۰ نفر

بازاریابی ترامپ در «بیاریتز»

۲ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۲۶
کد خبر: 375689
بازاریابی ترامپ در «بیاریتز»

چهل‌وپنجمین نشست سران کشورهای عضو گروه۷ به ریاست فرانسه از شنبه به مدت سه روز در شهر بیاریتز واقع در جنوب غربی این کشور برگزار می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، چهل‌وپنجمین نشست سران کشورهای عضو گروه۷ به ریاست فرانسه از شنبه به مدت سه روز در شهر بیاریتز واقع در جنوب غربی این کشور برگزار می‌شود. به اعتقاد ناظران، هفتمین میزبانی فرانسه از سال ۱۹۷۵ تاکنون می‌تواند اولین نشست سران ۷ کشور صنعتی جهان باشد که بدون انتشار بیانیه مشترک به‌کار خود خاتمه می‌دهد. در این میان رویترز به نقل از منابع مطلع نوشته که دونالد ترامپ در این نشست برای غلبه بر مشکلات موجود در اقتصاد جهانی مدل اقتصادی موردنظر خود را تبلیغ خواهد کرد.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، اختلافات تجاری میان رهبران هفت کشور صنعتی که در نشست سال گذشته کانادا کاملا مشهود بود اکنون ابعاد وسیع‌تری به خود گرفته است. جدی شدن احتمال رکود اقتصادی در جهان، گرم‌تر شدن کره زمین، شدت‌گیری جنگ تجاری چین و امریکا و تشدید ابعاد بحران سیاسی و امنیتی در خلیج فارس و تنگه هرمز از جمله مسائلی است که در نشست امسال بررسی خواهد شد. همچنین فرانسه اعلام کرده تقویت ابزارهای مبارزه با نابرابری و گسترش دموکراسی در سراسر جهان به منظور جلب اعتماد آحاد مردم به توانمندی سیستم حاکمیت بین‌المللی نیز از جمله اهداف این نشست است. در نشست امسال آغاز رقابت تسلیحاتی امریکا و روسیه که هر یک دیگری را مقصر قلمداد می‌کند، نیز رهبران جهان را به‌شدت نگران کرده است.

ناظران با اشاره به‌شدت اختلافات طرفین ـ اروپا از یک سو و امریکا از سوی دیگرـ پیش‌بینی کرده‌اند که این نشست بدون بیانیه مشترک به کار خود پایان خواهد داد. با این حال امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه و رییس نشست ۲۰۱۹ گروه هفت، از میزبانی کشورش به عنوان یک فرصت یاد کرده و فارغ از اختلافات تجاری سران این گروه بر لزوم اصلاح ساختار و اهداف گردهمایی سران اقتصادهای قدرتمند تاکید کرده است.

ماکرون دستیابی به این هدف را نیازمند بهره‌گیری از توان همکاران جدید گروه۷ دانسته که تاثیرگذارترین دموکراسی‌های منطقه خود هستند. بر همین اساس، از سران کشورهای استرالیا، هند، آفریقای جنوبی و شیلی به عنوان حامیان اصلی آزادی و مشوقان دموکراسی در مناطق مختلف جهان برای حضور در نشست سال جاری گروه۷ دعوت به عمل آمده است. افزون بر تقویت دموکراسی و توسعه آزادی‌های اساسی، حمایت از تنوع زیستی و تلاش برای محافظت از کره زمین از دیگر محورهای نشست سران گروه۷ خواهد بود. به همین جهت سران کشورهای مصر، بورکینافاسو، سنگال و روآندا به عنوان متعهدان اصلی اجرای توافق‌نامه محیط‌زیستی پاریس برای شرکت در نشست بیاریتز دعوت شده‌اند. سران فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا، بریتانیا، ژاپن و امریکا در این نشست حضور دارند.

   شبیه امریکا باشید!

گفته شده، رییس‌جمهوری امریکا با فهرست بلندبالایی از خواسته‌ها و برنامه‌ها به دیدار سران گروه۷ خواهد رفت و از آنها خواهد خواست تا بیشتر شبیه ایالات متحده باشند. رویترز نوشته، پیام دونالد ترامپ به رهبران گروه۷ این است که “بیشتر شبیه امریکا باشید. “ ترامپ به متحدان واشنگتن خواهد گفت تا برای غلبه بر مشکلات موجود در اقتصاد جهانی مدل امریکایی را الگوی خود قرار دهند. ترامپ همچنین سعی خواهد کرد برای مدل اقتصادی خودش بازاریابی کند. مدل موردنظر او شامل کاهش مالیات‌ها و مقررات‌زدایی در عرصه اقتصاد است.

منابع مطلع گفته‌اند، رییس‌جمهوری در امریکا دستور کاری را در پیش گرفته که از رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال حمایت می‌کند. آنها به رویترز گفته‌اند: «شما شاهد نرخ‌های رشد اقتصادی در امریکا بوده‌اید؛ نرخ‌هایی که تا چند سال پیش تصور نمی‌کردید رسیدن به آنها امکان‌پذیر باشد. این اتفاق در اروپا رخ نداده و نرخ رشد اقتصادی ثابت مانده است.» این مقام‌ها همچنین تاکید کرده‌اند ترامپ به همتایان خود در گروه ۷ خواهد گفت که چگونه بازارهای اروپا، ژاپن و کانادا را باز کنند تا شرکت‌های امریکایی زمینه فروش کالاها و خدمات خود را داشته باشند و در عین حال اقتصاد متحدان نیز پابه‌پای اقتصاد امریکا رشد کند.

منابع امریکایی گفته‌اند ترامپ با امانوئل ماکرون نیز دیدار می‌کند و از اقدام تازه پاریس برای وضع مالیات بر خدمات شرکت‌های دیجیتالی ابراز نارضایتی خواهد کرد. ترامپ تهدید کرده که در پاسخ به این اقدام بر نوشیدنی‌های الکلی وارداتی از فرانسه تعرفه اعمال خواهد کرد. دیدار با بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا، نیز جزو برنامه‌های ترامپ در فرانسه است. این نخستین دیدار دو طرف پس از آغاز نخست‌وزیر جانسون به شمار می‌آید و دو طرف در مورد توافق تجاری دو کشور بعد از خروج لندن از اتحادیه اروپا صحبت خواهند کرد.

اما نکته اختلافی دیگری که بر ملاقات‌های ترامپ و سایر رهبران گروه۷ سایه خواهد انداخت تمایل رییس‌جمهوری امریکا برای بازگرداندن روسیه به این گروه و تبدیل آن به گروه۸ است. رویترز نوشته احتمال می‌رود که این موضوع در نشست سران گروه ۷ مطرح شود اما در مورد آن رای‌گیری نخواهد شد. این در حالی است که ترامپ هفته جاری پیشنهاد رای‌گیری در این خصوص را مطرح کرده بود. رای‌گیری در این زمینه مستلزم آن است که روسیه رسما درخواستی برای بازگشت به گروه ۸ ارایه دهد اما این کشور تاکنون چنین درخواستی نداشته است. پس از آنکه شبه‌جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ به روسیه ضمیمه شد مسکو از گروه۸ کنار گذاشته شد.

بر اساس ارزیابی ۲۰۱۸ صندوق بین‌المللی پول، هفت کشور صنعتی و ثروتمند جهان در مجموع ۵۸ درصد ثروت خالص جهان را که معادل ۳۱۷ هزار میلیارد دلار است، در اختیار دارند. همچنین ۴۶ درصد تولید ناخالص داخلی جهان متعلق به این هفت کشور است.