۰ نفر

مخالفت آموزش و پرورش با رایگان شدن مترو و اتوبوس

۱۴ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۰۶
کد خبر: 728270

معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص رایگان شدن حمل و نقل عمومی برای دانش آموزان ابتدایی به شرط تغییر در ساعت شروع به کار مدارس ابتدایی، گفت: این امر را برای دانش آموزان ابتدایی مناسب نمی‌دانم چراکه خانواده‌ها را به دردسر می‌اندازد.

مخالفت آموزش و پرورش با رایگان شدن مترو و اتوبوس

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، معصومه نجفی پازوکی در ارتباط تلفنی با یکی از برنامه‌های شبکه آموزش سیما، در خصوص رایگان شدن حمل و نقل عمومی برای دانش آموزان ابتدایی به شرط تغییر در ساعت شروع به کار مدارس ابتدایی، اظهار کرد: تجربه نشان داده است اینکه ما بخواهیم به دلیل برطرف کردن ترافیک یا هر موضوعی زمان آموزش را در ابتدایی به خصوص در شهرهای بزرگ شناور کنیم، بسیار دردسر آفرین است.

وی ادامه داد: سال گذشته شاهد این ماجرا بودیم که شروع کلاسها در ابتدایی را ۸ و ۳۰ دقیقه صبح گذاشتند و بسیاری از والدین با مشکل مواجه بودند. این امر خانواده‌ها را به دردسر انداخت و خروجی آن این شد که یک ساعت زمان آموزش ما را کوتاه کرد. هرچقدر تاکید کردیم که خیلی از مدارس دو شیفته هستند و نمی‌شود این امر را اجرا کرد اما گفتند چون یک ساعت دیر کلاسها شروع شده، دانش آموز یک ساعت بیشتر در مدرسه بماند.

پازوکی افزود: من این مسیر را به ویژه برای مدارس ابتدایی مناسب نمی‌دانم. خوب است در متوسطه به این سمت برویم اما در خصوص ابتدایی باید خیلی بیشتر ابعاد موضوع را بررسی کرد چون بچه ابتدایی نیاز به مراقبت دارد و ابعاد این امر باید بررسی شود.

معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود مهمترین ماموریت دوره ابتدایی را کسب شایستگی‌های پایه نظیر شایستگی فناورانه، ارتباطی و شایستگی تفکر دانست و عنوان کرد: اگر موقعیت‌های یادگیری را در کلاس درس به گونه‌ای ایجاد کنیم که این خرده مهارتها ایجاد شود، دانش آموز ابتدایی قطعا در آینده شغلی خود موفق خواهد بود لذا وظیفه ما در دوره ابتدایی این است که به سمت این شایستگی‌ها برویم.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: اینها لوازمی نیاز دارد و ما باید موقعیت یادگیری متنوع برای بچه ها ایجاد کنیم. آن نگاه سنتی که برداشت سطحی از کتاب درسی و حافظه محوری است ما را به این شایستگی‌ها نمی‌رساند. در همین راستا باید برنامه آموزش معلم در حد وسیع به منظور ایجاد گفتمان آموزشی مستمر و بازنگری و واکاوی جدی از برداشت برنامه‌ درسی داشته باشیم. سال گذشته این شبکه سازی را اجرا کردیم. در اولین گام ۱۱۰ هزار معلم شبکه سازی شدند اما چون از اواسط سال آغاز کرده بودیم حلقه‌های معلمان در مناطق تشکیل شد و نزدیک به ۱۰ هزار مدرس در کل کشور آموزش دیدند و نقش آفرین بودند. امسال ۱۲۰ هزار معلم دیگر شبکه سازی می‌شوند و در عین حال مدرسین آموزش دیده سال گذشته هم کار خود را ادامه می‌دهند. بنابراین مجموعا امسال حدود ۲۰۰ هزار معلم را برای این گفتمان آموزشی مستمر شبکه سازی می‌کنیم.

پازوکی با تاکید بر اینکه باید منابع کافی در کلاس درس داشته باشیم تا معلم به کمک آن موقعیت یادگیری ایجاد کند، توضیح داد: سال قبل بسته یادگیری برای کلاس اول ابتدایی تولید شد. این بسته تولیدی دائم دانش آموز را به استفاده از دست در موقعیت یادگیری سوق می‌دهد. سال گذشته ۸۰۰۰ کلاس روستایی را به این بسته مجهز کردیم و اگر کلاس‌های دولتی را به این بسته تولید شده مجهز کنیم موثر خواهد بود. ما حدود ۱۵ هزار کلاس اول ابتدایی غیر دولتی داریم. برای مدارس غیر دولتی نیز صحبت کردیم و قرار شد این اقدام انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha