۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

انجمن صنفی پالایشگاه‌ها در خدمت رشد اقتصاد کشور

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۰۰
کد خبر: 350686
انجمن صنفی پالایشگاه‌ها در خدمت رشد اقتصاد کشور

تشکیل کنسرسیوم بیمه‌ای برای اعضای انجمن صنفی پالایشی، ارائه خدمات تخصصی جهت اورهال و ایجاد وحدت رویه در قیمت‌گذاری محصولات پالایشی از دستاوردهای انجمن صنفی پالایش‌ها است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در حاشیه برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، عاشوری دبیر انجمن صنفی پالایشگاه‌ها در گفتگو با اقتصادآنلاین به تشریح خدمات این انجمن به اعضای آن و اقتصاد کشور پرداخت.وی درباره مزایای انجمن پالایشگاه ها برای اعضا در یک سال گذشته گفت: اصول قانون اساسی به اصناف، انجمن ها و اتحادیه ها این اجازه حقوقی را می دهد که در جهت استیفا و دفاع از حقوق صنفی خود به این دلیل که در بسیاری از مواقع ممکن است منافع تولیدکننده مورد تعارض قرار گیرد و یا دولت بخواهد از صنفی حمایت کند و به لحاظ قانونی ممنوعیت دارد، در نتیجه انجمن صنفی مدافع و حامی حقوقی فعالان این بخش در چارچوب قانون خواهد بود.

وی در ادامه گفت؛ برای مثال با توجه به شرایط فعلی کشور دولت مصوب کرده است در بسیاری از امور از جمله امور فرهنگی هزینه ای انجام نشود، اما بخش خصوصی این محدودیت را ندارد و می تواند هزینه کند، تاکنون پالایش و پخش عهده دار مسئولیت بوده است و انجمن این مسئولیت را برای اولین بار در سال گذشته برعهده گرفته است. از این رو با اجرای مسابقات قرآنی و فرهنگی و ورزشی، در صدد جبران خدمت معنوی برای خانواده ها بوده ایم.

نمونه دیگر خدمت از سوی انجمن برای اعضا می توان به تسهیلات بیمه ای پالایشگاه ها اشاره کرد. شرکت های پالایشی در گذشته توسط شرکت پالایش و پخش بیمه می شدند، اما در سال 97 این شرکت از بیمه سرباز زد و انجمن همه اعضا را به صورت پکیج بیمه کرد و با این کار اعضا از معافیتهای بالایی نیز برخوردار شدند. انجمن با تشکیل یک کنسرسیوم، 8 بیمه بزرگ کشور را سهام دار و کلیه شرکتهای پالایشی را با کنسرسیوم بیمه کرد.

وی در ادامه مزایای انجمن برای اعضا به ارائه خدمات تخصصی به اعضا اشاره کرد. عاشوری گفت: برای طرح های توسعه پالایشگاهی و اورهال، نیازمند اعزام کارشناسان به نقاط مختلف هستیم که قبل از ورود انجمن، به شیوه ها و پرداخت های مختلفی انجام می شد، اما انجمن با یک برنامه کارشناسی طی چندین جلسه، مدیران منابع انسانی تمامی شرکت ها  و شیوه پرداخت تیم های اعضامی و حق پرداخت ماموریت ها جهت اورهال کردن را تجمیع کردیم.

عاشوری افزود: اکنون دولت بر اساس مصوبه قیمت گذاری محصولات فرآورده های ویژه را در اختیار پالایشگاه های خصوصی گذاشته است، اما شرکت های عضو هیات مدیره انجمن خواهان مدیریت این فرایند توسط انجمن شدند که جایگزین شرکت پالایش و پخش باشد. انجمن با تشکیل یک کمیسیون تخصصی و تبدیل شدن به یک نهاد رگولاتوری، قیمت را براساس فرمول ها استخراج و ابتدای هر ماه به بورس اعلام می کند که این کار باعث جلوگیری از گرانفروشی خواهد شد و همه تابع نرخ مصوب انجمن خواهند بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انجمن باعث ایجاد یک وحدت رویه شده است که از کم فروشی و گرانفروشی جلوگیری کرده است، اکنون تنها قیمت شرکت های محصولات ویژه آبادان و شازند را پالایش و پخش تعیین می کند و قیمت باقی شرکت ها برعهده انجمن است. در نتیجه انجمن همسو با دولت است و پازل هایی که دولت از پس آن بر نمی آید با جایگزینی انجمن جایگزین کمکی به دولت خواهد بود.

دیدگاه ما این است که تمامی شرکت ها، چه شرکت های دولتی، خصوصی و چه خصولتی ها سرمایه های ملی کشور هستند و باید برای اقتصاد کشور  سودآور باشند، در نتیحه انجمن از هیچ کمکی در حمایت از شرکت ها دریغ نخواهد کرد.