۰ نفر

کسری مالی چیست و چه تفاوتی با بدهی مالی دارد؟

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۴۶
کد خبر: 711926
کسری مالی چیست و چه تفاوتی با بدهی مالی دارد؟

یک دولت با صرف پول بیشتر از مالیات و سایر درآمدهای خود به استثنای بدهی، کسری مالی ایجاد می کند.

کسری مالی به صورت درصدی از تولید ناخالص داخلی (GDP) یا صرفاً به صورت کل مبلغ دلاری اختلاف مخارج و درآمدها محاسبه می شود. در هر صورت، رقم مربوط به درآمد فقط مالیات و سایر درآمدها را شامل می شود و پول قرض گرفته شده برای جبران کسری را در بر نمی گیرد.

کسری مالی با بدهی مالی متفاوت است. بدهی مالی به کل بدهی انباشته شده در طی سال‌ها کسر بودجه مداوم اشاره دارد.

نکات کلیدی

شکاف بین درآمد و هزینه با استقراض دولت پوشش داده می شود.

دولت ایالات متحده در بیشتر سال های پس از جنگ جهانی دوم کسری مالی داشته است.

درک کسری مالی

کسری مالی به طور کلی به عنوان یک رویداد منفی در نظر گرفته نمی شود. برای مثال، اقتصاددان بانفوذ جان مینارد کینز، استدلال می‌کرد که مخارج مازاد بر بودجه و بدهی های ایجاد شده برای تامین این هزینه ها می تواند در زمینه خروج از رکود اقتصادی به کشورها کمک کند.

محافظه کاران مالی عموماً علیه کسری بودجه و به نفع سیاست بودجه متوازن استدلال می کنند.

در ایالات متحده، از زمان اعلام استقلال این کشور کسری های مالی به طور منظم رخ داده‌اند. الکساندر همیلتون اولین وزیر خزانه داری این کشور انتشار اوراق قرضه را برای پرداخت بدهی های ایالت ها در طول جنگ انقلابی پیشنهاد کرد.

سابقه کسری های مالی

در اوج رکود، پرزیدنت فرانکلین دی. روزلوت از وضعیت نامطلوب پیش آمده بهترین بهره را برد و اولین اوراق قرضه پس انداز ایالات متحده را برای تشویق آمریکایی ها به پس انداز بیشتر و نه تأمین مالی هزینه های دولت منتشر کرد.

در واقع، رئیس جمهور روزولت رکورددار سریع ترین رشد کسری مالی در ایالات متحده است. سیاست های قرارداد جدید که برای خروج آمریکا از رکود بزرگ طراحی شده بودند، همراه با نیاز به تامین مالی ورود این کشور به جنگ جهانی دوم، کسری بودجه فدرال را از 4.5 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 1932 به 26.8 درصد در سال 1943 رساند.

پس از جنگ، کسری بودجه فدرال کاهش یافت و تا سال 1947 تحت ریاست رئیس جمهور هری ترومن، 4 میلیارد دلار مازاد بودجه ایجاد شد.

کسری مالی ایالات متحده در سال 2020 برابر 3.1 تریلیون دلار بود که تقریباً سه برابر کسری مالی سال 2019 بود.

در سال 2009، رئیس جمهور باراک اوباما کسری بودجه را به بیش از 1 تریلیون دلار افزایش داد تا هزینه‌های برنامه های محرک دولت را که برای مقابله با کسادی بزرگ طراحی شده بودند، تامین کند. این رقم به لحاظ مبلغ دلاری آن بی‌سابقه بود اما در واقع تنها برابر 9.7% از تولید ناخالص این کشور بود و بسیار کمتر از نسبت‌هایی بود که در دهه 1940 مشاهده شدند.

در سال 2020 و تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ، کسری بودجه در کل سال مالی به 3.1 تریلیون دلار رسید که دلیل آن ترکیبی از عوامل مختلف مانند کاهش مالیات و افزایش هزینه ها در طی همه گیری COVID-19 و پیامدهای اقتصادی متعاقب آن بود.

مازاد مالی نادر

از زمان جنگ جهانی دوم، دولت ایالات متحده در بیشتر سال ها با کسری مالی مواجه بوده است.

همانطور که اشاره شد، رئیس جمهور ترومن در سال 1947 مازاد بودجه تولید کرد و به دنبال آن دو مرتبه دیگر یعنی در سال های 1948 و 1951  مازاد بودجه ایجاد شد. دولت رئیس جمهور دوایت آیزنهاور قبل از تولید مازاد مالی کوچک در سال‌های 1956، 1957 و 1960 برای چندین سال پی در پی کسری‌های مالی کوچکی داشت. رئیس جمهور نیکسون تنها در یک سال توانست به مازاد بودجه دست پیدا کند.

مازاد بعدی بودجه فدرال تا سال 1998 یعنی زمانی که رئیس جمهور بیل کلینتون به توافق بودجه‌ای مهمی با کنگره دست یافت که منجر به تولید مازاد بودجه 70 میلیارد دلاری شد روی نداد. این مازاد بودجه در سال 2000 به 236 میلیارد دلار رسید. رئیس جمهور جورج دبلیو بوش از انتقال 128 میلیارد دلاری مازاد بودجه رئیس جمهور کلینتون به دولت خود در سال 2001 سود برد.