۰ نفر

منظور از تحویل با پرداخت کرایه حمل و بیمه تا مقصد چیست؟

۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۲۷
کد خبر: 710699
منظور از تحویل با پرداخت کرایه حمل و بیمه تا مقصد چیست؟

تحویل با پرداخت کرایه حمل و بیمه تا مقصد زمانی است که فروشنده برای تحویل کالا به طرف منصوب شده از سوی خود در مکان مورد توافق، کرایه حمل و بیمه را پرداخت می کند.

بدین ترتیب، خطر آسیب یا مفقود شدن کالای در حال حمل به محض تحویل کالا به حامل یا شخص تعیین شده، از فروشنده به خریدار منتقل می شود.  این اصطلاح با اصطلاح هزینه، بیمه و کرایه حمل و نقل (CIF) قابل مقایسه اما متفاوت از آن است.

در حالت تحویل با پرداخت کرایه حمل و بیمه تا مقصد، فروشنده موظف است کالاهای در حال ترانزیت را برای 110٪ ارزش قرارداد بیمه کند. اگر خریدار مایل به بیمه اضافی باشد بایستی این پوشش بیمه اضافی را خود ترتیب دهد.

تحویل با پرداخت کرایه حمل و بیمه تا مقصد یکی از  11 اصطلاح بازرگانی بین المللی اینکوترمز است، یعنی مجموعه ای از اصطلاحات تجاری و بازرگانی پذیرفته شده جهانی است که اتاق بازرگانی بین المللی اخیراً در سال 2010 منتشر کرده است.

نکات کلیدی

بر اساس قانون تحویل با پرداخت کرایه حمل و بیمه تا مقصد، فروشنده موظف است کالاهای در حال ترانزیت را برای 110٪ ارزش قرارداد بیمه کند.

تحویل با پرداخت کرایه حمل و بیمه تا مقصد یکی از 11 اصطلاح بازرگانی بین المللی است که مجموعه ای از اصطلاحات تجاری و بازرگانی پذیرفته شده جهانی را تشکیل می‌دهند.

نحوه عملکرد تحویل با پرداخت کرایه حمل و بیمه تا مقصد (CIP)؟

تحویل با پرداخت کرایه حمل و بیمه تا مقصد (CIP) معمولاً در ارتباط با مقصد استفاده می شود. بنابراین، برای مثال، تحویل با پرداخت کرایه حمل و بیمه تا مقصد نیویورک به این معنی است که فروشنده هزینه حمل و نقل و بیمه ارسال کالا به نیویورک را می پردازد. همانطور که در قانون «پرداخت کرایه حمل تا مقصد»  (CPT)  صادق است، هزینه های حمل و نقل یا باربری در قانون CIP نیز به هزینه های حمل و نقل مربوط به روش حمل و نقل پذیرفته شده مانند جاده‌ای، راه آهن، دریایی، آبراه داخلی، هوایی، یا حمل و نقل چند حالتی که شامل ترکیبی از آن‌ها می‌شود اشاره دارد.

برای درک بهتر این حالت فرضی را در نظر بگیرید: شرکت ال‌جی در کره جنوبی می‌خواهد کانتینری از رایانه‌های تبلت را به شرکت بست بای در ایالات متحده ارسال کند. بر اساس قانون  CIP، شرکت LG  مسئول پرداخت تمام هزینه‌های حمل و نقل و حداقل پوشش بیمه برای تحویل رایانه‌های تبلت به شرکت حمل‌کننده محموله یا شخص منصوب از سوی شرکت بست بای در مقصد مورد توافق است. هنگامی که محموله به حامل یا شخص منصوب شده برای شرکت بست بای تحویل داده شد، تعهد  شرکت LG  (فروشنده) به طور کامل انجام می شود و شرکت Best Buy (خریدار) ریسک و مسئولیت کامل حمل بار را بر عهده می گیرد.

پوشش اضافی تحت قانون  CIP

از آنجا که فروشنده فقط موظف به خرید حداقل پوشش بیمه برای حمل محموله به مقصد است، خود خریدار باید هرگونه پوشش اضافی که محموله را در برابر همه خطرات محافظت می‌کند ترتیب دهد. در غیر این صورت، خریدار ممکن است متحمل خسارات هنگفتی شود چرا که ممکن است محموله در اثر برخی رویدادهای نامطلوبی که تحت پوشش حداقل بیمه ارائه شده توسط فروشنده قرار ندارند، آسیب ببیند یا گم شود.

خریدار همچنین می‌تواند از فروشنده درخواست پوشش بیمه اضافی کند و – بسته به موقعیت‌های چانه‌زنی نسبی خریدار و فروشنده – ممکن است برای تقبل بخشی از یا تمام هزینه‌های این بیمه اضافی با فروشنده توافق کند.