۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

هژمونی آمریکایی در تعیین قیمت نفت/ از چین تا عراق در پروژه ناامنی خاورمیانه

۱۵ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۵۷
کد خبر: 407328
هژمونی آمریکایی در تعیین قیمت نفت/ از چین تا عراق در پروژه ناامنی خاورمیانه

یکی از اصلی ترین مقاصد آمریکا در ناامن ساختن خاورمیانه و افزایش قیمت نفت، بیرون کردن رقیب اقتصادی و همچنین دستیابی به مناطق نفتی عراق به جهت متنوع ساختن سبد نفت خام این کشور است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ تقریبا هر زمان که اخبار نگران کننده ای از خاورمیانه در سطح جهان منتشر شده است، قیمت نفت بی درنگ با جهش قابل ملاحظه ای روبرو گشته که در این بین همواره ردپای آمریکا مشهود است.

اما هژمونیسم آمریکایی در قیمتگذاری نفت همچنان می طلبد که منطقه خاورمیانه روی خوش نبیند. اما از مهم ترین اهدافی که امریکا در این ناآرامی ها دنبال می کند، افزایش قیمت نفت است. جهش قیمت نفت بیش از هر چیز می توانداقتصاد چین را تحت تاثیر قرار دهد چراکه چین بزرگترین واردکننده نفت خام در دنیا بوده و هر نوسان قیمت نفت بر اقتصاد این کشور تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. از این رو برای آمریکا که چین را رقیب اصلی خود در دنیای اقتصاد می داند، بسیار مطلوب است که چین هرچه بیشتر درگیر نوسانات قیمت نفت باشد تا امریکا بتواند در جنگ تعرفه ای بیشترین امتیاز را بگیرد.

از سویی دیگر صنعت نفت شیل که این روزها با تولید حداکثری بیش از 8 میلیون بشکه ای، سمت عرضه نفت را با تهدید جدی مازاد تولید مواجه کرده، بیش از هر فاکتور دیگری نیازمند رشد قیمت نفت است تا بتواند به حیات پُرهزینه خود ادامه دهد.

اما یک هدف آمریکایی ها که از دید تحلیلگران مغفول مانده، تصاحب بیش از پیش بازارهای نفت عراق و دستیابی بر حاکمیت انرژی این کشور است تا بتواند علاوه بر فشار بر ایران، سبد تولیدات نفت خود را نیز متنوع کند. همانطور که پس از چند سال جنگ در سوریه، آمریکا درپی آرامش نسبی در این کشور، به سمت چاه های نفت سوریه رفته و اعلام مالکیت می کند. اکنون نیز در برنامه خود دارد ضمن ترویج آشوب در عراق، به مناطق نفتی این کشور دسترسی پیدا کرده و مالکیت خود را بر چاه های نفت این کشور را رسمی کند.