۰ نفر

سخنگوی قوه قضاییه؛

بی حجابی جرم مشهود است / هیچ پرونده‌ای در خصوص کانون صرافان تشکیل نشده است

۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۳۱
کد خبر: 732328
بی حجابی جرم مشهود است / هیچ پرونده‌ای در خصوص کانون صرافان تشکیل نشده است

سخنگوی قوه قضاییه گفت: هفته گذشته حکم پرونده رستمی صفا به سرانجام رسید، این امر بیانگر این موضوع است که قوه قضائیه هیچگونه مسامحه‌ای با فساد ندارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مسعود ستایشی در نشست خبری امروز ضمن گرامی داشت فرارسیدن ایام اربعین حسینی گفت: بر اساس دستور رییس قوه قضاییه، این خانواده بزرگ (قوه قضاییه) پای همه مردم ایستاده است تا برای رفع موانع شرکت زائرین در این همایش بزرگ اقدام کند و طبق این دستور اعلام شده بسیج امکانات نباید مورد غفلت سایر بخش های قوه قضاییه از ایفای مسئولیت‌ها باشد.‌

وی ضمن تبریک فرارسیدن هفته دولت افزود: شهیدان رجایی و باهنر دو نمونه از مکتب امام (ره) بودند که خدمت بی منت به مردم را سرلوحه خود قرار داده و در تاریخ انقلاب با مظلومیت نام خود را جاودانه ساختند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: عدالت فقط در محکمه نیست. عدالت را باید در جامع محورهای انقلاب اسلامی ببینیم.

وی ادامه داد: هفته گذشته بیست و چهارمین همایش دادستان های عمومی و انقلاب سراسر کشور با موضوع توجیه قانون جدید انتخابات مجلس و مبارزه با فساد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با حضور رییس قوه قضائیه برگزار و دستورات جدید از سوی رئیس دستگاه قضا صادر شد. تاکید ایشان بر موقعیت شناسی در اجرای قانون، شناخت ترفندهای جدید دشمن و صیانت از اعتماد مردم به نظام اسلامی از طریق استمرار برقراری ارتباط با مردم و شنیدن دغدغه های مردم از جمله نکات برجسته این نشست بود.

ستایشی افزود: رئیس قوه قضاییه در رابطه با برخورد با مفاسد از جمله برخورد  با مفاسد اقتصادی و ناسازگاری با مظاهر فساد در جامعه دستوراتی را صادر کرده اند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: هفته گذشته حکم پرونده رستمی صفا به سرانجام رسید، این امر بیانگر این موضوع است که قوه قضائیه هیچگونه مسامحه‌ای با فساد ندارد. همچنین در اجلاس برگزار شده، رییس دستگاه قضا بر برخورد ضابطین با نظارت دادستان‌ها با جرائم مشهود از جمله بی حجابی با استفاده از ظرفیت قانونی فعلی تا به سرانجام رسیدن قانون جدید تاکید کرد.

ستایشی یادآور شد: بر اساس تاکید رئیس قوه قضائیه مستمرا گفته شده در حوزه حجاب قانون وجود دارد و بی حجابی جرم مشهود است و کیفیت جرم مشهود در قانون بیان شده و ضابطان موظف به برخورد با جرم مشهود هستند.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سهامداران سدید گفت: فرایندهای رسیدگی در موضوعات کیفری و جزایی و حقوقی در قانون کاملا احصا شده است. طرق رسیدگی  و نحوه اعتراض به تصمیمات یا شکایات از تصمیمات اتخاذ شده از دادگاه بدوی طبق قانون مشخص شده است. در حوزه کیفری نیز مقررات ما در باب تجدیدنظر خواهی، فرجام خواهی و اعاده دادرسی به موجب قانون مشخص است.‌

سخنگوی قوه قضائیه افزود: ما باید مقید به قانون باشیم و چنانچه نسبت به پرونده‌ای در هر زمینه ای با اعتراض مواجه شویم،  قوه قضاییه مکلف به رسیدگی به اعتراضات را دارد.

وی ادامه داد: موضوع مطرح شده شما را در جلسه قبل گفتم و موضوع مشمول مقررات ماده ۴۷۷ شده است و سیر رسیدگی آن در دیوان عالی انجام می شود. من به سهامداران می‌گویم که  نگران نباشند، از اینکه حقی از آنها تضییع می‌شود.

ستایشی در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه با توجه به مباحث مطرح شده مبنی بر دادن اطلاعات محرمانه به صندوق بین‌المللی پول از سوی رییس سابق بانک مرکزی در دولت گذشته، آیا دستگاه قضایی  به عنوان مدعی العموم در این زمینه ورود داشته یا شکایتی را دریافت کرده است؟ گفت: تا این لحظه گزارشی که مبتنی بر این باشد  از ناحیه فرد مورد نظر صورت گرفته باشد،  واصل نشده  و اگر چیزی برسد اطلاع رسانی می‌کنیم‌.

وی افزود: این اطمینان را داشته باشید دستگاه  قضایی با تمسک به موازین قانونی و شرع مقدس، آنچه که  بدستش برسد که مبتنی بر تضییع حقوق عمومی است، کوتاه نمی آید و مسامحه ندارد و با قاطعیت برخورد می کند.

ستایشی در پاسخ به سوالی  در رابطه با گزارش های مردمی مبنی بر گرانفروشی بلیت‌های اتوبوس و هواپیما به ویژه در مناسبت راهپیمایی اربعین گفت: در سازمان بازرسی کل کشور و سازمان تعزیرات حکومتی اقدامات خوبی صورت گرفته است.  در حوزه قضائی تهران به‌عنوان شاخص که بیشترین سفرهای خارجی کشور از این استان انجام می‌شود و تدابیر ویژه‌ای از سوی دادستانی عمومی و انقلابی استان تهران صورت پذیرفته است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد:  چهار پرونده در رابطه با ۸۵ سایت و آژانس هواپیمایی در دادستانی  تشکیل شده است. ۵۷ سایت  غیرمجاز شناسایی شده و پیرامون ۷۰  مدیر سایت استعلامات قانونی صورت پذیرفته و  حدود ۵۴ مورد استعلام  از معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور نسبت به ۷۱ سایت صورت گرفته که مرتکب تخلف شده اند و برخی از این سایت‌ها حسب مورد مسدود شده اند.

وی با اشاره به اینکه بازده زمانی پروازهای اربعین ۲۷ مرداد تا ۲۰ شهریور ماه است، گفت: شرکت های هواپیمایی موظف هستند ظرف ۲۴ ساعت از زمان صدور مجوز پرواز، بلیت های خود را ارائه کنند و ما به صورت روزمره مطالبه گزارش می‌کنیم.

ستایشی افزود: بهای بلیت یک طرفه از تهران به عراق و یا بالعکس احصا و مشخص شده است و قیمت بلیت ۴ میلیون تومان است. فروش اجباری بلیت دو طرفه مطلقا ممنوع اعلام شده است و شرکت های هواپیمایی مجاز به فروش بلیت به صورت گروهی (بیش از ۹ نفر) در بازده سفرهای اربعین نیستند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: سه سکوی برخط ویژه شرکت‌هایی که فاقد امکان فروش برخط هستند، مهیا شده است. همچنین تمامی قراردادهای چارتری در بازه زمان سفرهای اربعین به حالت تعلیق در می آید و  با تدابیر صورت پذیرفته این موضوع در تهران اجرا شده است.

ستایشی در رابطه با اقدامات  دستگاه قضا در برخورد با تخلفات در حوزه فروش بلیت هواپیمایی گفت: نسبت به مسائل بلند مدت نیز سازمان بازرسی اقدامات خوبی به عمل آورده است، از جمله اینکه بر اساس قانون چگونگی نحوه اجرا تبیین شده که به موجب این قانون سازمان بازرسی تمهیداتی را به عمل آورده که این فرایند فروش بلیت کاملا منطبق با مقررات و موازین قانونی باشد.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده حمله تروریستی به شاهچراغ و نیز گزارش وزارت اطلاعات مبنی بر دستگیری ۲۰۰ تن از اعضای داعش ‌و جاسوسان رژیم صهیونیستی، گفت: خبری که داده شده را تایید می‌کنیم و در این خصوص اعلام می‌کنیم که اقدامات موسعی از سوی ضابطین و قوه قضاییه صورت گرفته و پرونده‌های متعددی تشکیل شده است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: بارها و بارها عرض کردیم که هیچ‌گونه تعارفی با کسانی که برهم زننده امینت و روان مردم هستند نداریم و چنانچه مستقیم یا غیرمستقیم با سرویس‌های خرابکار رژیم صهیونیستی یا غرب ارتباط داشته باشند برخورد می‌کنیم.

وی افزود: افراد بازداشت شده از جمله بازداشتی‌های حمله دوم به شاهچراغ مشخص هستند و نحوه بازداشت و تعداد آنها مشخص است ولی از آنجایی که این پرونده در مرحله تحقیقات ابتدایی است نمی توان جزییات بیشتری را گفت اما متهمان قصد فعالیت خرابکاری و تروریستی در نقاط مختلف کشور در اربعین حسینی و قبل و پس از این ایام را داشتند. ۱۹۶ نفر از اینها مربوط به پرونده حمله اول هستند که در استان‌های مختلف کشور دستگیر شدند  و برای برخی حکم صادر شده و برخی در مرحله تکمیلی است و پرونده‌هایی هم در حوزه‌های مختلف کشور به اقتضای شرایط رسیدگی خواهد شد. همچنین کیفرخواست متهمان در پرونده حمله دوم هم صادر شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در رابطه با اقدامات قوه قضاییه در خصوص  اصلاح ساختارهای فسادزا و زمینه‌های فساد گفت: قوه قضائیه با همکاری سازمان بازرسی کل کشور سه راهبرد تقویت شفافیت و پاسخگویی، ارتقای مبارزه بی امان با فساد و پیشگیری از فساد در دستگاه‌های اداری را موردتوجه قرار داده است.

وی گفت: سامانه ۱۳۶ ارتقا یافته است و پیش بینی‌های لازم در راستای احصای قابلیت‌های بیشتر برای دریافت گزارش‌ها و سو جریان امور با قابلیت پاسخگویی و پیگیری طراحی شده است و گزارش‌های واصله مورد پیگیری قرار می‌گیرند. همچنین در سال گذشته همایش ارتقای شفافیت برگزار شد و در اولین گام سازمان بازرسی کل کشور خود را مکلف به انتشار داده‌های غیر طبقه بندی کرد.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد:  مبارزه با فساد تقویت شده است و  با روش‌های علمی حل مسئله و در بستر اسناد بالادستی با هدف افزایش کارایی و رشد اقتصاد تاکنون موفق به شناسایی ۲۱۰ گلوگاه فساد زا شده‌ایم و به منظور تقویت مبارزه با فساد نظارت الکترونیک، تعامل با دستگاه‌ها و حمایت از گزارشگران فساد اقداماتی انجام شده است.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با حواشی انتخاب رییس اتاق بازرگانی گفت: مستحضرید مسائل و اموری مربوط به امور اجرایی کشور است که باید در مسیر اجرایی دنبال شود. این سوال باید از افرادی صورت بگیرد که به صورت مستقیم مسئول رسیدگی به این فرایندها هستند.

ستایشی افزود: اگر شکایتی از فرایندها ثبت شود، زمینه ورود قوه قضائیه فراهم می شود و شاهد رسیدگی قوه قضائیه خواهیم بود. در این زمینه  اگر تخلف و یا سوء مدیریتی صورت گیرد یا شکایتی از روندها و فرایندها شود دستگاه قضایی با رعایت مقررات قانونی ورود می‌کن

وی در پاسخ به سوالی درباره پرونده تخلفات بورس گفت: این موضوع مجدانه پیگیری شده و کیفرخواست پرونده در رابطه با گزارش اختصاصی سازمان بازرسی در پرونده و بررسی عملکرد مسوولان بازار اوراق بهادار در ارتباط با مدیریت در بازار و به اتهام مندرج در بند سه ماده ۴۶ قانون بازار اوراق بهادار صادر شده است.

وی افزود: این پرونده ۶ متهم دارد. یکی از متهمان  مقام سابق وزارت امور  اقتصاد،  یکی دیگر از متهمان مدیر سابق سازمان اوراق بهادار و بورس و ۴ نفر دیگر هم همکاران او در این سازمان  هستند.‌ نسبت به این پرونده مطالب ۲۰۰ نهاد مالی پیگیری شده است.

وی گفت: پرونده به دادگاه کیفری دو ارسال شده و در حال رسیدگی است و اولین جلسه دادگاه ۱۲ شهریور است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص حمایت قوه قضائیه از افشاگران و گزارشگران فساد گفت: نگاه قوه قضائیه حمایت از گزارشگران فساد اقتصادی است، این افراد یار و یاور قوه قضائیه در امر مبارزه با فساد هستند، در مبارزه با جرائم مشهود نیز ضابطین موظف هستند که مطابق موازین قانونی عمل کنند و این مسیر مورد حمایت قوه قضائیه است؛ البته باید این نکته را مورد توجه قرار داد که  افشاگری فساد نباید منجر به اشاعه فساد باشد.

وی ادامه داد: لایحه‌ای در خصوص حمایت مالی از افشاگران تدوین شده و در صحن مجلس مطرح است‌. در این لایحه به چگونگی حمایت از افشاگران فساد اقتصادی پرداخته شده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص بازداشت برخی اعضای شوراهای شهر در سراسر کشور گفت: به دنبال ارتقای اعتماد مردم هستیم اما عده‌ای با اعمال خود اقدام به بی اعتمادی می‌کنند و با کسانی که مرتکب رفتار مجرمانه می‌شوند مطابق با قانون برخورد می‌کنیم. در جلسه با شورای عالی استان‌ها پیشنهاد شد تا کارگروه مشترکی میان قوه قضائیه و شورای عالی استان‌ها تشکیل شود تا این کارگروه با تعیین اولویت‌ها به احصا و رفع مسائل مربوطه بپردازد.

ستایشی درباره اجرای پروژه میانکاله  گفت: مواضع قوه قضاییه در این زمینه شفاف است و بارها از سوی رئیس قوه قضاییه و سخنگوی قوه قضاییه اعلام شده و اعلام کردیم که سازمان حفاظت محیط زیست از جمله سازمان‌هایی است که زیر نظر دولت است و در ساختار سازمانی قوه مجریه دیده شده است. سازمان محیط زیست زیرمجموعه دولت انجام وظیفه می‌کند و رئیس این سازمان معاون رئیس جمهور است.

ستایشی با اشاره به مصوبه قبلی دولت برای اعطای مجوز اجرای پروژه میانکاله، ادامه داد:  دولت بر اساس نگاهی که سازمان محیط زیست دارد و نظارتی که می‌کند می‌تواند در مصوبه قبلی خود تجدید نظر کند.

ستایشی تأکید کرد: این را اعلام می‌کنیم که چه در ساختار دولت به عنوان اشخاص حقوق عمومی  و چه اشخاص حقیقی، همه‌ موظف به اجرای قانون هستند و قانون فصل‌الخطاب است و بهترین راه تجلی عدالت اجرای درست و دقیق قانون است.

وی ادامه داد: هر کس تخلفی از قانون کند و سرپیچی از قانون کند و قانون‌شکنی کند و عمل او به موجب قانون واجد وصف مجرمانه باشد، قوه قضاییه تعارف ندارد و با آن برخورد می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha