۰ نفر

نگاهی به سهام شرکت آریا ساسول؛

تحلیل «آریا» در سال جدید / روند ۱۴۰۰ تا چه زمانی ادامه دارد؟

۲۱ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۳۰
کد خبر: 626653
تحلیل «آریا» در سال جدید / روند ۱۴۰۰ تا چه زمانی ادامه دارد؟

حدود ۲۲ ماه از آغاز معاملات سهام شرکت آریا ساسول در بورس ایران می‌گذرد، آریا که بزرگترین تولیدکننده پلی اتیلن، در ایران به حساب می‌آید، در این مدت بازدهی ۴۱۷درصدی را ثبت کرده است. همچنین آریا در پنج سال گذشته، روندی کاملا صعودی در سودسازی رقم زده و سهامداران این شرکت به تداوم این روند امیدوارند.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ شرکت پلیمر آریا ساسول در اسفند ماه سال ۸۱ و با هدف  تبدیل شدن به برترین تولیدکننده پلیمر در خاورمیانه ثبت شد. در سال ۸۵ نیز مرکز اصلی شرکت به بندر عسلویه و منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس منتقل شد. فعالیت اصلی این شرکت پتروشیمی، دریافت اتان به عنوان ماده اولیه و تبدیل آن به اتیلن، پلی اتیلن و سی تری پلاس و فروش داخلی و خارجی این محصولات است.

شرکت آریا ساسول بزرگترین تولیدکننده پلی اتیلن، در ایران به حساب می‌آید و محصولات پلیمری شرکت از پرکاربردترین تولیدات صنعت پتروشیمی هستند. این تولیدات، ماده اولیه بسیاری از محصولات در صنایع بسته‌بندی، خودرو، لوازم خانگی، کشاورزی و تجهیزات الکترونیکی به شمار می‌روند.

«آریا» را بیشتر بشناسیم

سهام شرکت پلیمر آریا ساسول، در اسفند ماه سال ۹۸، در سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شد. این سهام در خرداد ماه سال ۹۹، با نماد «آریا» و در بازار دوم فرابورس عرضه شد. هم اکنون بیش از ۱۳میلیارد و ۷۵۲ میلیون برگه سهم «آریا» با ارزش بازاری ۱۲۳هزار میلیارد تومانی، در گروه محصولات شیمیایی معامله می‌شود.

به علاوه، در حال حاضر سرمایه آریا ساسول معادل هزار و ۳۷۵میلیارد تومان است. آخرین افزایش سرمایه شرکت نیز در بهمن ماه ۱۴۰۰ ثبت شد که طی آن، سرمایه آریا معادل ۵۰درصد و از محل سود انباشته رشد کرد.

جدول زیر، بازدهی قیمتی «آریا» را با شاخص گروه پتروشیمی و شاخص کل بورس، در بازه‌های زمانی متفاوت مقایسه کرده است. این جدول نشان می‌دهد که آریا در همه زمان‌های بررسی شده، بازدهی بالاتری نسبت به دو شاخص ذکر شده رقم زده است.

جدول 1

سهامداران آریا ساسول

شرکت پارس تامین مجد با مالکیت ۴۷.۰۷درصد از سهام آریا، سهامدار اصلی این شرکت محسوب می‌شود. شرکت پتروشیمی پارس نیز مالک ۴۷درصد از سهام آریا است و در رتبه بعد قرار می‌گیرد. ۵.۹۳درصد از سهام آریا نیز شناور و در دست سهامداران خرد شرکت است.

نمودار2

رشد ۴۷درصدی درآمد آریا از فروش محصولات

آریا ساسول در سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیون ۹۱۰هزار تن از محصولات خود تولید کرد و یک میلیون و ۱۱۰هزار تن از این محصولات را به فروش رساند که اندکی بیش از سال ۹۹ است. با این وجود، به واسطه رشد نرخ فروش محصولات، درآمد آریا ساسول از این محل، با رشدی ۴۷درصدی نسبت به سال گذشته، به ۲۶هزار و ۵۳۰میلیارد تومان رسید.

گراف زیر، عملکرد آریا را در پنج سال گذشته در زمینه تولید و فروش نشان می‌دهد.

نمودار3

سودهای متوالی آریا ادامه دارد

صورت‌های سال مالی ۱۴۰۰ آریا نشان می‌دهد که سود عملیاتی شرکت حدود ۱۰درصد نسبت به سال ۹۹ افزایش یافته و به رقم ۱۱هزار و ۹۷۰میلیارد تومان رسیده است. سود خالص آریا نیز حدود ۲۲درصد صعود کرده و به رقم ۱۳هزار و ۴۶۰میلیارد تومان رسیده است. به این ترتیب، آریا به ازای هر سهم خود، ۹,۷۹۱ریال سود شناسایی کرده است.

گراف زیر، که عملکرد سوددهی آریا در پنج سال گذشته را نشان می‌دهد، از رشد مداوم سود این شرکت حکایت می‌کند. سهامداران آریا امیدوارند که این شرکت روند خوب خود را در سال‌ ۱۴۰۱ نیز ادامه دهد.

نمودار4