۰ نفر

اقتصاد آنلاین در گفت‌وگو با یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

نباید سامانه‎های آنلاین را عامل افزایش قیمت خودرو و مسکن دانست / دنبال کاهش قیمت نباشید؛ نوسان همیشه وجود دارد

۱۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۰۰
کد خبر: 733108
نباید سامانه‎های آنلاین را عامل افزایش قیمت خودرو و مسکن دانست / دنبال کاهش قیمت نباشید؛ نوسان همیشه وجود دارد

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نباید سامانه‌های آنلاین را عامل افزایش قیمت دانست، گفت: نباید دنبال کاهش قیمت باشیم. زیرا نوسان همیشه وجود دارد.

اقتصاد آنلاین – سارا جلیلی: اخیرا دولت‌ برای اینکه بار افزایش قیمت مسکن و خودرو را از روی دوش خود بردارد، بدون توجه به زیرساخت‌ها و مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه، پلتفرم‌های آنلاینی چون دیوار و شیپور را عامل افزایش قیمت‌ها معرفی می‌‎کند. اما علت اصلی افزایش قمیت در بازار خودرو و مسکن چیست؟ آیا واقعا پلتفرم‌هایی چون دیوار، عامل افزایش قیمت هستند؟

اقتصاد آنلاین در گفت‌وگو با کامران ندری، اقتصاددان، به پاسخ این پرسش می‌پردازد. وی در خصوص تاثیر سامانه‌های آنلاین بر قیمت‌ها در بازار خودرو و مسکن گفت:  این درست نیست که سامانه‌های آنلاین را مقصر افزایش قیمت در بازار مسکن و خودرو بدانیم. مهم‌ترین عامل پیش‌بینی‌های منفی‌ای است که در ذهن بازیگرهای اصلی در بازار وجود دارد. یعنی اخباری ممکن است پخش شده باشد که ممکن است من و شما از آن‌ها خبردار نباشیم ولی بازیگرهای اصلی در بازار ممکن است در نتیجه‌ی آن، پیش‌بینی‌های منفی که در ذهن‌شان شکل گرفته در واقع حاضر شوند با قیمت بالاتری نسبت به ماه قبل خودرو یا مسکن را مبادله کنند وگرنه دلیلی اکنون برای افزایش و جهش آنچنانی در قیمت مسکن و خودرو وجود ندارد.

او افزود: در ماه‌های قبل قیمت خودرو و مسکن به نسبت بقیه‌ی دارایی‌هایی که در بازار خرید و فروش می‌شوند بیشتر افزایش پیدا کرده و این افزایش ناچیز را نباید یک تغییر جهت معنادار در شرایط فعلی به حساب آوریم.

ندری تاکید کرد: مساله دیگر این است که در خصوص قیمت‌های خودرو و مسکن باید اطلاع‌رسانی انجام شود و این نوع اطلاع‌رسانی‌ها (که در سامانه‌ها قیمت‌ها اعلام می‌شود) عامل افزایش قیمت در بازارها نخواهد بود. همچنین تغییر قیمتی که الان ملاحضه می‌شود آنقدر نیست که بگوییم بازار به لحاظ روانی دچار آشفتگی و التهاب شده که سامانه‌های آنلاین عامل آن باشند. قبلا هم حذف قیمت در این پلتفرم‌ها انجام می‌گرفت که به نظر من ضرورتی ندارد؛ زیرا گاهی اوقات همین اقدامات در واقع آن انتظارات منفی را تشدید کند.

وی افزود: گاهی اوقات می‌بینیم که به لحاظ روانی آشفتگی در بازار ایجاد می‌شود، یعنی اتفاق خاصی نمی‌افتد ولی فضای روانی حاکم بر بازار بسیار ملتهب می‌شود منطقی به نظر می‌رسد که برای آرام کردن بازار مدتی جلوی قیمت‌دهی‌ها را بگیرند و اقدام نادرستی به نظر نمی‌آید. اگر دولت بتواند بداند که چه موقعی ورود کند و نباید به صورت دائمی باشد و به صورت مقطعی ممکن است مفید واقع شود، شرایط فعلی را الان فکر نمی‌کنم آنقدر آشفته ببینیم که چنین اقداماتی در حال حاضر ضرورت داشته باشد و یا بخواهیم بگوییم پلتفرم‌های آ«لاین عامل افزایش قیمت هستند.

این کارشناس اقصادی همچنین در مورد راهکارهای کاهش قیمت خودرو و مسکن گفت: زیاد نباید دنبال کاهش قیمت باشیم، زیرا واردات خودرو مقداری تأثیرگذار باشد و قیمت را معکوس کند و کاهش پیدا کند. موضوعی که مهم است باید کاری کنیم که جلوی افزایش نسبت به سال قبل گرفته شود. بالاخره نوسان قیمت همیشه وجود دارد و در مورد مسکن تنها چیزی ممکن است چند درصدی باعث شود نسبت به سال قبل کاهش قیمت داشته باشیم یک رکود است که بدون پشت سر گذاشتن یک رکود این کاهش قیمت اتفاق نمی‌افتد، آنچه که الان باید در واقع توجه شود این است که افزایش قیمت شدید نباشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha