۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

تداوم حرکت خلاف جهت پایه پولی و نقدینگی در اسفند ۱۴۰۱ / بانک مرکزی: رشد پایه پولی به دلیل درونزایی پول و فاقد اثر فزاینده بر رشد نقدینگی است

۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۸
کد خبر: 727953
تداوم حرکت خلاف جهت پایه پولی و نقدینگی در اسفند ۱۴۰۱ / بانک مرکزی: رشد پایه پولی به دلیل درونزایی پول و فاقد اثر فزاینده بر رشد نقدینگی است

بانک مرکزی جدیدترین آمار تحولات پولی در اسفند ۱۴۰۱ را منتشر کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، رشد نقدینگی در تداوم روند نزولی خود به ۳۱.۱درصد رسید که نسبت به ۳۹درصد در پایان ۱۴۰۰ کاهش ۷.۹ واحد درصد را نشان می‌دهد.

این آمار حاکی از تحقق نسبی رشد نقدینگی هدف تعیین شده در سال ۱۴۰۱ (یعنی ۳۰درصد) بوده است.

رشد پایه پولی اما به ۴۲.۴درصد رسید که عمدتا ناشی از افزایش بدهی بانکها به بانک مرکزی بوده است؛ این عدد در مقایسه با اسفند ۱۴۰۰ که برابر ۳۱.۶درصد بوده رشد ۱۰.۸ واحد درصدی را نشان می‌دهد.

ضریب فزاینده هم در این ماه برابر ۷.۴ بوده که در مقایسه با عدد ۸ در اسفند ۱۴۰۰ کاهشی بوده است.

بانک مرکزی دلیل رشد پایه پولی را اینگونه توضیح داده است: این امر به معنی تزریق پول پرقدرت به اقتصاد نبوده، بلکه با افزایش نسبت سپرده قانونی و کاهش ضریب فزاینده نقدینگی، نیاز بانک‌ها به ذخایر برای تادیه سپرده قانونی نزد بانک مرکزی افزایش یافته که با توجه به ناترازی برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری منجر به افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و افزایش پایه پولی شده است. این نحوه افزایش پایه پولی ریشه در درونزایی پول داشته و فاقد اثر فزاینده بر رشد نقدینگی است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha