۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

بررسی آسیب کبدی

۲۷ شهریور ۱۴۰۰، ۲۱:۲۰
کد خبر: 563349
بررسی آسیب کبدی

بررسی و آزمایش کبد برای شما ضروری است درصورتی‌که یکی از افراد خانواده‌تان مبتلا به‌نوعی از بیماری کبدی است. درمان زود و به‌موقع به شما کمک می‌کند زیرا ممکن است در ابتدا شما اصلاً هیچ‌گونه علائمی نداشته باشید.

به گزارش اقتصادآنلاین، شما همچنین اگر مستعد ابتلا به بیماری هپاتیت سی هستید حتماً باید آزمایش بدهید.

این شرایط شامل افراد زیر می‌شود:

فرد حامله

بالای ۱۸ سال

کسی که در حال انجام دیالیز است

کسی که اچ‌آی‌وی دارد

کسی که همیشه تزریق غیرقانونی دارد

کسی که با سوزن آلوده تماس داشته است

کسانی که بین سال‌های ۴۵ تا ۶۹ به دنیا آمده‌اند

کسی که انتقال خون و یا پیوند عضو داشته است قبل از سال ۷۱

کسی که آزمایش یا بیماری غیرعادی کبدی دارد

واکسن زدن

شما می‌توانید برای هپاتیت E  و B واکسن دریافت کنید اما واکسنی هنوز برای هپاتیت C وجود ندارد. بسیاری از کودکان واکسینه شدند اما بسیاری از بزرگ‌سالان هم هنوز واکسینه نشده‌اند. حتماً با دکتر خود صحبت کنید که آیا به آن نیاز دارید و یا نه. این موضوع خیلی مهم است که اگر سیستم ایمنی شما ضعیف است و یا آسیبی به کبدتان واردشده است.

واکسن هپاتیت

راهنمای دیداری برای مشکلات کبد:

اگر از اکثر مردم بپرسید که اعضای بدنتان بر اساس اهمیت دسته‌بندی کنید احتمالاً آن‌ها کبد را در انتهای لیست می‌گذارند. شاید کمی بالاتر از طحال. اما روز و شب، تغییر میزان غذا مبارزه با عفونت و سدی است برای جلوگیری از عبور مواد مضر به خون. شما بدون آن نمی‌توانید زندگی کنید. خوشبختانه شما اغلب می‌توانید روند آسیب به کبد را کند متوقف و یا برعکس کنید.

مشکلات چگونه گسترش می‌یابند؟

خیلی چیز‌ها باعث می‌شوند که کبد آسیب ببیند و باگذشت زمان این شرایط وخیم‌تر شود. دلیل مهم نیست معمولاً یک مسیر ثابت را در پیش می‌گیرند.

اول اینکه کبد شما متورم می‌شود. سپس بافت آن تحت عنوان فیبروز سخت می‌شود. با درمان معمولاً کبد شما بهبود می‌یابد. اما بدون درمان این فیبروز کبدی مانا می‌شود و تا پایان عمر با فرد باقی می‌ماند که به آن سیروز می‌گویند و کبد شما در انجام وظایفش دچار مشکل می‌شود و در آخر نارسایی کبدی که به‌صورت مادام‌العمر با فرد می‌ماند. این بدان معناست که کبد شما عملکردش را از دست می‌دهد.

علائم:

در ابتدا ممکن است شما به مشکلات کبدی توجه نکنید. اما همین‌طور با گذر زمان حس سوزش و خارش را بر روی پوستتان حس می‌کند. پوست و چشم شما ممکن است زردرنگ به نظر برسد که دکتر به آن یرقان می‌گوید. شکم شما ممکن است آسیب ببیند و اشتهای خود را از دست بدهید و نسبت به معدة خود احساس بیماری کنید. پا‌های شما و زانو‌ها و شکم شما ممکن است که متورم شود.

نارسایی کبد حاد:

بیشتر بیماری‌های کبدی عروقی هستند. این یعنی در طول سالیان به‌مرور صورت می‌گیرند. اما گاهی اوقات سریعاً پیش می‌رود. درحالی‌که علائم آن یکسان هستند شامل یرقان درد و مشکلات شکمی مشکل حاد کبدی فقط چند هفته تا چند روز طول می‌کشد تا حاد شود و همچنین می‌تواند مادام‌العمر باشد. اگر هرکدام از این علائم رادارید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

علائم-کبد-آسیب-دیده

دلایل:

برخی از مشکلات کبدی به دیگر بیماری‌ها و دیگر شرایط سلامتی بستگی دارند. اما انواع دیگر بستگی به نحو کنترل زندگی‌تان دارد مثلاً اینکه چه میزان از الکل استفاده می‌کنید و یا چه میزان ورزش می‌کنید. اگرچه که این دلیل نادر است اما حاملگی هم می‌تواند منجر به مشکلات کبدی شود.

اضافه‌وزن:

همان‌طور که وزن یک فرد افزایش می‌یابد هم‌زمان مشکلات کبدی فرد نیز افزایش می‌یابد. اضافه‌وزن می‌تواند منجر به کبد چرب بدون استفاده از الکل شود به صورتی که این چربی‌های اضافه در کبد جمع می‌شوند. بیشتر مواقع این شرایط کم‌خطر هستند یا به عبارتی بی‌خطر هستند. اما در برخی از افراد این مشکل حاد می‌شود و تبدیل به سیروز کبدی و دیگر مشکلات حاد می‌شود.

دارو‌ها و مواد شیمیایی:

برخی از دارو‌ها که کمک‌کننده نیز هستند می‌توانند باعث بیماری‌ها و نارسایی‌های کبدی شوند از این دارو‌ها می‌توان به انواع آنتی‌بیوتیک‌ها استامینوفن و دیگر مسکن درد‌ها مانند ایبوبروفن و ناپروکسن اشاره کرد.

معمولاً این شرایط زمانی رخ می‌دهند که شما میزان زیادی از این دارو‌ها استفاده کنید و یا همراه با الکل استفاده کنید و یا هم‌زمان با دیگر دارو‌ها استفاده کنید. دارو‌های خیابانی مانند هروئین و کوکائین می‌توانند منجر به آسیب کبدی شوند. همچنین نمایش گیاهی و مکمل‌ها و همچنین دارو‌های شیمیایی موجود در تمیزکننده‌ها و کارخانه‌ها می‌توانند منجر به آسیب کبدی شوند.

دارو

عفونت‌ها:

هپاتیت E  و B ، C و دیگر ویروس‌ها می‌توانند باعث مشکلات حاد کبدی شوند. احتمال ابتلا به هپاتیت در شما اگر سوزن آلوده استفاده کنید در هنگام تزریق دارو بیشتر است و همچنین اگر رابطة جنسی حفاظت‌شده نداشته باشید و یا اینکه با تعداد زیادی از آدم‌ها رابطه جنسی داشته باشید و یا اینکه در منطقة زندگی کنید که آب و غذا آلوده باشند.

شرایط خودایمنی:

اگر سیستم ایمنی شما برعکس عمل کند در آن صورت سیستم ایمنی می‌تواند به بخش‌های سالم بدن شما حمله کند مانند کبد شما این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که هپاتیت خودایمنی داشته باشید و یا سیروز اولیه. درمانی که سیستم ایمنی بدن شما را کنترل کند می‌تواند مؤثر واقع شود.

مشکلات مجاری و انسداد:

کلانژیت اسکلرزیس اولیه باعث سختی و انسداد مجاری می‌شود که صفرا را از کبد به روده می‌برد. در طول زمان می‌تواند منجر به مشکلات جدی کبدی شود. گالاستون باعث سخت شدن صفرا می‌شود که می‌تواند منجر به یرقان می‌شود. زمانی که شما مشکلات جدی کبدی دارید بیشتر در معرض گالاستون هستید.