۰ نفر

چرا دریافت کدرهگیری اجاره نامه ضروری است؟

۷ شهریور ۱۴۰۲، ۹:۲۲
کد خبر: 732301
چرا دریافت کدرهگیری اجاره نامه ضروری است؟

تابستان، فصل جا به جایی و نقل و انتقال خانه است و به همین دلیل دریافت و یا عدم دریافت کدرهگیری اجاره نامه برای برخی شهروندان جای سوال دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری آنلاین، دکترصفر شعبانی، کارشناس ویژه معاونت پیشگیری از جرم دادگستری استان تهران می‌گوید: مسئله دریافت کد رهگیری در اصل به دلیل وجود اسناد عادی مطرح شده، چرا که در سال‌های دورتر، هیچ اطلاعاتی از اسناد عادی در سامانه‌های دولتی ثبت نمی‌شود و این مسئله ممکن است در پاره‌ای موارد دردسرساز باشد.

به گفته وی همین مسئله باعث شده تا اهمیت دریافت کد رهگیری در اینگونه معاملات مطرح شود تا اطلاعات اسناد عادی در اختیار سازمان‌های دولتی نیز باشد؛ بنابراین دریافت کد رهگیری برای اسناد عادی که در آژانس‌های املاک تنظیم می‌شود اهمیت دارد و فقط برای اجاره‌نامه‌های رسمی (ثبت در دفترخانه) ضرورتی برای دریافت کد رهگیری وجود ندارد.»

دکترشعبانی این نکته را هم متذکر می‌شود که از نظر قانون برای تنظیم اجاره‌نامه با کد رهگیری نباید هیچ گونه هزینه‌ی اضافه از موجر و مستاجر دریافت شود. اما متاسفانه برخی از مشاورین املاک از ناآگاهی مردم سوءاستفاده کرده و برای گرفتن کد رهگیری از آن‌ها هزینه دریافت می‌کنند؛ بنابراین اگر مشاور املاکی برای دریافت کد رهگیری از شهروندان درخواست پول اضافه کرد، نباید بپذیرند. چرا که این کار قانونی نیست.

کارشناس ویژه معاونت پیشگیری از جرم دادگستری استان تهران این نکته را هم یادآوری می‌کند که تا چند سال قبل موجرها تمایلی برای دریافت کد رهگیری نداشتند و مستاجر نیز در برخی مواقع بر خلاف موجر تمایل به دریافت کد رهگیری داشتند. دلیل موجرها برای بی‌تمایلی نسبت به دریافت کد رهگیری این بود که زیر بار پرداخت مالیات براجاره نروند، اما دلیل مستاجرها هم برای درخواست دریافت کد رهگیری، پیگیری راحت‌تر مشکلات احتمالی آتی بود.

اما از اواسط تابستان ۹۹ و با اعلام مصوبه دولت در خصوص دریافت مالیات از خانه‌های خالی، این وضعیت در حال تغییر است. بعد از اعلام این مصوبه، شرایط تغییر کرد. به این معنی که اگر مالک کد رهگیری دریافت کند، مالیات بر اجاره شامل حال او می‌شود، اگر هم کد رهگیری دریافت نکند، مشمول پرداخت مالیات بر خانه‌های خالی! در نتیجه به مرور تمایل مالک برای دریافت کد رهگیری برای اجاره نامه بیش‌تر از قبل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha