۰ نفر

افزایش صادرات نفت روسیه در نفتکش های غربی

۱۲ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۳۹
کد خبر: 699067
افزایش صادرات نفت روسیه در نفتکش های غربی

یک چهارم کل محموله‌های اورال از روسیه در این ماه توسط کشتی‌های اتحادیه اروپا انجام شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین به نقل از اویل پرایس، محموله‌های صادراتی نفت خام روسیه در این ماه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و بیشتر آنها به دلیل قیمت‌هایی که کمتر از سقف قیمتی G7 و اتحادیه اروپا هستند، روی نفتکش‌های بیمه شده غربی رفته‌اند.

با استناد به داده‌های ردیابی نفت‌کش‌ها و صاحبان صنعت، بارگیری نفت از Primorsk، Ust-Luga و Novorosiisk در مجموع در این ماه به بالای 9.5 میلیون تن خواهد رسید، زیرا اورال، ترکیب پرچم‌دار روسیه به زیر 50 دلار می‌رسد.

یک چهارم کل محموله‌های اورال از روسیه در این ماه توسط کشتی‌های اتحادیه اروپا انجام شده است.

دو ترکیب نفت خام دیگری که روسیه در خارج از کشور می‌فروشد، سوکول و ESPO، بسیار بالاتر از سقف قیمت معامله می‌شوند، به طوری که سوکول از روز سه‌شنبه در حدود ۷۷ دلار در هر بشکه و ESPO بیش از ۷۲ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

در همین حال، اوایل این هفته، کرملین فروشندگان نفت روسیه در روسیه را از گنجاندن بندهای مربوط به سقف قیمت در قراردادهای خود با خریداران منع کرد؛ این ممنوعیت به دنبال فرمانی صادر شد که توسط ولادیمیر پوتین در ماه دسامبر صادر شد که فروش نفت و سوخت روسیه را به کشورهایی که سقف قیمتی برای این کالاها اعمال می‌کنند، ممنوع کرد.

بر اساس قطعنامه امضا شده توسط نخست وزیر میخائیل میشوستین، تولیدکنندگان نفت نیز موظف خواهند بود به ازای هر محموله فروخته شده، اظهارنامه‌ای را به گمرک روسیه ارائه کنند که نشان دهنده‌ی این واقعیت است که مکانیسم سقف قیمت استفاده نشده است. پس از آن گمرک روسیه قراردادهای صادرات نفت خام قدیمی و جدید را بررسی خواهد کرد و گمرک این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که هر محموله‌ای را که فرمان پوتین را نقض می کند، متوقف کند.

اتحادیه اروپا در حال حاضر در حال بحث در مورد سقف قیمت سوخت‌های روسیه است. پس از آنکه تحریم اتحادیه اروپا بر این سوخت‌ها در 5 فوریه اجرایی شد، اتحادیه اروپا در حال بررسی پیشنهادهایی برای تعیین یک سقف برای سوخت‌هایی است که با قیمتی بالاتر از نفت خام معامله می شوند، مانند گازوئیل، و سقف دیگری برای محصولات نفتی که با تخفیف نسبت به نفت خام معامله می‌شوند.