۰ نفر

جوئیش نیوزسیندیکیت نشریه دست‌راستی اسرائیلی تحلیل کرد؛

بایدن با ایران در منطقه تبانی می‌کند

۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۲۳
کد خبر: 610094
بایدن با ایران در منطقه تبانی می‌کند

رسانه اسرائیلی انگلیسی زبان «جوئیش نیوزسیندیکیت» در تحلیلی به قلم ملانی فیلیپس نوشت: با معافیت تحریم‌های وزارت امور خارجه آمریکا ایران امکان حفظ قدرت خود و منابع تقویت فعالیت‌های تهاجمی خود در خارج از کشور را خواهد داشت و مطمئن خواهد بود که امکان تولید سلاح هسته‌ای بدون نگرانی از مجازات را دارد.

اقتصادآنلاین - پرستو بهرامی‌راد؛ جوئیش نیوزسیندیکیت در ادامه نوشته است: برابر گزارش‌ها اکنون که ایران به دستیابی به مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک شده، دولت بایدن به طرز شگفت‌ انگیزی با این کشور تبانی می‌کند.

وزارت امور خارجه آمریکا از اعمال تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای نظامی ایران اغماض می‌کند. دولت بایدن امیدوار است که این کار تهران را متقاعد کند تا به توافق سال 2015 بازگردد؛ توافقی که دونالد ترامپ، رییس جمهوری سابق آمریکا با اعلام خروج و اعمال تحریم‌های شدید آن را نقض کرد.

رفع تحریم‌ها باعث آزادسازی حدود 29 میلیارد دلار یا حدود یک سوم دارایی‌های خارجی بلوکه شده ایران در خارج از این کشور می‌شود. ایران بار دیگر این اجازه را خواهد داشت تا با دیگر کشورهای جهان با استفاده از سامانه‌های بانکی جهانی تجارت کند. تحریم‌های اعمال شده علیه صادرات نفت ایران نیز لغو خواهد شد و دوباره شرکت های خارجی اجازه سرمایه‌گذاری در کالاهای ایرانی را خواهند داشت.

با این سرمایه‌ها ایران امکان حفظ قدرت خود و منابعی برای تقویت فعالیت‌های تهاجمی خود در خارج از کشور را خواهد داشت و مطمئن خواهد بود مجازاتی برای تولید سلاح‌های هسته‌ای در کار نیست.

اوایل این هفته، مقامات آمریکایی تخمین زدند که ایران تا تولید سوخت کافی برای بمب هسته‌‌ای چند هفته فاصله دارد و در کمتر از یک سال می تواند آن را بسازد. همان طور که عمری سرن، مشاور امنیت ملی "سناتور تد کروز (نماینده تگزاس در سنا)" در پنجم فوریه در توئیتی نوشت: «دولت بایدن به ایران زرادخانه تسلیحات هسته‌ای اعطا می‌کند.»

این امتیاز با وجود تهاجم مداوم به ایران داده می‌شود. ایران سال‌ها است شبه‌نظامیان مسلح عراق را در کنترل خود دارد. ماه گذشته نیز حوثی‌های تحت حمایت ایران در یمن در سه نوبت به امارات حمله کردند. این هفته ایران از موشکی جدید رونمایی کرد که به این کشور امکان می‌دهد به پایگاه‌های آمریکا در منطقه و همچنین اهدافی در داخل اسرائیل دسترسی پیدا کند.

ایران بی‌وقفه به گسترس سلاح‌های خود ادامه می‌دهد و دولت بایدن هم بی‌وقفه به آن انگیزه می‌دهد. این انگیزه‌ها شامل لغو برخی از تحریم‌ها و توقف انتشار گزارشی از آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی درباره جزئیات عدم پایبندی تهران به تحقیقات آژانس در زمینه فعالیت‌های هسته‌‌ای اعلام نشده ایران است.

الگو ثابت است. تهران تسلیم نمی‌شود و حرکات خود را دوچندان می‌کند. در عوض آمریکا به طرز عجیبی به شیرینی آن می‌افزاید. تهران این را نشانه ضعف و پیروزی قریب‌الوقوع تلقی کرده و مطالبات خود را بیشتر و بیشتر می‌کند.

به همین علت، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به لغو تحریم‌‌های اخیر گفت که این اقدام خوب است اما کافی نیست.

سازش (چنان که ما در غرب این مفهوم را درک می کنیم) به عنوان نشانه‌ای از تسلیم و ضعف تلقی می‌شود. به همین علت باید از اقدامات مبتنی بر حسن نیت و اعتمادساز به هر قیمتی خودداری کرد. اگر غرب می‌خواهد موفق شود، ایرانی‌ها باید متقاعد شوند آمریکا آماده است تا به عنوان یک نیروی قدرتمند به مردم ایران برای رهایی از این وضعیت کمک کند.

این لحظه‌ای است که آمریکا باید فشار بر تهران را افزایش دهد. افسوس که درست برعکس عمل می کند. تصور اینکه دولت بایدن می‌تواند تا این حد احمق باشد، سخت است. احتمالا به طرز شگفت‌آوری در زمینه ساخت بمب هسته‌ای ایران بی‌تفاوت است یا حتی واقعا می‌خواهد این کار (ساخت بمب اتم توسط ایران) انجام شود.

بالاخره دولت مملو از دشمنان اسرائیل و غرب است. رابرت مالی، نماینده جو بایدن در امور ایران، کسی که دوگانگی یاسر عرفات را در کمپ دیوید ماست‌مالی کرد، سابقه طولانی در همدردی با رژیم ایران و دشمنی با اسرائیل دارد.

کابینه بایدن از زمان تصدی امور، از متحدان خود در خلیج فارس دور و به دشمن ایرانی خود نزدیک شده است. این موضع تقریبا غیرقابل درک سال گذشته در یک قطعه ویرانگر و معتبر در تبلت توسط مایکل دوران و تونی بادران توضیح داده شد.

مایکل دوران و تونی بادران سال گذشته این موضع تقریباً غیرقابل درک را توضیح دادند. آنها نوشتند که مماشات با ایران را می‌توان سومین و آخرین مرحله از سیاست ناتمام باراک اوباما، رییس‌جمهوری اسبق آمریکا توصیف کرد. مرحله‌ای که در پی دستیابی به نظم نوین خاورمیانه و متکی بر همکاری با ایران بود.

هدف این بود که آمریکا از درگیری در خاورمیانه دور شود. برای تحقق این امر، باید تعادل تازه‌ای میان دولت‌ها برای دستیابی به موازنه قوا برقرار گردد. نگارندگان این سیاست را "همسویی دوباره" نامیدند.

عجیب نیست اگر این را راهبرد اوباما بدانیم. چون بایدن به او نزدیک و افراد کلیدی چون مالی، حتی به او نزدیک‌تر هستند. قانونگذاران آمریکا بنابر نشانه‌ها مبنی بر احتمال تسلیم کامل آمریکا در برابر ایران و امضای توافق هسته‌ای دیگر نگران هستند. سناتور باب منندز، رییس کمیته روابط خارجی سنا، هفته گذشته یک ساعت در مجلس سنا علیه احیای این توافق صحبت کرد.

با این حال، با وجود مخالفت شدید و علنی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل با توافق 2015، نفتالی بنت، نخست وزیر کنونی اسرائیل، تقریبا سکوت اختیار کرده است.

بنا بر گزارش‌ها، در تماس تلفنی هفته گذشته بین بنت و بایدن، نخست وزیر اسرائیل با سیاست آمریکا در قبال ایران مخالفت کرده است.

به نظر می‌رسد که او می‌خواهد با پنهان نگه داشتن این اختلاف نظر، بایدن را راضی نگه دارد. اما بدون آگاهی افکار عمومی جهان از خیانت آمریکا در قبال ایران که نه تنها اسرائیل بلکه خود آمریکا را به خطر می‌اندازد، دولت بایدن خیلی راحت‌تر نگرانی‌های عمیق و واقعی اسرائیل را کنار می‌گذارد.

اگر خود اسرائیل ساکت بماند، چگونه حرف واقع‌گرایانی چون منندز مورد توجه قرار خواهد گرفت؟ در حالی که آمریکا ضعف وحشتناک خود را در معرض تماشای جهانیان قرار داده است، روسیه و چین در حال تماشا و اجرای برنامه های خود هستند.