۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آقای عشق بورس! / فعالیت‌های مشکوک رئیس سازمان!

۳۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۴۷
کد خبر: 730055
آقای عشق بورس! / فعالیت‌های مشکوک رئیس سازمان!

در ماه هایی که سبد سهامداران بیشتر بازتاب وضعیت کلی بورس هست تا شاخص کل، طبیعتا درخواست مردم تغییر شرایط فعلی بازار سهام است؛ اما گویی رئیس سازمان بورس، سرگرم سبد سهامی و سر و سامان دادن به شرکتهای تحت ید خود است.

اقتصادآنلاین – رجا ابوطالبی؛ با نگاهی به عملکرد مجید عشقی میتوان متوجه شد، شاید تنها سهامداری! که از وضعیت کنونی بازار رضایت دارد خود اوست. آنجایی که مصاحبه کرد "نگرانی خیلی جدی درباره بورس وجود ندارد" این حرف را نه به عنوان رئیس سازمان بورس بلکه به عنوان مدیر صندوق کارگزاری میتوان از او پذیرفت. گویی به‌کل فراموش کرده که قریب به دو سال است که رئیس سازمان شده و باید عطای مدیریت سایر شرکتها را به لقای آنها ببخشد. در ادامه اما رزومه فعالیت عشقی را طبق آخرین روزنامه رسمی کشور خواهیم دید. لیستی طول و طویل از شرکتهایی که عشقی یا به عنوان سهامدار و یا به عنوان عضوی از هیئت مدیره آنها مشغول به فعالیت است، آورده شده است. البته فعالیت‌های ایشان در خیلی از موارد به اتمام رسیده و قطعا در شماره جدید روزنامه، شماری از آن شرکتها را دیگر نمیتوان به مجید عشقی منصوب کرد که باز هم در اصل ماجرا تفاوتی ایجاد نمیکند. صد البته منطق ایجاب میکرد که قبل از انتصاب عشقی به عنوان ریاست سازمان، تمامی فعالیت های ایشان تعیین تکلیف میشد. جدولی که برای همگان موجی از نا امیدی و بی اعتمادی را به ارمغان خواهد آورد.

طبق ماده ۱۱ اساسنامه سازمان بورس و اوراق بهادر، "اعضای هیئت مدیره باید به طور تمام‌وقت در خدمت سازمان باشند و به هیچ‌وجه حق اشتغال یا پذیرش مسؤولیت در سایر دستگاهها، بنگاهها و نهادها اعم از دولتی و غیردولتی را ندارند." با این تفاسیر، نمیتوان انتظار ایجاد بازار شفاف و پویا را داشت چرا که فعالیت بالاترین مقام این سازمان پر از ابهام است که واضحا دچار تضاد منافع خواهد شد و امید اصلاح اوضاع به دست این افراد خطاست. با توجه به سمت‌هایی که عشقی در شرکتهای مختلف دارد، میتوان اذعان داشت که در سیاه‌ترین دوره بورسی قرار داریم زیرا رانت اطلاعاتی ایجاد شده کوچکترین ابزاری است که عشقی در اختیار دارد. هنوز از رسوایی تاریخی اردیبهشت ماه زمان زیادی نگذشته و همچنان در انتظار برای انتشار لیست متخلفین نشستیم. اما به جای پیمودنی راه طولانی برای ایجاد شفافیت، بررسی تحرکات شرکتهای در ید رئیس سازمان بورس علی الخصوص در اردیبهشت ماه، میتواند میانبری برای رسیدن به سفته بازان باشد. از آنجایی که این موضوع یک مسئله ملی بوده و به اعتماد میلیونها سهامدار خدشه وارد کرده است، همت و تلاش نهادهای نظارتی از جمله دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کشور را میطلبد تا در سالی که رشد تولید و مهار تورم نام‌ گذاری شده، این دو فرموده مقام معظم رهبری در بازاری شفاف و به دور از برتری خبری افرادی سودجو محقق شود.

همان طور که مشخص است، عشقی در ۳ شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، پیشگامان اقتصاد صادقین و سرمایه گذاری توسعه نور دنا به عنوان عضو هیئت مدیره؛ در ۳ شرکت گروه توسعه اقتصاد کارآفرینان دامون، گروه توسعه سیستم سانای شرق و سرمایه گذاری تدبیر ارزش به عنوان نائب رئیس هیئت مدیره؛ در رتبه بندی اعتباری پایا و داده پردازان تدبیر سرمایه رئیس هیئت مدیره و در سرمایه گذاری پویا به عنوان مدیر عامل سابقه فعالیت داشته. جالب اینجا است که وپویا در بازار اول فرابورس نیز پذیره نویسی شده است. اما این هم پایان کار نبوده و در ۹ شرکت نظیر توسعه اقتصاد بین الملل آینده، سرمایه گذاری مهرگان سرمایه پارس، کارگزاری بانک پاسارگاد، صندوق سرمایه گذاری لوتوس پارسیان و... به عنوان سهامدار  از او یاد میشود.

آقای عشق بورس! / فعالیت‌های مشکوک رئیس سازمان!

آقای عشق بورس! / فعالیت‌های مشکوک رئیس سازمان!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha