۰ نفر

قیمت دلار؛ دوباره روی شیب صعود

۴ آذر ۱۳۹۸، ۱۹:۵۰
کد خبر: 397292
قیمت دلار؛ دوباره روی شیب صعود

بعد از چند روز نزول، دیروز قیمت دلار دوباره با رشد مواجه شد و حتی با قیمت 12هزار و 250تومان هم در تهران دادوستد شد، برخی بر این باورند که قطعی اینترنت عامل اختلال در معاملات و رشد قیمت بوده اما گزارش‌های موجود نشان می‌دهد علت نوسان قیمت، مکانیسم‌های بازار بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  قیمت هر دلار آمریکا که از ابتدای هفته قبل وارد یک دوره صعودی شده بود ازاواسط هفته قبل به‌دنبال به‌کارگیری مکانیسم‌های کنترل بازار و عرضه ارز در بانک مرکزی دوباره نزول کرد و به سطح 11هزار و 700تومان در پایان هفته قبل رسید اما به منطقه ثبات 11هزار و 300تومان بازنگشت. اطلاعات مربوط به قیمت نشان می‌دهد قیمت دلار در حال مقاومت برای بازگشت به منطقه ثبات 11هزار و 300تومان است که دست‌کم از اواخر تابستان تا هفته قبل در آن محدوده قرار داشت. با این حال در مبادلات روز گذشته شیب قیمت دلار دوباره صعودی شد و با وجود اینکه تا بعدازظهر اندکی نزول کرد و به محدوده 12هزار تومان بازگشت اما در جریان مبادلات دیروز بار دیگر تا محدوده 12هزار و 250تومان پیشروی کرد. همزمانی رشد قیمت دلار با افزایش قیمت بنزین از اوایل هفته قبل شائبه رابطه این‌دو را با یکدیگر از دید عامه مردم تقویت کرده بود اما اقتصاددانان به چنین ارتباطی باور ندارند. حالا هم با قطع شدن 7روزه اینترنت برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که این موضوع و اختلال در دادوستد ارز دلیل نوسان‌ها و شیب صعودی قیمت دلار بوده اما گزارش‌ها نشان می‌دهد علت رشد قیمت مکانیسم‌های بازار بوده است. به باور اقتصاددانان هرچه به پایان سال نزدیک‌تر شویم حجم تقاضا برای ارز افزایش خواهد یافت و این موضوع روی قیمت ارز اثر خواهد داشت و تنها عاملی که می‌تواند از رشد قیمت دلار جلوگیری کند عرضه ارز از مسیر بانک مرکزی است. مقدار عرضه ارزهای بانک مرکزی هم وابسته به میزان ذخایر ارزی کشور است که در زمره اطلاعات محرمانه به‌حساب می‌آید. همه اینها در حالی است که نزدیک‌شدن به سال نو مسیحی هم که به اثر ژانویه معروف است بر حجم تقاضا برای ارز اضافه می‌کند و دولت هم یکی از متقاضیان تبدیل ارز به ریال در پایان سال برای تسویه برخی مطالبات دولتی است.

اثر قطعی اینترنت

برخی گمانه‌زنی‌ها در روز‌های گذشته حاکی از آن بوده که قطع شدن اینترنت عامل رشد قیمت دلار بوده زیرا اغلب صرافان می‌گویند قطعی اینترنت سبب کندی کار آنها شده است. با این حال مقامات رسمی و حتی برخی فعالان بازار معتقدند قطع شدن اینترنت اخلال جدی در فعالیت شبکه ارزی ایجاد نکرده است. برخی صرافان در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند در روزهای ابتدایی مشکلاتی برای فروش ارز داشتند، اما این مشکل در ادامه حل شده و انجام معاملات از سر گرفته شده است. اصغر سمیعی، رئیس‌ هیأت مؤسس کانون صرافان در این‌باره گفت: البته قطعی اینترنت اندکی سبب کندی کار شد، اما در نهایت کارها انجام می‌شد. کامران سلطانی‌زاده، سخنگوی کانون صرافان ایرانیان نیز با اشاره به فعالیت سامانه‌های نیما و سنا در زمان قطعی اینترنت تأکید کرد: با توجه به اینکه سامانه سنا و نیما در اینترنت باز بوده و خیلی از همکاران به اینترنت و این سامانه‌ها دسترسی داشتند، آنچنان اخلالی در عملکرد صرافی‌ها در این مدت ایجاد نشد.

دلایل رشد

با رد شدن شائبه اثر قطعی اینترنت و افزایش قیمت بنزین بر قیمت دلار اکنون این پرسش مطرح است که آیا قیمت دلار در ‌ماه‌های آینده رشد خواهد کرد؟ سید کمال سیدعلی کارشناس بازار ارز در این‌باره گفت: حفظ ثبات در بازار ارز به میزان تزریق ارز از سمت بانک مرکزی بستگی زیادی دارد و چنانچه میزان عرضه ارز از سوی بانک مرکزی افزایش یابد می‌توان انتظار داشت ثبات در بازار حفظ شود. او درباره رشد قیمت دلار در هفته گذشته گفت: افزایش قیمت ارز ظرف چندروز خیلی ملاک محکم و مستندی نیست زیرا افزایش مقطعی قیمت دلار نشان نمی‌دهد قیمت ارز با افزایش مواجه شده و ملاک رشد قیمت ارز در دوره‌های بلندمدت است. او تأکید کرد: چنانچه قیمت ارز افزایش یابد و این افزایش ظرف چندین هفته و دست‌کم یک‌ماه تداوم یابد آن‌وقت می‌توان گفت که قیمت ارز افزایش یافته، در غیراین صورت رشد‌های مقطعی و کوتاه‌مدت بازار عمدتا ناشی از هیجان‌های بازار است. او با بیان اینکه رشد قیمت ارز در کوتاه‌مدت و ظرف چند روز عمدتا احساسی و ناشی از شرایط سیاسی است تأکید کرد: در روز‌های آینده میزان تزریق ارزهای بانک مرکزی بسیار مهم است. حمید میرمعینی، یک کارشناس بازار‌های مالی هم دراین باره گفت: از نظر تکنیکی قیمت ارز در محدوده 12هزار و 600تومان با مقاومت مواجه خواهد شد و درصورت رسیدن قیمت به این محدوده نزول خواهد کرد و مدتی در این محدوده نوسان خواهد کرد اما احتمال رشد تا پایان سال هم وجود دارد. ولید هلالات، یک کارشناس بازار سرمایه هم درباره پیش‌بینی قیمت دلار به بورس نیوز گفت: هم‌اکنون نمی‌توان درخصوص برابری ارز و نرخ دلار نظر قاطعی داد اما در مجموع فضا به نفع ریال نیست. اگر فضای سیاسی هم ملتهب باشد، با توجه به اینکه دوره طولانی قیمت دلار در محدوده ۱۱۰۰۰ تا ۱۱۵۰۰تومان ثابت بوده، شانس افزایش قیمت  ارز هم وجود دارد.