۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

تفاوت نرخ بیکاری اعلام شده با واقعیت/ آثار اتفاقات97 هنوز نمایان نشده است

۱۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۱۸
کد خبر: 365687
تفاوت نرخ بیکاری اعلام شده با واقعیت/ آثار اتفاقات97 هنوز نمایان نشده است

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به رشد منفی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته بیان کرد: نرخی که اعلام شده درست است اما حقیقت با واقعیت موجود تفاوت دارد.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ مرکز آمار روز گذشته نرخ بیکاری بهار 98 را 10.8 درصد اعلام کرد که نسبت به نرخ دوره مشابه سال قبل 1.3 درصد کاهش نشان می دهد؛ در این زمینه وحید شقاقی با تاکید بر این که بین حقیقت و واقعیت آمار تفاوت وجود دارد، به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: نباید در آمار ارائه شده شک و شبهه‌ای وجود داشته باشد اما نکته اینجا است که آمارها یک حقیقتی را نشان می‌دهند که با واقعیت تفاوت دارد و این به معنای غلط بودن آن نیست.

او با بیان اینکه رکود بر عکس تورم با وقفه در اقتصاد ایران نمایان خواهد شد تصریح کرد: اگر می‌خواهیم علت کاهش نرخ بیکاری در شرایط سال گذشته را تحلیل کنیم باید به آغاز تحریم‌ها یعنی 13آبان نیز توجه کنیم زیرا از ابتدای سال 97 ما وارد فاز رکود اقتصادی  نشده بودیم و مشکل اتمام مواد اولیه و سرمایه در گردش بنگاه‌ها را نداشتیم.

شقاقی خاطرنشان کرد: اثر تحریم و جهش نرخ ارز بر شاخص‌های قیمتی مانند تورم، سریع‌تر از رکود و بیکاری نشان داده‌می‌شود، به طوریکه سال گذشته ماهانه 2تا 5درصد با افزایش تورم روبه رو بودیم اما درمورد رکود امسال باید منتظر آثار تحریم باشیم.

به گفته این کارشناس اقتصادی، بیکاری و رکود با وقفه زمانی نشان می‌دهد، اثرات تحریم و افزایش نرخ ارز و مشکلات تامین مواد اولیه در سال 98 و 99نمایان خواهد شد زیرا سال گذشته همچنان مواد اولیه و قطعات وارد می‌شد و مردم تمایل و فرصت بیشتری برای کار داشتند.

شقاقی تاکید کرد:نرخ بیکاری اعلام شده در واقع مربوط به عملکرد سال 96است و امسال میزان واقعی رکود اقتصادی و نرخ بیکاری 97 مشخص می‌شود.