۰ نفر

میدان نفتی چیست و ایجاد آن چه پیامدهایی دارد؟

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۴۷
کد خبر: 712961
میدان نفتی چیست و ایجاد آن چه پیامدهایی دارد؟

میدان نفتی قطعه ای از زمین است که از زیر آن می توان سوخت های فسیلی را برای ارزش اقتصادی آن‌ها استخراج کرد.

اگرچه برخی منشاء دقیق نفت را به چالش می کشند، اکثر افراد نفت را یک «سوخت فسیلی» می دانند که از مواد آلی مرده ایجاد شده است که اغلب در بستر اقیانوس‌های باستانی هزاران متر زیر سطح زمین یافت می شوند.

شناسایی میادین نفتی اقتصادی و پایدار، بخش بالادست مهمی از صنعت نفت است.

نکات کلیدی

بیشتر نفت جهان در میادین نفتی واقع در خاورمیانه و سایر ذخایر بزرگ کشف شده در زیر سطح اقیانوس متمرکز شده است.

اکتشاف نفت برای کشف مکان‌های حفاری جدید می‌تواند پرهزینه و پرمخاطره باشد، اما در صورت شناسایی ذخایر بزرگ، کاملاً سودآور است.

آشنایی با میدان های نفتی

یک میدان نفتی شامل یک مخزن سوخت‌های فسیلی است که در اعماق لایه های سنگی زمین جایی که مواد هیدروکربنی به دام افتاده اند یافت می شود. یک لایه سنگی غیر قابل نفوذ یا بدون درز مخزن را می پوشاند به طوری که در طول هزاران سال دست نخورده باقی می ماند. به طور معمول، متخصصان صنعت نفت از اصطلاح «میدان نفتی» با فرض ضمنی اندازه اقتصادی آن استفاده می کنند. به عنوان مثال، ممکن است یک میدان نفتی حاوی یک میلیون بشکه نفت با ارزشی برابر با قیمت نفت در بازار ضرب در اندازه آن، کشف شود.

در حال حاضر بیش از 65000 میدان نفتی در سرتاسر جهان وجود دارد که بسیاری از بزرگترین آنها در خاورمیانه قرار دارند و در این منطقه ده ها هزار میدان نفتی کشف شده است. با وجود تعداد زیاد میادین نفتی، 94 درصد از ذخایر شناخته شده در کمتر از 1500 میدان نفتی اصلی متمرکز شده‌اند. مکان های میادین نفتی منشاء درگیری های جغرافیایی سیاسی گذشته و نگرانی های زیست محیطی بوده است. نفت همچنین ممکن است در زیر کف اقیانوس کشف شود، جایی که دکل های بزرگ دریایی این میادین را کشف و استخراج می کنند.

پیامدهای ایجاد میدان نفتی

ایجاد یک میدان نفتی می‌تواند یک شاهکار تدارکاتی بزرگ باشد و در صورتی که بهره‌وری میدان نفتی کشف شده کمتر از مقدار پیش‌بینی شده باشد، می‌تواند چشم‌انداز پرخطری ایجاد کند. اکتشاف اغلب شامل ایجاد زیرساخت های اساسی لازم برای استخراج، تولید و نگهداری نفت به مدت چندین دهه می شود. شرکت های نفتی یکپارچه اغلب شامل بخش های هستند که به طور کامل به انجام وظایف ساخت زیرساخت ها و خدمات تخصصی لازم برای بهره برداری از یک میدان نفتی سودآور اختصاص داده شده‌اند. میادین نفتی با انواع تجهیزات استخراج که شامل دکل های حفاری، سکوهای دریایی، جک های پمپاژ و غیره می‌شوند، پوشانده می‌شوند. در میادین نفتی همچنین ممکن است چاه‌های اکتشافی که لبه‌ها را بررسی می‌کنند، خطوط لوله برای انتقال نفت به مکان‌های دیگر و تأسیسات پشتیبانی وجود داشته باشد.

در سال های اخیر، فناوری های جدید در اکتشاف و تولید نفت، سطح بهره وری میادین نفتی را به طور چشمگیری افزایش داده است. این فناوری‌ها شامل حفاری افقی، حفاری هیدرولیک، شکافت هیدرولیکی یا «فرکینگ» و استفاده از مواد محرک می‌شوند. ماده Proppant مخلوطی از آب و ماسه است که برای تمیز نگه داشتن مسیرهای شکافته شده به سوراخ چاه استفاده می شود.

این فناوری‌ها، همراه با پیشرفت‌هایی مانند پایش لرزه‌ای، به افزایش نرخ بهره‌وری میدان نفتی و اشباع عرضه نفت کمک کرده‌اند که کاهش بیشتر قیمت نفت منجر شده است. شرکت‌هایی که در میادین نفتی کار می‌کنند همچنان بر توسعه فناوری متمرکز هستند تا هزینه‌های تولید خود را در شرایط فعلی تحت فشار قیمت‌ها کاهش دهند.

نمونه ای از یک میدان نفتی

میدان غوار در عربستان سعودی که تولید آن در سال 1951 آغاز شد، با اختلاف زیاد بزرگترین میدان نفتی کشف شده تا به امروز است. این میدان بیش از 80 میلیارد بشکه «طلای سیاه» تا سال 2018 تولید کرده است. همچنین میادین نفتی دریایی نیز وجود دارد که میدان Safaniya بزرگترین میدان نفتی دریایی در جهان است. میدان سفانیه در خلیج فارس در نزدیکی سواحل عربستان سعودی قرار دارد و گمان می رود بیش از 50 میلیارد بشکه نفت در خود جای داده باشد.