن را نیز تحت عنوان نیسان آبیِ سفید معرفی می کنند! همچنین لقب نیسان گاوی نیز به دلیل جان سخت بودن و قابلیت‌های جابه‌جایی بار به آن داده شد. 

از پیکان سپر جوشنی تا نیسان گاوی / ماشین‌بازها این اسم‌ها را فراموش نمی‌کنند

منبع: اسب بخار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha