۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سفته بازی عیان به وقت ۱۲:۲۸ / نظارت عشقی در بورس؟!

۳۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۱۱
کد خبر: 722613
سفته بازی عیان به وقت ۱۲:۲۸ / نظارت عشقی در بورس؟!

امروز سه شنبه مورخ ۳۰خرداد ۱۴۰۲ وسدید که در یک ماه اخیر طی روزهای متوالی صف خرید بود، در انتهای بازار در ساعت ۱۲:۲۸ صف به طور کامل عرضه و سهم از صف خرید به صف فروش مبدل شد؛ در این گزارش به این موضوع پرداخته شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ سهم وسدید امروز از ابتدای بازار در قیمت ۶۵۷۰ صف خرید بود و در ساعت ۱۲:۲۸:۱۳ به یکباره با عرضه سنگین روبرو شد؛ به گونه‌ای که در مدت یک دقیقه سهم صف فروش شد. در جدول ذیل برخی از ریز معاملات این نماد از ساعت ۱۲:۲۸ تا انتهای بازار نمایش داده شده است.

11بورس

بورس222

در دو دقیقه انتهای بازار مجموعاً ۹۳ میلیون برگه سهم به ارزش حدود ۶۲ میلیارد تومان معامله شد. این نوع معاملات مشکوک وسدید مسبوق به سابقه است. در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز این نماد صف فروش شده و یک نهاد مالی نیز در تاریخ ۲۴اردیبهشت وارد درصدی‌های این نماد شده است. به ناگهان در تاریخ ۲۶اردیبهشت شرکت افشای خود مبنی بر انتقال فراب به گروه صنعتی سدید را در سامانه کدال منتشر نمود.

در سال ۱۳۹۹ نیز این نماد تجربه مشابهی از عرضه بازیگران داشته است. گروه صنعتی سدید در تاریخ ۱۸خرداد ۱۳۹۹، با ارائه حکم دادگاه مورخ ۲۷اردیبهشت ۱۳۹۹، انتقال فراب به گروه صنعتی سدید را قطعی دانسته و آن را در سامانه کدال افشا نمود. در تاریخ ۱۹خرداد سهم بازگشایی و مجموعا در آن روز ۱۹۲ میلیارد تومان معامله شد.

در آن برهه ارزش بازار شرکت ۱۵ همت بود و یک درصد ارزش شرکت معامله شد. قیمت سهم نیز در بازه یک ماهه از ۳۷۶۷ تومان به ۴۹۰۰ تومان رسید. در تاریخ ۱۷تیر ۱۳۹۹ در رسانه‌ها خبری مبنی بر توقف اجرای حکم انتقال مالکیت ۳۳ درصدی فراب به وسدید منتشر شد و مدیرعامل شرکت برق و آب صبا طرف دیگر این دعوی حقوقی در نامه خود خطاب به معاونت نظارت بر بورس‌ها این خبر را افشا نمود و نماد وسدید پس از بسته شدن و بازگشایی در تاریخ ۲۵ تیر ۱۳۹۹، صف فروش شد.

این صف فروش در حالی بود که کلیت بازار سبز بود و سرمایه سهامداران این نماد در صف فروش بلوکه شده بود. سهم تا تاریخ ۹آذر ۱۳۹۹، به میزان ۵۷ درصد ریزش کرد و سهامداران این نماد به معنای واقعی کلمه متضرر شدند. آیا این عرضه آبشاری مربوط به افشای جدید و دستیابی به اطلاعات نهانی است؟

سوال مهم این است چرا معاملات امروز باطل نشد و چرا ناظر بازار نقش خود را در مورد این نماد به درستی ایفا  نمی‌کند؟ نمادی که به لحاظ بنیادی ارزندگی قابل توجهی دارد و در شرایط تحریمی فعلی دارای پروژه‌های بزرگ ملی است، نباید بازیچه سفته بازان در بازار سرمایه شود.