۰ نفر

در پی سفر شرمن به تیانجین؛

چین از آمریکا خواست اشتباهات خود را جبران کند

۴ مرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۵۱
کد خبر: 548416
چین از آمریکا خواست اشتباهات خود را جبران کند

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: پکن از آمریکا می‌خواهد که مسیرش را تغییر دهد و اشتباهات خود را جبران کند.

به گزارش رویترز؛ «ژائو لی جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه در کنفرانس خبری خود پس از مذاکره «شی فنگ» معاون وزیر امور خارجه چین با «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا در تیانجین در شمال چین، گفت: «در جریان این گفتگوها، چین به صورت مستقیم با مشکلات موجود در روابط دوجانبه روبرو شد و نگرش و موضع خود را درباره توسعه روابط دوجانبه به روشی باز و صادقانه اعلام کرد».

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما؛ سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: «پکن قاطعانه با دخالت آمریکا در امور داخلی چین و آسیب رساندن به منافع چین مخالفت کرد و از طرف آمریکایی خواست مسیرش را تغییر دهد و اشتباهات خود را جبران کند».

او همچنین گفت: «در همین حال، دو طرف همچنین درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات مرتبط با نگرانی‌های مشترک خود بحث و تبادل نظر کردند».

سخنگوی وزارت امور خارجه چین یادآور شد: «باید تأکید کرد همکاری باید بر اساس اعتماد متقابل و منفعت متقابل انجام شود. ایجاد فضای مناسب برای روابط دوجانبه شرط لازم محسوب می‌شود. طرف آمریکایی باید دیدِ درستی از همکاری‌ها داشته باشد و نباید ضمن آسیب رساندن به منافع چین در تلاش برای همکاری با این کشور باشد، زیرا چنین اقدامی نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت».

او خاطر نشان کرد، چین همچنین ابراز نارضایتی شدید خود را از طرف آمریکایی درباره سخنان و اقدامات اشتباه این کشور درباره ردیابی منشا ویروس کرونا، تایوان، سین کیانگ، هنگ کنگ، دریای چین جنوبی و سایر موارد اعلام کرد.

ژائو افزود، «ما از طرف آمریکایی می‌خواهیم که هرگز عزم راسخ، اراده راسخ و قابلیت‌های عظیم یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تن از مردم چین را برای حفاظت از حق حاکمیت ملی، امنیت و توسعه ملی دست کم نگیرد. به طور کلی، دو طرف مذاکرات عمیق و صریحی برگزار کردند که این اقدام سبب پیشبرد درک از مواضع یکدیگر و همچنین منجر به تعمیق روابط بین چین و آمریکا در مرحله بعدی می‌شود».

شرمن روز یکشنبه برای یک سفر دو روزه وارد چین شد؛ معاون وزیر خارجه آمریکا قبل از سفر به چین از ژاپن، کره جنوبی و مغولستان دیدن کرده بود.