۰ نفر

اقتصادآنلاین از روند برگزیت گزارش می‌دهد؛

جانسون: بعید است به توافق تجاری دست یابیم/ انگلستان در انتظار تغییر قوانین رقابت تجاری اروپا در قالب برگزیت

۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۰۱
کد خبر: 489438
جانسون: بعید است به توافق تجاری دست یابیم/ انگلستان در انتظار تغییر قوانین رقابت تجاری اروپا در قالب برگزیت

رییس کمیسیون اروپا، اورسولا فوندرلاین خبر داد:«در شرایط فعلی هر گونه توافقی به دلیل مواضع سخت دو طرف ممکن به نظر نمی‌رسد.»

اقتصادآنلاین دینا قالیباف؛ نخست وزیر انگلستان، بوریس جانسون استدلال کرد که اتحادیه اروپا باید تغییر بزرگی در مورد حقوق ماهیگیری و قوانین رقابت تجاری ایجاد کند.  

مهلتی که تا روز یکشنبه توسط دو رهبر تعیین شده است نتیجه ماه‌ها گفت‌وگو برای دستیابی به توافقی دو جانبه است. اگر تا۳۱ دسامبر، هیچ معامله تجاری‌ای توسط انگلستان و اتحادیه اروپا انجام نشود هر دو طرف می‌توانند مالیات بر کالاهای یکدیگر وضع کنند. در کنار تغییرات دیگر وضع کردن تعرفه بر کالا‌ها می‌تواند باعث افزایش قیمت‌ها شود.

به گفته یک منبع آگاه، آقای جانسون روز جمعه جلسه‌ای با مایکل گوو وزیر دفتر هیات دولت در داونینگ استریت برگزار کرده تا اقدامات لازم را در صورتی که توافقی بین دو طرف حاصل نشود، مورد بررسی قرار دهد.

دبیر سرویس سیاسی بی‌بی‌سی در این باره ابراز کرد: «هیچ نشانه‌ای از حرکت واقعی برای جلوگیری از توافق وجود ندارد.»

با ادامه مذاکرات، بنظر می‌رسد اتحادیه اروپا مصمم است تا از دستیابی انگلستان به دسترسی بدون تعرفه به بازارها که مزیتی است ناعادلانه جلوگیری کند و استاندارد‌های خاصی را در مورد محصولات، حقوق کار و یارانه‌های تجاری تعیین کند. این اقدام همچنین هشداری محسوب می‌شود که بدون دسترسی ناوگان‌های اتحادیه اروپا به آب‌های انگلستان، ماهیگیران انگلیس دیگر به منظور فروش کالا‌های خود به بازار‌های اتحادیه اروپا دسترسی ویژه نخواهند داشت. اما انگلستان استدلال می‌کند که آنچه در آب‌های کشورش می‌گذرد و قوانین تجارت گسترده در آن، باید تحت کنترل خودش بعنوان کشوری مستقل باشد.  

دو طرف همچنین  بر سر اینکه دادگاه دادگستری اروپا باید به حل و فصل اختلافات تجاری اتحادیه اروپا بپردازد یا نه نیز با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

اتحادیه اروپا در‌خواست آقای جانسون را به منظور دور زدن کمیسیون اروپا و ارتباط مستقیم با رییس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل در مورد مسائل حل نشده را رد کرده است. به گفته مقامات اتحادیه اروپا، به نخست وزیر انگلستان گفته شده است که بحث در این باره تنها از طریق مذاکره کننده اصلی بلوک، میشل بارنیه انجام می‌شود.

آقای جانسون هنگام بازدید از یک کارخانه تولید باتری خودرو گفت:«ما همیشه امیدوار هستیم و تیم ما هنوز در بروکسل حضور دارد.»

وی همچنین افزود:« اگر یک پیشنهاد بزرگ یا یک تغییر بزرگ در گفته‌های آن‌ها وجود داشته باشد پس باید بگویم که من هنوز آن را نمی‌بینم.»

به گفته آقای جانسون اگر انگلستان در جریان مذاکره به آنچه که می‌خواهد نرسد، باز هم اوضاع برای این کشور همچنان پیچیده خواهد بود.

بنابر گزارش‌های منتشر شده رییس کمیسیون اروپا که در روز چهارشنبه در بروکسل به منظور گفت‌وگو با آقای جانسون دیدار کرده بود با لحنی تند خطاب به رهبران ملی اروپا گفت:« مواضع اصلی توافق همچنان باقی مانده است.»

او در ادامه خطاب به خبرنگاران افزود:« دو طرف همچنان در مسائل اساسی از یکدیگر جدا هستند.»

وزیر امور خارجه آلمان در همین رابطه با ابراز نارضایتی گفت:« ما معتقدیم که یافتن راه حل در مذاکرات امری دشوار اما ممکن است.»

وزیر فرهنگ انگلستان روز جمعه پیشنهاد کرد که اگر اتحادیه اروپا، محصولات آن‌ها را با تعرفه هدف قرار دهد، کشاورزان و تولید کنندگان اتومبیل از کمک مالی بیشتری برخوردار می‌شوند و اینکه اتحادیه اروپا اقدامات احتمالی را در صورتی که توافقی بین دو طرف حاصل نشود در پیش گرفته است.  

این اطمینان وجود دارد که ارتباط هوایی و جاده‌ای انگلستان و اتحادیه اروپا پس از پایان دوره گذار از برگزیت با پیروی انگلستان از قوانین بروکسل ادامه خواهد داشت و دو طرف همچنین امکان دسترسی به ماهیگیری در آب‌های یکدیگر را تا یک سال یا تا زمانی که توافقی حاصل شود فراهم می‌کنند.