۰ نفر

سفر به ۷ کشور بدون ویزا برای ایرانیان

۱۸ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۳۹
کد خبر: 700093
سفر به ۷ کشور بدون ویزا برای ایرانیان

بسیاری از کشورها هستند که برای ورود شهروندان کشورهای دیگر به کشورشان، از آن‌ها ویزا می‌خواهند.

این ویزا می‌تواند فرودگاهی باشد یا غیرفرودگاهی. اما برخی کشورها هم هستند که با هم قرارداد لغو روادید را امضا می‌کنند و شهروندان این دو کشور بدون ویزا به کشورهای یکدیگر سفر می‌کنند. در این مطلب قصد داریم سفر به ۷ کشور بدون ویزا برای ایرانیان را با هم بررسی کنیم و با این کشورها بیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید.

ایرانیان بدون ویزا به کدام کشورها می‌توانند سفر کنند؟

پیش از آن که به بررسی این کشورها بپردازیم بیایید یک مفهوم کلی را بررسی کنیم. عمدتا منظور از نیاز به ویزا این است که مسافر قبل از خرید بلیط باید به سفارت کشور مورد نظر مراجعه کند و مصاحبه انجام دهد تا ویزا دریافت کند. به عبارتی سختی فرآیند اخذ ویزا همین مراجعه حضوری به سفارت است. در مقابل، برخی کشورها هم هستند که ویزا را به محض رسیدن شما به فرودگاه صادر می‌کنند و نیازی نیست به سفارت آن‌ها مراجعه کنید. به این نوع ویزا، ویزای فرودگاهی گفته می‌شود. کشورهایی که ویزای فرودگاهی دارند را تا حدی می‌توان در زمره کشورهایی به حساب آورد که نیازی به ویزا ندارند. حال در ادامه می‌خواهیم با کشورهایی که برای اتباع ایران نیازی به ویزا ندارند (یا ویزای فرودگاهی صادر می‌کنند) آشنا شویم.

۱- ارمنستان با طبیعت بکر

ارمنستان یکی از کشورهای همسایه ایران است که تاریخی بسیار غنی دارد. طبیعت بکر و وصف‌نشدنی ارمنستان، آن را به یکی از بهترین مقاصد سفر میان گردشگران دنیا، علی‌الخصوص ایرانیان، تبدیل کرده است. علاوه بر نزدیک بودن ایران و ارمنستان از نظر موقعیت جغرافیایی، پایین بودن نسبی هزینه‌ها و وجود امکانات رفاهی و تفریحی از عوامل جذب گردشگران ایرانی است. همچنین شباهت‌های فرهنگی میان این دو کشور وجود دارد که موجب محبوبیت بیشتر ارمنستان برای ایرانیان شده است. همه‌ساله ایرانیان زیادی به دنبال بلیط هواپیما ایروان هستند تا از این کشور دیدن کنند.

خبر خوب این که شهروندان کشورهای ایران و ارمنستان برای ورود به کشور یکدیگر نیازی به اخذ ویزا ندارند. یک توافق‌نامه‌ در خرداد سال ۱۳۹۵ بین دو کشور ارمنستان و ایران منعقد شده است که هدفش توسعه گردشگری هر دو کشور، بهبود روابط اجتماعی و سیاسی و همچنین تسهیل رفت و آمد گردشگران است. در نتیجه این قرارداد، شهروندان ایرانی و ارمنی بدون اخذ ویزا می‌توانند در یک دوره ۶ ماهه، به مدت حداکثر ۹۰ روز در کشور یکدیگر اقامت داشته باشند. (مثلا یک گردشگر ایرانی پس از اتمام ۹۰ روز اقامتش در ارمنستان، باید حداقل به مدت ۹۰ روز یا ۳ ماه از کشور ارمنستان خارج شود و سپس برای ورود مجدد اقدام کند.)

سفر به ۷ کشور بدون ویزا برای ایرانیان

۲- ترکیه؛ توریستی و زیبا

ترکیه کشوری است که در جنوب شرقی اروپا و شمال غربی آسیا واقع شده و به پل بین دو قاره مشهور است. ترکیه به دلیل این موقعیت خاص، دو همسایه اروپایی و شش همسایه آسیایی دارد. همچنین از سه جهت شمال، جنوب و غرب به دریای سیاه، مدیترانه، اژه و مرمره می‌رسد. ترکیه نه تنها برای ما شهروندان ایران، بلکه در سطح جهانی نیز از توریستی‌ترین کشورها است. با یک بلیط هواپیما خارجی به مقصد استانبول می‌توان پایتخت زیبای این کشور را دید. فرهنگ و تاریخ غنی، طبیعت و سواحل تفریحی ترکیه نیز در این محبوبیت بی تاثیر نیستند.

نکته مهم و کاربردی این است که ایرانیان بدون ویزا و اخذ اقامت ترکیه می‌توانند به مدت 3 ماه (90 روز) بدون مشکل در این کشور حضور داشته باشند. البته در این مدت اجازه کار و تحصیل در ترکیه را ندارید. به دلیل قرارداد لغو روادید بین ایران و ترکیه هر ایرانی در هر 6 ماه از آخرین ورود خود به ترکیه می‌تواند سه ماه در این کشور بماند و تا پایان این مدت باید برای اخذ وقت از اداره مهاجرت اقدام کند. پس اگر اخذ وقت از اداره مهاجرت تا روز تعیین شده حتی بیشتر از سه ماه هم باشد به دلیل اینکه در انتظار وقت اداره مهاجرت هستید حضور شما در ترکیه قانونی است.

۳- گرجستان‌؛ کشور جذاب و تماشایی

گرجستان یک کشور نیمه اروپایی و نیمه آسیایی است. این کشور با ترکیه همسایه و با روسیه هم‌مرز است. گرجستان با کشور ما مرز مشترک ندارد اما فاصله چندانی هم با ایران ندارد. به همین دلیل مقصد سفرهای خارجی بسیاری از شهروندان ایران است. آداب و رسوم، فرهنگ‌ مشابه و همچنین روابط دیپلماتیک دوستانه میان این دو کشور باعث شده این کشور مقصد گردشگری محبوبی برای ایرانیان باشد. گرجستان هم از معدود کشورهاییست که ایرانیان برای سفر به آن نیازی به دریافت ویزا ندارند.

 این امر موجب صرفه‌جویی در وقت و انرژی زیادی شده و البته سفر به این کشور را بسیار آسان می‌کند. بر اساس قراردادی که میان دولت ایران و دولت گرجستان به امضا رسیده اتباع دو کشور برای سفر به کشور یکدیگر نیازی به دریافت ویزا ندارند.

سفر به ۷ کشور بدون ویزا برای ایرانیان

۴- مالدیو؛ زیبا و چشم نواز

جزایر مالدیو، مجموعه جزایری کم‌ارتفاع و کوچک در اقیانوس هند هستند. این جزایر به دلیل هوای مطبوع و سواحل زیبا بر کرانه‌ی آب‌های زلال و آبی‌رنگ، یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در جهان محسوب می‌شوند. فضای رویایی و آرامش زیاد این جزایر هر گردشگری را به فکر خرید بلیط هواپیما می‌اندازد. کشور مالدیو برای سفر به مجمع الجزایر خود از شهروندان هیچ‌ کشوری ویزا نمی‌خواهد. این موضوع باعث استقبال خوب گردشگران ایرانی از سفر به مالدیو شده است. فقط کافیست مدارک شناسایی لازمی که از گمرک مالدیو اعلام شده را همراه داشته باشید. پس برای تهیه بلیط هواپیما مالدیو، تردید نکنید.

۵- عمان؛ ترکیب سنت و مدرنیته

عمان از همسایگان جنوبی کشورمان است. این کشور در سواحل دریای عمان قرار گرفته و جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد. عمان در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی داشته و با ساخت هتل‌ها و ساختمان‌های لوکس، به یکی از مدرن‌ترین کشورها در حاشیه خلیج فارس بعد از قطر بدل شده است. از جمله مهم‌ترین جذابیت‌های عمان قرارگیری سنت و مدرنیته در کنار هم است. به عنوان مثال بناهای مدرنی که با الهام از معماری سنتی عمان ساخته شده‌اند جذابیت زیادی دارند.

سفر به عمان برای شهروندان ایرانی در صورتی که به مدت ۱۴ روز باشد، نیازی به ویزا ندارد. اگر افرادی بخواهند بیش از ۱۴ روز در این کشور بمانند، می‌توانند در فرودگاه مسقط، ۲۱ ریال عمانی پرداخت کنند و ویزای یک ماهه این کشور را دریافت کنند. این نوع ویزا، به مدت یک ماه دیگر هم قابل تمدید است. تور گردشگری عمان می‌تواند سفر خوبی را برای شما رقم بزند.

۶- مالزی با برج های بلند

مالزی از کشورهای جنوب شرقی آسیاست که پایتخت آن کوالالامپور بسیار معروف است. مالزی به دلیل سواحل فراوان و تنوع جاذبه‌های طبیعی، از جمله مهم‌ترین مقاصد گردشگری دنیاست؛ مخصوصا برای ورزش‌هایی چون غواصی. ساحل و جزایز متعدد و جنگل‌های انبوه و سرسبز هم از جذابیت‌های مالزی هستند. جاذبه‌های شهری، برج‌های بلند و رستوران‌های مشهور نیز ناگفته نماند. شهروندان ایران می‌توانند بدون ویزا به مدت 14 روز در این کشور اقامت داشته باشند.

۷- ماداگاسکار؛ زیستگاه گونه های گیاهی

ماداگاسکار، جزیره‌ای در جنوب شرقی قاره آفریقا است که در اقیانوس هند واقع شده. این جزیره زیستگاه هزاران گونه گیاهی و جانوریست که در هیچ جای دیگر دنیا پیدا نمی‌شوند. تنوع طبیعی این جزیره باعث شده که نام این جزیره را «قاره هشتم» هم بگذارند. شهروندان ایران می‌توانند به مدت 90 روز بدون ویزا در این جزیره اقامت داشته باشند.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.