۰ نفر

جزییات ششمین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱؛ جلسه صبح

۷ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۰۷
کد خبر: 615248
جزییات ششمین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱؛ جلسه صبح

نشست علنی صبح امروز مجلس به ریاست نایب رییس مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ آغاز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، نشست علنی صبح امروز (شنبه، 7 اسفندماه) به ریاست علی نیک زادثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی رأس ساعت 8 و 4 دقیقه و با حضور 207 نفر از نمایندگان آغاز شد.

بررسی لایحه بودجه 1401 کل کشور در دستور کار صحن علنی امروز قرار دارد.

نیکزاد پیش از آغاز صحن علنی مجلس ضمن ارائه توضیحاتی درباره ادامه روند بررسی لایحه بودجه 1401 گفت: به استحضار ملت ایران می رسانیم که نمایندگان آنها در مجلس شورای اسلامی به صورت سه نوبت از 8 صبح تا ساعت 21 شب برای رسیدگی به لایحه بودجه 1401 تقدیمی دولت جمهوری اسلامی ایران در خدمت کشور هستند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از امروز به صورت سه شیفت در خدمت مردم برای رسیدگی به لایحه بودجه خواهیم بود و در حال حاضر مشغول بررسی تبصره 6 هستیم؛ چند موضوع هم به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شده و کسی هم نمی تواند به نماینده بگوید پیشنهاد خود را مطرح نکند و این حق مسلم خواهران و برادران ما در مجلس است اما استدعا دارم اگر ممکن است همکاران به گونه ای همکاری کنند که کار را پیش ببریم.

عوارض پروژه های زودبازده در مناطق محروم توسط گروه های جهادی صفر شد

نمایندگان در نشست علنی امروز (شنبه، 7 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بند الحاقی (6) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 درباره عوارض پروژه های عام المنفعه موافقت کردند.

در بند الحاقی 6 آمده است کلیه طرح( پروژه)های زودبازده و عام المنفعه که توسط گروه های جهاد، نیروهای داوطلب بسیجی و بسیج سازندگی در مناطق محروم و کم برخوردار روستایی و شهری اجرا می شود مالیات و عوارض آن صفر می شود.

اخذ عوارض مازاد از سیگار در سال آینده منتفی شد

نمایندگان در نشست علنی امروز (شنبه 7 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با حذف بند الحاقی 7 تبصره 6 ماده واحده لایحه با 129 رأی موافق، 109 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 247 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

احمد امیرآبادی فراهانی در تشریح دلایل خود برای حذف این بند الحاقی گفت: کمیسیون تلفیق افزایش عوارض را بسیار  بالا در نظر گرفته است، چرا که در مقایسه با سال 1400، افزایش چندصد درصدی صورت گرفته است. درست است که برای پیشگیری و جلوگیری از بیماری ها باید اقداماتی انجام دهیم، اما نباید کاری کنیم که سیگار از مواد مخدر گرانتر شود.

نماینده مردم قم در مجلس یازدهم ادامه داد: درخصوص مصوبه کمیسیون، وزیر صمت طی نامه ای به رئیس مجلس مخالفت خود را با این مصوبه کمیسیون تلفیق اعلام کرد، چرا که در این مصوبه به بحث تولید خدشه وارد کرده و افزایش قاچاق را باعث خواهد شد و حتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز طی نامه ای با دلایل فراوان مصوبه کمیسیون تلفیق درخصوص افزایش عوارض سیگار را نادرست و غیرمنطقی دانسته است.

وی تصریح کرد: ما طی چند ماه گذشته قانون ارزش افزوده را مصوب کردیم که این قانون از دی ماه سال جاری اجرا شده است که باعث افزایش  95 درصدی قیمت سیگار شده است، بنابراین زمانی که ما احکام دائمی داریم، دیگر نیازی به مصوبه کمیسیون تلفیق نیست.

براساس بند الحاقی 7 حذف شده از تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1401؛

- از ابتدای سال 1401 به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ دوهزار و سیصد(2.300)ریال، تولید داخل با نشان بین المللی(برند) مبلغ هشت هزار(8.000)ریال، هر نخ سیگار وارداتی مبلغ پانزده هزار(15.000)ریال و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان داخلی سیصدهزار(300.000)ریال و هر بسته تنباکوی وارداتی سیصدهزار(300.000)ریال به عنوان عوارض اضافه می گردد.

وزارت امور اقتصاد و دارائی مکلف است مبالغ مذکور را از تولیدکنندگان و واردکنندگان حسب مورد أخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف 110515 جدول شماره(5) این قانون واریز نماید.

حمایت مجلس از خانواده کمیته امداد و بهزیستی؛ معافیت چندگانه مددجویان در حوزه شهرداری

نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (شنبه، 7 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بندهای الحاقی (8) و (9) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 درباره معافیت‌های مالیاتی موافقت کردند.

در بخش درآمدی بند الحاقی (8) تبصره 6 ماده واحده لایحه آمده است: تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در روزنامه ها و نشریات در سال 1401 مشمول حکم جزء(3) بند(ب) ماده(9) قانون مالیات برارزش افزوده نمی باشد.

همچنین در بخش درآمدی بند الحاقی (9) تبصره 6ماده واحده لایحه آمده است: در اجرای جزء(۲) بند(چ) ماده(80) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی، عوارض دهیاری و شهرداری و هزینه‌های انشعابات برق، آب و فاضلاب و گاز برای واحدهای مسکونی اختصاص یافته به آنان براساس الگوی مصرف فقط برای یکبار معاف می باشند.

نمایندگان همچنین در ادامه با کل تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1401 که به دلیل مغایرت بند (الف) با برنامه ششم توسعه به دو سوم رأی نمایندگان نیاز داشت، با 200 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 241 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

انتشار آگهی‌های تبلیغاتی در نشریات و مطبوعات مشمول مالیات نمی شود/ ارجاع موضوع نحوه محاسبه مالیات مناطق آزاد به کمیسیون تلفیق

نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (شنبه، 7 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بندالحاقی (8) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 درباره مالیات بر ارزش افزوده تبلیغات در نشریات موافقت کردند.

در بخش درآمدی بند (8) تبصره (6)ماده واحده لایحه آمده است: تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در روزنامه ها و نشریات در سال 1401 مشمول حکم جزء(3) بند(ب) ماده(9) قانون مالیات برارزش افزوده نمی باشد.

گفتنی است بند (ش) این تبصره نیز به دلیل مغایرت با قوانین کلان کشور برای کسب دو سوم رأی نمایندگان به رأی گذاشته شد که به دلیل عدم کسب آرای لازم، به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ارجاع داده شد.

در بخش درآمدی بند (ش) تبصره (6)ماده واحده لایحه آمده است: در سال 1401 مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی  مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (وی.اِی.تی) خواهند بود.

پایان نهمین نشست بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ /نشست بعدی عصر امروز برگزار می‌شود

عبدالرضا مصری زنگ پایان نشست علنی نوبت صبح امروز (شنبه، 7 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت 12 و 10 دقیقه به صدا درآورد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نشست بعدی نوبت عصر (شنبه، 7 اسفندماه) ساعت 14:00 با موضوع ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 1401 برگزار می‌شود.