۰ نفر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد؛

اختلافات جدی نهادهای دولتی در خصوص رمزارزها / طرحی درباره رمزارزها در مجلس تصویب نشده‌ است

۱۶ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۱۸
کد خبر: 543027
اختلافات جدی نهادهای دولتی در خصوص رمزارزها / طرحی درباره رمزارزها در مجلس تصویب نشده‌ است

مهدی طغیانی ضمن تکذیب اخباری که پیرامون تصویب طرح مدیریت بازار رمزارزها منتشر شده، گفت: با توجه به اختلاف نظرهای جدی که میان مسئولان دولتی در خصوص نحوه مواجهه با رمزارزها وجود داشت، اعضای کمیسیون اقتصادی تصمیم گرفتند تا زمان حصول نتیجه واحد از قرائت گزارش مرتبط با رمزارزها خودداری کنند.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ روز جمعه 11تیرماه بود که برای نخستین بار، تسنیم خبری با موضوع تصویب طرح «حمایت از استخراج رمزارز و ساماندهی بازار مبادلات داخلی آن» را منتشر و در ادامه آورد:«مطابق طرح کمیسیون اقتصادی، استفاده از هر نوع رمزارز، غیر از رمزارز ملی، به عنوان ابزار پرداخت ممنوع خواهد بود.»خبری که بلافاصله بازتاب های وسیعی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی پیدا کرد و منشا بروز نگرانی‌های فراوانی در میان سرمایه گذاران ایرانی شد. به فاصله کمتر از 24 ساعت، اما پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با فارس، با اشاره به اینکه مجلس هیچ طرحی در خصوص رمزارزها تدوین نکرده، گفت: «تنها یک گزارش نظارتی در مورد وضعیت رمزارزها در کمیسیون اقتصادی تهیه شده که در نوبت قرائت صحن علنی قرار دارد.» پس از این تایید و تکذیب‌ها، بسیاری از تحلیلگران به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش هستند که به چه دلیل برخی افراد و جریانات از طریق فضاسازی‌های حاشیه‌ای به دنبال ملتهب کردن بازار رمزارزها هستند؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس در تبیین دقیق‌تر موضوع با اشاره به روند بررسی موضوع رمزارزها در کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برخی اطلاعات و اظهارنظرهایی که این روزها در خصوص طرح رمزارزها در برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود، مربوط به ماه‌های قبل در قالب گزارش‌های غیررسمی ماده 45 است. به عبارت دقیق‌تر، نه تنها طرحی درباره رمزارزها تصویب نشده، بلکه حتی گزارشی به صورت رسمی در خصوص رمزارزها در مجلس قرائت نشده است.

طغیانی در ادامه گفت: دی ماه سال 99 بود که موضوعی در خصوص رمزارزها در قالب گزارش ماده 45 تهیه و به هیات رییسه ارسال شد. هرچند محتوای کلی این گزارش درباره موضوعات کلان مرتبط با بازار رمزارزها، نحوه ورود سرمایه گذاران داخلی به این بازار و راهکارهایی برای مواجهه با این پدیده نوین پولی بود، اما این گزارش هرگز فرصت طرح و قرائت در مجلس را پیدا نکرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به انتشار برخی اخبار کذب در خصوص رمزارزها گفت: متاسفانه برخی رسانه‌ها در قالب خبرسازی‌های کذب، احکام پیوست این گزارش را به عنوان طرح مصوب «مدیریت بازار رمزارزها» منتشر کردند. اما واقع آن است که کمیسیون اقتصادی با توجه به اینکه محتوای گزارش تهیه شده مشمول گذشت زمان شده‌است و متغیرهای تازه‌ای در بحث رمزارزها مطرح شدند، رویکرد تازه‌ای را در زمینه بررسی‌های مرتبط با رمزارزها در پیش گرفت.

طغیانی در تبیین این رویکردهای تازه گفت: در زمان ارائه گزارش ماده 45، مساله «مبادله» رمزارزها مانند امروز اهمیت نداشت و تنها موضوع «استخراج»به عنوان کانون اصلی مسائل مطرح بود. در حالی که امروز مقوله مبادله رمزارزها به عنوان یک مساله اساسی مطرح است.

او افزود:اختلاف نظرهای جدی در این خصوص که آیا اساسا می‌توان مبادلات رمزارزها را به رسمیت شناخت یا نه؟ مطرح است. از سوی دیگر باید مشخص شود در صورت پذیرش مبادلات، این فرایند بر اساس چه مکانیسمی باید در بطن اقتصاد گنجانده شود تا بخش های مختلف بتوانند خود را با آن تطبیق دهند. در حال حاضر هنوز مدیران دستگاه‌های اجرایی به یک دیدگاه واحد در این زمینه نرسیده‌اند.

طغیانی ادامه داد: با توجه به این دیدگاه‌های متفاوت، اعضای حاضر در نشست‌های کارشناسی کمیسیون به این نتیجه رسیدند تا زمان رسیدن به یک جمع بندی واحد، گزارشی در خصوص رمزارزها در مجلس قرائت نشود.

تصویب طرح بعد از پایان اختلاف نظرها

نماینده اصفهان در مجلس همچنین اظهارداشت: بنابراین مجموعه اخبار و گزارش‌هایی که طی روزهای اخیر درباره تصویب طرح مدیریت بازار رمزارزها منتشر شده‌اند، فاقد اعتبار است و هیچ پایه و اساسی ندارد. واقع آن است که اعضای کمیسیون، تصمیم به تعویق طرح گرفتند تا بعد از پایان گرفتن اختلاف نظرها، طرح جامعی با استفاده از رویکردهای کارشناسی و ضمانت اجرایی کافی تصویب شود.

طغیانی در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین در این باره که به نظر شما اقتصاد ایران چگونه باید به پدیده‌های نوینی از جنس رمزارزها روبه رو شود؟ گفت: معتقدم، تکنولوژی‌های مرتبط با بازارهای پولی در سطح بین‌المللی، مدام در حال دگرگونی مستمر است. همانگونه که روزگاری سکه‌های طلا و نقره روی بورس بودند اما جای خود را به اسکناس‌ها دادند، به نظر می‌رسد پدیده‌ای ذیل عنوان اسکناس نیز به زودی جای خود را به فناوری‌های جدیدتری از جمله بلاک چین و رمزارزها خواهد داد.

این نماینده افزود: اساسا یکی از ویژگی های ساختارهای هوشمند آن است که، قدرت انعطاف بالایی در مواجهه با پدیده‌های نوین اقتصادی، اجتماعی و...داشته باشند. تجربه ثابت کرده است انکار پدیده‌های نوین نه تنها کمکی به بهبود ساختارهای اقتصادی و معیشتی کشورها نمی‌کند، بلکه در اغلب موارد آنها را از دستیابی به منافع حداکثری خود باز می‌دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: باید پذیرفت فناوری‌های مرتبط با پول در جوامع دگرگون شده است. چرا که پول، جدا از ابعاد اقتصادی، یک فناوری اجتماعی است که مدام در حال پوست اندازی است.  باید قدرت تطابق با شرایط تازه را به دست آورد. اگر یک چنین انعطافی ایجاد نشود، ممکن است در آینده‌ای نزدیک که این فناوری در اتمسفر اقتصاد بین الملل، تثبیت و گسترش پیدا می‌کند، خسارت‌های فراوانی متوجه اقتصاد و معیشت کشور شود.

طغیانی در پایان گفت: نشانه‌های ظاهر شده از دورنمای رمزارزها، نشان می‌دهد که این پدیده نقش برجسته‌ای در آینده اقتصاد جهانی ایفا خواهد کرد. ایران با توجه به ظرفیت‌هایی که در بخش‌های انرژی، نیروهای انسانی متخصص و دانش برنامه نویسی دارد، می‌تواند از این تکنولوژی به نفع منافع پایدار خود استفاده کند. مجموعه این عوامل، موضوعاتی هستند که کمیسیون اقتصادی مجلس در جریان ارزیابی‌های تحلیلی خود در خصوص طرح مدیریت بازار رمزارزها مدنظر قرار خواهد داد.