۰ نفر

داروهای خانگی که داخل آشپزخانه شماست و خبر ندارید

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۰۱
کد خبر: 637174
داروهای خانگی که داخل آشپزخانه شماست و خبر ندارید

این روزها مردم از مصرف داروهای شیمیایی خسته شده اند و ترجیح می دهند به نسخه های گیاهی روی بیاورند بلکه تبعات کمتری برای آنها داشته باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، داروهای گیاهی نیز مانند داروهای شیمیایی اگر بدون دستورالعمل و زیاد از حد مصرف شوند می توانند بدن را به واکنش های بدی اجبار کنند اما خوب است بدانید ما روزانه در آشپزخانه خود با موادی سر و کار داریم که حکم دارو را برای بدن دارند. با ما همراه باشید تا با خواص برخی از آنها آشنا شوید.

عسل

عسل دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی است، گلو درد را بهبود بخشیده و به مبارزه با سرماخوردگی می پردازد.

همچنین در درمان سرطان موثر است زیرا خواص ضد التهابی دارد و سیستم ایمنی را قدرت می بخشد. مطالعات نشان می دهد مرگ و میر در بین کسانی که عسل مصرف می کنند، پایین تر از کسانی است که عسل مصرف نمی کنند.استفاده از عسل به صورت موضعی روی پوست، برای درمان سوختگی ها به شدت موثر است و خطر عفونت را کاهش می دهد.

اضافه کردن عسل به چای سبز، خطر اچ پیلوری را می کاهد، اچ پیلوری یک باکتری است که به معده حمله می کند و آن را دچار مشکل خواهد کرد.تحقیقات جدید نشان می دهد که عسل ارگانیک، DNA آسیب دیده را نیز بهبود می بخشد.

از عسل به صورت موضعی برای سوختگی ها استفاده کنید یا آن را داخل چای بریزید و با آب لیمو و سیر مخلوط کنید که می تواند یک ماده موثر برای سرماخوردگی باشد. همچنین می توانید آن را روی نان تست بمالید و با کمی روغن نارگیل یا کره بادام زمینی ترکیب کنید.

آویشن (Thyme)

آویشن گیاهی مدیترانه ای است که مصارف غذایی، دارویی و زینتی دارد. گل، برگ و روغن آویشن برای درمان طیف وسیعی از علائم و بیماری ها استفاده می شود. بسیار معطر، دارای برگهای سبز خاکستری کوچک و طعمی شیرین است. انواع مختلفی از آویشن وجود دارد، اما معمول ترین آن، آویشن لیمویی است که دارای برگ های کمی بزرگتر و با رنگ لیمویی پوشانده شده است.

مزایای سلامتی آویشن

بیشتر به دلیل خاصیت ضد عفونی کننده قوی خود شناخته شده است. وقتی صحبت از درمان به میان می آید فوق العاده است:

  •    هضم
  •    گاز معده
  •    سرفه ها

موارد استفاده آویشن

  •   به عنوان عطر دهنده و طعم دهنده و چاشنی های غذا (برای پیتزا،..)
  •   شربت سرفه

گیاه دارویی گل گاوزبان 

گل گاوزبان بیشتر به خاطر خوشه‌های بلند آبی رنگش که در تابستان می روید، شناخته می‌شود. با این حال، اندازه آنها متفاوت است. گل های لوله ای شکل می توانند آبی، بنفش، صورتی، قرمز یا سفید باشند و در ماه های تابستان رنگ می دهند. گل گاوزبان مقاوم به خشکی است و منبع عالی شهد برای زنبورها و سایر گرده افشان ها است.

مزایای سلامتی گل گاوزبان

  •   ساخت کلاژن
  •  حفاظت از منافذ پوست
  •   تامین پروتئین های ساختاری پوستی
  •     کاهش خطوط ریز و چین و چروک
  •   فعالیت ضد التهابی
  •   کاهش اضطراب

موارد استفاده گل گاوزبان

  •  به عنوان دمنوش
  •   در کرم های پوستی

بابونه

بابونه از دیگر گیاهان دارویی مفید است که خاصیت درمانی بالایی دارد .

این گیاه دارای ویژگی های ضد تحریک کنندگی، ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد اضطراب، ضد اسپاسم، ضد اسهال و ضد سرطانی می باشد و به درمان سردرد ، کاهش درد عضلانی ، کنترل استرس ، رفع گرفتگی های قاعدگی ، درمان مشکلات معده ، کاهش وزن ، تقویت سیستم ایمنی و درمان بی خوابی و دیگر مشکلات خوب کمک می کند .

این گیاه دارویی به محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند.

رزماری

رزماری یک گیاه دارویی محبوب و مفید برای سلامت انسان است که حاوی کارنوزول و رزمارینیک، دو آنتی اکسیدان است که خاصیت ضد عفونی کنندگی، ضد سرطانی، و ضد التهابی دارد.

رزماری به بهبود حافظه و تمرکز ذهنی کمک می کند ، با استرس مبارزه می کند، اضطراب را کاهش می دهد، سردرد را تسکین می دهد، رشد مو را تحریک می کند، با درد مفاصل مقابله می کند، گوارش را بهبود می بخشد، از سرطان پیشگیری می کند، و پشتیبان سلامت قلب و عروق است.

از رزماری می توانید در سوپ ها، ساندویچ ها، سالادها و...استفاده کنید یا از برگ های تازه یا خشک شده این گیاه چای درست کنید.

پونه و نعناع

نعناع و پونه از گیاهان دارویی پرطرفدار و مفیدی هستند که بسیار پرخاصیت و درمان کننده بیماری های مختلف می باشند .

این 2 گیاه هر 2 طبع گرم و خشک دارند.

خانم ها از دم کرده این گیاهان استفاده می کنند زیرا این گیاهان دارویی قاعدگی را تنظیم و درد قاعدگی را کاهش می دهند.

برگ نعناع، درمان مناسبی برای رفع سردرد، تب، حالت تهوع، اختلالات گوارشی است و تسکین دهنده سیستم گوارشی می باشد و به رفع گاز معده کمک می کند.این گیاه، خاصیت ادرارآور، نشاط آور و ضد انقباض عضلانی و ضدتهوع دارد که به کاهش وزن نیز کمک می کند.

پونه نیز گیاه دارویی پرکاربردی می باشد که برای رفع مشکلاتی همچون افسردگی ، آنفولانزا ، شپش ، زخم ، آلرژی ، سوختگی ، خستگی ، یبوست ، قارچ ، سرفه ، سردرد ، تورم غدد یا برونشیت ، انگل به کار می رود.

ریحان

از بهترین گیاهان دارویی, عصاره ریحان حاوی مواد مغذی است که از بروز بیماری هایی چون سرطان ریه و سرطان دهان, سرطان پوست و سرطان کبد جلوگیری میکند. در واقع عصاره گیاه ریحان حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که رشد, پیشرفت سلول و تومورهای سرطانی را کاهش می دهد. اثرات منفی ناشی از پرتودرمانی و شیمی درمانی را از بافت و سلول سالم بدن دور نگه می دارد.

ریحان دارای دو ماده آنتی‌اکسیدان فلاونوئید مهم به نام های اورینتین‌ (orientin) , وایسینر (viceninare) می باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود, همچنین دارای اسانس قوی اوژنول (eugenol) ، سیترونلول (citronellol) , لینالول (linalool)  که بیماری هایی مثل بیماری قلبی, رماتیسم مفصلی, بیماری های التهابی را کاهش می دهد. ریحان ضد میکروب , ضد افسردگی,  سلامت قلب وعروق و بهبود گوارش می شود.

سیر

سیر یا خام خورده می شود و یا در پخت انواع غذااستفاده می ­شود, دارای طعم و بوی تند و همچنین بخاطر طبع گرمش ممکن است مصرف آن برای بعضی افراد محدود باشد.

خواص درمانی, سیر بادشکن و ضد عفونی کننده است, خوردن سیر مصونیت بدن را مقابل بیماری ها افزایش می دهد, 

فلفل سیاه

فلفل سیاه میوه خشک شده تیره رنگ است, معمولا به صورت خشک به عنوان ادویه و چاشنی استفاده میشود

فلفل گیاهی دارای ریشه های ساقه خیز و کوتاه که میوه خشک شده آن تیره رنگ است, دارای  طعم تند و سوزنده که به عنوان ادویه و چاشنی مورد استفاده قرار میگیرد. فلفل سیاه دارای آنتی اکسیدان قوی است که موجب تقویت ایمنی بدن می شود. فلفل سیاه موجب سلامت گوارش, کمک به کاهش وزن, بهبود سرماخوردگی و سرفه میشود, در پیشگیری از سرطان موثر است.

زردچوبه

زردچوبه یا زرچوبه از گیاهان پراستفاده می باشد که دارای رنگ زرد تیره است, خاستگاه اصلی این گیاه هند است که از ان به عنوان زعفران هندی و ادویه طلایی نام برده می شود. از زردچوبه به عنوان ادویه در انواع غذا, همراه با نوشیدنی ها, سوپ و…استفاده می شود.

فلفل قرمز

فلفل قرمز یک ماده ضد التهابی است. کمر درد، سر درد و درد های ماهیچه ای را کاهش می دهد.فلفل قرمز خونریزی را متوقف کرده و جریان خون و سوخت و ساز را بهبود می بخشد. همچنین به کاهش وزن کمک می کند.

فلفل را در اکثر غذا ها استفاده کنید، تا جایی که بتوانید تندی آن را تحمل کنید.

لیمو

لیمو رفلاکس اسید معده را می کاهد.سرشار از ویتامین c است که یک آنتی اکسیدان و یک ماده ضد التهاب، ضد ویروس و ضد باکتریایی است.

ویتامین c در لیمو به جلوگیری از سرماخوردگی کمک می کند و رشد سلول های سرطانی را کاهش می دهد. عاملی برای جلوگیری از سنگ کلیه است.

فلاونوئید های مرکبات هم می توانند در کاهش وزن موثر باشند و سلامت قلبی و عروقی را افزایش دهند.آب نصف یک عدد لیمو را داخل یک فنجان آب بریزید. 15 تا 20 دقیقه صبر کنید و سپس آن را بنوشید و همچنین اب لیمو را می توانید به اسموتی، دسر، سالاد، سوپ و سبزیجات اضافه کنید.

دارچین 

دارچین بهترین ادویه برای افراد مبتلا به دیابت است زیرا قند خون را نرمال و متعادل می کند.

یکی از ترکیبات پیچیده موجود در دارچین دارای خواص ضد التهابی است و برای آنفولانزا مناسب است.دارچین همچنین رشد سلول سرطانی را کاهش می دهد و به جلوگیری از بیماری آلزایمر کمک خواهد کرد.

به صورت روزانه یک قاشق چای خوری از دارچین را داخل اسموتی ها استفاده کنید.