۰ نفر

مشکلات ادامه‌دار فانتوم؛

یکی دیگر از پروژه‌های فانتوم به علت هک مولتی‌چین تعطیل شد

۳۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۳۴
کد خبر: 730124
یکی دیگر از پروژه‌های فانتوم به علت هک مولتی‌چین تعطیل شد

اسپیریت سواپ (SpiritSwap) یک صرافی غیرمتمرکز که بر روی پلت فرم قراردادهای هوشمند فانتوم (Fantom) ساخته شده است، با استناد به قرار گرفتن در معرض پروتکل زنجیره متقابل چینی مولتی چین (Multichain)، عملیات خود را از اول سپتامبر متوقف خواهد کرد.

اقتصادآنلاین – حسین عسکری؛ در اطلاعیه ۹ آگوست که از طریق دیسکورد منتشر شد، توسعه دهندگان فاش کردند که هک مولتی چین (Multichain) کل خزانه (SpiritSwap) را خالی کرده است و بنابراین بدون ابزاری برای تأمین مالی جنبه‌های اساسی عملیات از جمله هزینه‌های عملیاتی، حقوق و دستمزد و بازاریابی به طور کامل فعالیت خود را متوقف خواهد کرد.

این تیم گفت که به دنبال سرمایه گذاری است که تا ۱ سپتامبر این صرافی را بخرد.

اسپیریت سواپ که در سال ۲۰۲۱ تأسیس شد، یکی از صرافی های غیرمتمرکز محبوب در شبکه فانتوم قبل از شروع بازار نزولی ارزهای دیجیتال بود. مجموع ارزش قفل شده آن در ژانویه ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود یعنی ۳۷۴ میلیون دلار رسید، اما اکنون در زمان انتشار به ۲.۹۲ میلیون دلار رسیده است که به دلیل هک شبکه مولتی‌چین بیشتر کاهش یافته است.

پس از ماه‌ها گمانه‌زنی، توسعه‌دهندگان شبکه مولتی‌چین فاش کردند که یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت ژانو ژانگ هی (Zhanojung He) در ماه می توسط پلیس چین به اتهامات نامعلومی دستگیر شده است.

 گفته می شود که او در زمان بازداشت به کلیدهای خصوصی و سرورهای شبکه مولتی‌چین دسترسی داشت. با وجود کمبود اطلاعات در مورد بازداشت وی، وجوه متعلق به مولتی‌چین و کاربران آن با استیبل کوین و همچنین توکنهای خصوصی مبادله شده و به خارج از پروتکل منتقل شده است. برخی از قربانیان از آن زمان ادعا کرده‌اند که پلیس چین درگیر یک طرح اختلاس مفصل است که شامل منابع مالی کاربران می‌شود.

مولتی‌چین پروتکل انتخابی فانتوم قبل از حادثه هک بود. ترکیبی از وجوه ضبط شده و فرار سرمایه باعث شد TVL Fantom از ۳۶۴ میلیون دلار در اوایل ماه مه به ۷۲ میلیون دلار در زمان انتشار کاهش یابد.

 پیش از این، پروتکل وام دهی فانتوم Geist Finance اعلام کرده بود که به دلیل قرار گرفتن در معرض Multichain تعطیل می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha