۰ نفر

تجدید ارزیابی به چه معناست و دلایل و اثرات آن کدام است؟

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۰۱
کد خبر: 713592
تجدید ارزیابی به چه معناست و دلایل و اثرات آن کدام است؟

تجدید ارزیابی تعدیل افزایشی و حساب شده برای نرخ مبادله ارز رسمی یک کشور نسبت به مبنای انتخاب شده برای آن مانند نرخ دستمزد، قیمت طلا یا یک ارز خارجی است.

تجدید ارزیابی نقطه مقابل کاهش ارزش است که بر تعدیل نزولی نرخ ارز رسمی یک کشور دلالت دارد.

نکات کلیدی

در رژیم نرخ مبادله ارز ثابت، تنها دولت یک کشور مانند بانک مرکزی آن، می تواند ارزش رسمی پول را تغییر دهد.

در سیستم‌های نرخ مبادله ارز شناور، تجدید ارزیابی ارز ممکن است به دلیل رویدادهای مختلفی از جمله تغییر نرخ‌های بهره بین کشورهای مختلف یا رویدادهای بزرگ مقیاسی که بر اقتصاد تأثیر می‌گذارد، روی دهد.

آشنای با تجدید ارزیابی

در رژیم نرخ مبادله ارز ثابت، تنها دولت یک کشور مانند بانک مرکزی آن، می تواند ارزش رسمی پول را تغییر دهد. اقتصادهای در حال توسعه به احتمال زیاد از نظام نرخ مبادله ارز ثابت برای محدود کردن سفته بازی و ارائه یک نظام باثبات استفاده می کنند.

نرخ شناور نقطه مقابل نرخ ثابت است. در محیطی که نرخ مبادله ارز شناور است، همانطور که از نوسانات قابل مشاهده در بازار مبادله ارزهای خارجی و نرخ های ارز مرتبط مشخص می‌شود، تجدید ارزیابی ممکن است به طور منظم رخ دهد.

ایالات متحده تا سال 1973 که رئیس جمهور ریچارد نیکسون استاندارد طلای دلار ایالات متحده را حذف و یک نظام نرخ شناور را معرفی کرد، نرخ مبادله ارز ثابتی داشت. اگرچه چین اقتصاد پیشرفته‌ای دارد، اما نرخ مبادله واحد پول آن از سال 1994 ثابت بوده است. قبل از اینکه دولت چین در سال 2005 ارزش پول خود را مجدداً افزایش دهد، نرخ مبادله آن را با دلار آمریکا مرتبط ساخته بود. پس از تجدید ارزیابی، ارزش ارز این کشور به سبدی از ارزهای جهانی متصل شد.

اثرات تجدید ارزیابی

تجدید ارزیابی هم بر ارز تحت بررسی و هم بر ارزش گذاری دارایی هایی که شرکت های خارجی بر مبنای آن ارز خاص نگهداری می‌کنند تأثیر می گذارد. از آنجایی که تجدید ارزیابی از ظرفت تغییر نرخ مبادله ارز بین دو کشور و واحد پول مربوطه آن‌ها برخوردار است، ممکن است تعدیل ارزش دفتری دارایی های خارجی به منظور انعکاس تأثیر تغییر نرخ مبادله ارز ضرورت پیدا کند.

به عنوان مثال، فرض کنید یک دولت خارجی 10 واحد پول خود را برابر 1 دلار ایالات متحده تعیین کرده است. برای تجدید ارزیابی، دولت ممکن است نرخ را به پنج واحد به ازای هر دلار تغییر دهد. این تغییر ارزش باعث می شود که ارز آن کشور در مقایسه با دلار آمریکا دو برابر گرانتر از قبل شود.

اگر این تجدید ارزیابی که در بالا به آن اشاره کردیم روی دهیم، ارزش هر دارایی که شرکت‌های آمریکایی در این اقتصاد خارجی نگهداری می‌کنند باید مجددا ارزیابی شود. اگر ارزش یک دارایی که به صورت ارز خارجی نگهداری می شود، قبلاً بر اساس نرخ ارز قدیمی 100,000 دلار تعیین شده بود، با تجدید ارزیابی باید ارزش آن به 200,000 دلار برابر شود. این تغییر با تعدیل ارزش دارایی متناسب با تجدید ارزیابی ارز مربوطه ارزش جدید دارایی خارجی را به ارز داخلی منعکس می‌کند.

دلایل تجدید ارزیابی

تجدید ارزیابی ارز ممکن است به دلیل رویدادهای مختلفی ایجاد شود. برخی از علل رایج تر آن شامل تغییرات نرخ بهره بین کشورهای مختلف و رویدادهای بزرگ مقیاسی هستند که بر سودآوری کلی یا رقابت پذیری یک اقتصاد تأثیر می گذارد. تغییرات رهبری کشورها نیز می تواند نوساناتی را ایجاد کند زیرا ممکن است نشان دهنده تغییر ثبات یک بازار خاص باشد.

تقاضای سفته بازی نیز می تواند بر ارزش یک ارز تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، در سال 2016 قبل از رأی گیری در مورد باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا (EU)، گمانه زنی ها در این زمینه نوسانات شدیدی را در ارزش چندین ارز ایجاد کرد. از آنجایی که در آن زمان هنوز مشخص نبود که آیا بریتانیا بخشی از اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند یا خیر، هر اقدامی که به دلیل این احتمال انجام می‌شد ماهیت سفته‌بازی داشت.