۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کلید خوردن کاهش تولید اوپک از یک‌ماه جلوتر/ ایران‌چگونه به استقبال تحریم‌ها رفت؟

۱۹ دی ۱۳۹۷، ۲۰:۵۶
کد خبر: 328064
کلید خوردن کاهش تولید اوپک از یک‌ماه جلوتر/ ایران‌چگونه به استقبال تحریم‌ها رفت؟

مطابق با آخرین گزارش ها تولید نفت اوپک در آخرین ماه سال میلادی 2018 با ثبت افت ۰/۶۳ درصدی نسبت به ماه نوامبر به رقم ۳۲ میلیون و ۴۳۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت. این درحالی است که ایران در ماه دسامبر با تولید روزانه دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در کف تولید خود در پنج سال اخیر رسید.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در آخرین گزارش منتشرشده از سوی پلاتس، به جز عراق،سایر کشورهای عضو اوپک در آخرین ماه سال گذشته میلادی تولید خود را کاهش داده و یا تقریبا ثابت نگه داشته اند. از این رو مجموع تولید این کارتل در ماه دسامبر با افت ۶۳۰ هزاربشکه ای نسبت به نوامبر مواجه شده است و این یعنی تولید در کمترین حد شش ماه اخیر . در این بین بیشترین میزان کاهش مربوط به عربستان سعودی با تولید ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز بود. این در حالی است که سعودی در نوامبر روزانه بیش از  ۱۱ میلیون بشکه بود که کاهش ۴۰۰ هزار بشکه را نسبت به دسامبر نشان می‌دهد.

پس از عربستان بیشترین کاهش تولید نفت در ماه دسامبر به ایران اختصاص داشت. مطابق با گزارش گلوبال پلاتس ایران در ماه دسامبر برابر دو‌میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز بود که حاکی از افت ۱۴۰ هزار بشکه‌ای نسبت به نوامبر بود.

از سویی دیگر اما تولید نفت عراق برعکس عربستان و ایران در آخرین ماه سال سر به افزایش گذاشت و با رشد ۱۰۰ هرار بشکه‌ای در روز نسبت به نوامبر به رقم چهار میلیون و ۶۱۷ هزار در روز رسید.

اما این نکته را باید در نظر داشت که در پی توافق اخیر اوپک، عراق متعهد به عرضه تا سقف چهار میلیون و ۵۱۰ هزار بشکه در روز شده است که از اول ژانویه سال جدید باید اجرا شود.

گفتنی است چندی پیش وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد صادرات نفت از بنادر بصره در جنوب این کشور در دسامبر به رکورد ۳.۶۳ میلیون بشکه در روز رسید.صادرات از میادین نفتی کرکوک در شمال عراق به بندر سیهان ترکیه نیز در همین مدت ۸۷۱۶ بشکه در روز افزایش یافت و به ۹۹ هزار بشکه در روز بالغ شد.

عراق در نوامبر به دلیل شرایط جوی نامساعد که بارگیری نفت از بنادر جنوب این کشور را مختل کرد، با کاهش صادرات مواجه شده و ۳.۳۷۲ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده بود.

WhatsApp Image 2019-01-09 at 09.24.32