۰ نفر

در گفت و گو با اقتصاد آنلاین اعلام شد؛

داخلی‌ سازی ۳.۳ میلیارد دلار اقلام گلوگاهی/ کدام استان‌ ها در ساخت داخل رکورد زدند؟

۱۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۴۲
کد خبر: 552291
داخلی‌ سازی ۳.۳ میلیارد دلار اقلام گلوگاهی/ کدام استان‌ ها در ساخت داخل رکورد زدند؟

رییس مرکز ساخت داخل وزارت صنعت، معدن و تجارت از داخلی سازی ۳.۳ میلیارد دلار تجهیزات و قطعات صنعتی گلوگاهی خبر داد و گفت: صرفه جویی در صنایع معدنی فولاد، مس و آلومنیوم ۲۹۳ میلیون دلار بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ محمدمهدی هادوی در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان اینکه قرار بود ظرف یک برنامه سه ساله از ۹۸ تا ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار از اقلام وارداتی با تولیدات داخلی جایگزین شوند، گفت: بر این اساس مقرر شده بود که در سال ۹۹ معادل ۳.۳ میلیارد دلار از این برنامه محقق شود که بر این اساس، تعهد هر یک از استان‌ها مشخص و در راستای تحقق آن برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفت.

رییس مرکز ساخت داخل وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: از سوی دیگر، برای تحقق این موضوع، فهرست ۲۰۳ مورد از اقلام و محصولات کلیدی و گلوگاهی صنعت شناسایی شده و به استان‌ها ابلاغ گردید تا بسته به توان تولیدی و ظرفیت خود، نسبت به داخلی‌سازی این اقلام گلوگاهی اقدام شود.

وی تصریح کرد: بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده از سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، در جایگزینی واردات به ساخت داخل، مجموعا ۳ میلیارد و ۵۳۴ میلیون دلار داخلی‌سازی صورت گرفته که شامل تجهیزات و ماشین‎آلات، صنایع نساجی، قطعات خودرو، برق و الکترونیک، صنایع غیرفلزی و لوازم خانگی، صنایع معدنی، صنایع سلولزی و برخی کالاها در صنایع دریایی بوده است.

هادوی با بیان اینکه بیشترین سهم را در داخلی‌سازی قطعات، به ترتیب استان‌های تهران با یک میلیارد و ۱۲۱ میلیون دلار، اصفهان با ۲۱۵ میلیون دلار و مرکزی با ۲۱۴ میلیون دلار به نام خود ثبت کرده‌اند، اظهار داشت: درصد تائید دفاتر تخصصی نسبت به برنامه اعلامی استان به ترتیب در خراسان شمالی با ۳۰۰ درصد، فارس با ۲۱۳ درصد و مرکزی با ۱۴۲ درصد بوده که بیشترین حجم درصد تحقق برنامه را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: در این میان برگزاری پنجمین میز داخلی سازی در صنعت پتروشیمی با ارزش قرارداد ۷۰۲ میلیون دلار، میز نگهداشت و افزایش تولید میادین نفتی با ارزش قرارداد یک میلیون و ۵۷۲ میلیون دلار و دومین میز صنعت پالایشگاه با ارزش قرارداد ۳۲۰ میلیون دلار نیز از جمله فعالیت‌های انجام شده در راستای برگزاری میزهای ساخت داخل بوده است.

هادوی در تشریح میزان صرفه جویی ارزی ناشی از بومی سازی و ساخت داخل در برخی صنایع معدنی نیز اعلام کرد: در صنعت فولاد، ۲۴۶ میلیون دلار صرفه جویی ارزی، در صنعت مس ۲۳.۵ میلیون دلار و در صنعت آلومنیوم نیز ۰.۵ میلیون دلار صرفه جویی ارزی انجام شده است.