۰ نفر

تحلیل اکونومیست از وضعیت اوکراین؛

پوتین چه به اوکراین حمله کند یا نکند، به روسیه آسیب زده است

۳۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۴۸
کد خبر: 612310
پوتین چه به اوکراین حمله کند یا نکند، به روسیه آسیب زده است

اکونومیست نوشت: فعلا پوتین توانسته بدون شلیک گلوله خود را در مرکز توجه جهان قرار داده و روسیه را پراهمیت نشان دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو، اکونومیست نوشت: پوتین چه به اوکراین حمله کند یا نکند، به روسیه آسیب زده است.

به گزارش اکونومیست، چه جنگ و یا بدون جنگ، رییس جمهور روسیه درباره اوکراین و جهان اشتباه محاسباتی کرده است. نتیجه وحشتناک این بحران، حمله پوتین به اوکراین است. دومای روسیه از پوتین خواست تا جمهوری‌های خودخوانده را به رسمیت بشناسد. جنگ علاوه بر ویران کردن اوکراین، آسیب بیشتری به روسیه وارد می‌کند.

تحلیل اکونومیست

غرب گالوانیزه‌تر و مصمم‌تر از قبل خواهد شد و به طور کامل به گاز روسیه پشت خواهد کرد. اوکراین به زخمی بدل خواهد شد که با پول و مردان روس، خونین شده و پوتین منفورتر می‌شود. روسیه هم در کوتاه مدت تحت تاثیر تحریم و بعد خودکامگی و سرکوب عمیق قرار خواهد گرفت.

پوتین خودش را در گوشه‌ای به صورت بد نقاشی کرده است. عقب نشینی وی با خنثی شدن جاه طلبی‌هایش ممکن است منجر به حمله شود و غرب با ایستادگی در برابر تهدیدی که وی ایجاد می‌کند، بهترین شانس را برای جلوگیری از این انتخاب سرنوشت ساز دارد.

اتحاد پوتین با سیلوویکی‌ها باعث شده تا روسای امنیتی در روسیه، دموکراسی در اوکراین و تعمیق روابطش با غرب را تهدیدی علیه خود در کنترل و غارت روسیه بدانند. لیبرال‌ها نیز دولت را ترک خواهند کرد و نارضایتی باعث گسترش مخالفت شده و سپس با خشونت شدید روبرو خواهد شد.

پوتین به همین دلیل تلاش دارد تا به سوی چین بیشتر سوق پیدا کند تا در صورت قطع تراکنش‌های مالی توسط آمریکا، محدودیت‌های وارداتی و صادراتی خود را کاهش دهد. اما نتیجه این می‌شود که پوتین در خانه خواهد باخت و بازی برد-برد با اروپا را از دست خواهد داد.

البته فعلا پوتین توانسته بدون شلیک گلوله خود را در مرکز توجه جهان قرار داده و روسیه را پراهمیت نشان دهد و اگر جنگ نشود، می‌تواند از ناتو و غرب امتیاز بگیرد، ولی در داخل کشور همچنان منفورتر شده و سرکوب چهره‌های سیاسی را بیشتر کند.