۰ نفر

فوری / مهلت خرید اقلام طرح کالابرگ اعلام شد

۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۲۵
کد خبر: 728037
فوری / مهلت خرید اقلام طرح کالابرگ اعلام شد

از زمان اجرای مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی و افزایش ۲۰ درصدی اعتبار یارانه سه دهک کم‌درآمدی استقبال خانوارها از طرح کالابرگ افزایش یافته و روزانه تا ۷۰ هزار خرید در قالب کالابرگ در کشور صورت می‌گیرد. به گفته مجری طرح کالابرگ الکترونیک، بازه زمانی و مهلت دوره خرید با کالابرگ الکترونیک از نیمه هر ماه تا نیمه ماه بعد است و در صورت خرید خارج از این مدت زمان، اعتبار برای ماه بعد حساب می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، با گسترش شبکه توزیع و آشکار شدن مزایای طرح کالابرگ الکترونیکی برای یارانه بگیران استقبال از این طرح ملی روند صعودی داشته است. از ۱۳ خرداد ماه و همزمان با اجرای مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی تا ۱۱ تیر ماه بیش از ۵۰۰ هزار خانوار از طرح کالابرگ الکترونیکی استقبال کرده‌اند و بر اساس گزارش‌ها روزانه تا ۷۰ هزار خرید در قالب کالابرگ از میان ۱۱ قلم کالای اساسی پیش‌بینی شده در سراسر کشور انجام می‌گیرد.

آن طور که هادی کاشف ـ مجری طرح کالابرگ الکترونیکی گفته تعداد خانوارهایی که از کالابرگ الکترونیکی استفاده می‌کنند، افزایش یافته و حدود ۴ برابر شده است.

وی سهولت خرید یارانه بگیران، گستردگی شبکه فروش و فروشگاه‌های فعال، عدم اجبار به استفاده از یک کارت بانکی خاص توسط مردم و عدم افشای اطلاعات در هنگام اجرای فرایند خرید را در کنار افزایش اعتبار تشویقی از امتیازات مهم طرح کالابرگ الکترونیک و شبکه ملی اعتبار عنوان کرد.

مجری طرح کالابرگ الکترونیک مهلت دوره خرید با کالابرگ الکترونیک را از نیمه هر ماه تا نیمه ماه بعد ذکر کرده و گفت: برای استفاده از افزایش اعتبار ۲۰ درصدی و مبلغ ۸۰ هزار تومان باید خریدهای کالابرگی یارانه بگیران از ساعت ۱۲ ظهر پانزدهم هر ماه تا ۱۲ ظهر پانزدهم ماه بعد انجام شود. به عنوان مثال برای خرید کالابرگی تیر ماه و مرداد ماه در بازه زمانی ساعت ۱۲ ظهر ۱۵ تیر تا ساعت ۱۲ ظهر ۱۵ مرداد فرصت خرید پیش‌بینی شده و در صورت خرید خارج از این مدت زمان، اعتبار برای ماه بعد حساب می‌شود.

مجری طرح کالابرگ الکترونیک همچنین به استقبال مردم از کالاهای اساسی پیش‌بینی شده اشاره کرد و گفت: بیشترین استقبال مردمی از تخم مرغ، ماکارونی، روغن و برنج و قند و شکر بوده است.

در حال حاضر تعداد فروشگاه‌های فعال در طرح ملی کالابرگ الکترونیک به ۷۵ هزار فروشگاه افزایش یافته و نقاط دوردست و شهرهای کوچک در حال پیوستن به این طرح بزرگ ملی هستند.

مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی به دنبال تاکیدات رئیس جمهوری و به منظور تأمین سبد غذایی خانوارهای کم‌درآمد و کمک به مهار تورم و ثبات بازار به اجرا درآمد.

در این مرحله خانوارهای دهک یک تا سه که یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می کنند، در صورتی که ۷۰ درصد مبلغ یارانه خود که ۳۲۰ هزار تومان می‌شود را صرف خرید کالاهای اساسی پیش بینی شده در این طرح کنند، می‌توانند از افزایش ۲۰ درصدی یارانه که مبلغ ۸۰ هزار تومان است بهره‌مند شوند. در واقع شرط برخورداری از افزایش اعتبار ۸۰ هزار تومانی آن است که حداقل ۳۲۰ هزار تومان خرید در بازه زمانی پانزدهم ماه تا پانزدهم ماه بعد صورت پذیرد.

در این طرح ۱۱ قلم کالای اساسی شامل شیر کم چرب، پنیر، ماست پگاه، ‌ مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند و شکر، ‌برنج ایرانی، حبوبات وگوشت منجمد گوساله جهت عرضه به خانوارها پیش‌بینی شده است و خانوارهای مشمول می‌توانند با نصب برنامه «شما» و یا شماره گیری #۱۴۶۳*۵۰۰* از محل فروشگاه‌های ارائه کننده خدمات و باقی مانده اعتبار خود مطلع شوند.

در حال حاضر فروشگاه‌های رفاه، افق کوروش، هایپرمی، دیلی مارکت، جانبو، گندم، ‌دهفت و وال مارکت به عنوان هشت فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای در این طرح ملی مشارکت دارند و خانوارها می‌توانند مایحتاج مورد نیاز خود را از بین ۱۱ قلم کالا انتخاب و از هر فروشگاه یا سوپرمارکتی که مدنظرشان بود تهیه کنند، بنابراین الزامی نیست که تمام مبلغ یارانه را تنها از یک فروشگاه خرید کنند، حتی بسته به میزان مصرف خود می‌توانند چند قلم را از یک فروشگاه و اقلام دیگر را از فروشگاه یا سوپرمارکت دیگر که به این طرح متصل هستند، تامین کنند.

پیشتر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از احتمال ایجاد تغییراتی در طرح کالابرگ خبرداده و گفته بود: قرار است تغییراتی بر حسب دستور معاون اول رئیس جمهوری به عمل آوریم که در حیطه کارشناسی است و پس از انجام و تایید مراجع صاحب‌نظر ابلاغ خواهد شد.

در طرح کالابرگ الکترونیک، اعتبار همه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، با کارت بانکی سرپرست خانوار از این اعتبار جهت خرید ۱۱ قلم کالای اساسی مشمول طرح استفاده کنند. خرید در این طرح کاملا اختیاری است و دولت بنا ندارد یارانه نقدی را حذف کند؛ لذا مردم و خانوارها مختارند که کالابرگ الکترونیکی یا یارانه نقدی را انتخاب کنند و خرید خود را به شکل اعتباری انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha