۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تورم هنوز به کرایه اتوبوس‌ها نرسیده است/ افزایش 12.5درصدی قیمت اتوبوس نسبت به سال گذشته

۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۱
کد خبر: 322717
تورم هنوز به کرایه اتوبوس‌ها نرسیده است/ افزایش 12.5درصدی قیمت اتوبوس نسبت به سال گذشته

با وجود آنکه مدیران معاونت حمل و نقل شهرداری تهران از نرخ پایین بلیت اتوبوس و مینی‌بوس در شرایط فعلی اقتصادی که قیمت‌ها با افزایش نرخ دلار، نجومی شده، گلایه دارند، اما مطابق با قانون، تغییر قیمت در شورای شهر تهران سالی یکبار است و ذی‌نفعان درگیر در این بخش باید تا سال آینده منتظر افزایش و تغییر قیمت‌ها بمانند.

اقتصادآنلاین – فائزه مومنی؛ پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی شهر تهران، همین هفته گذشته در گفت‌وگویی با اقتصادآنلاین از توقف روند نوسازی اتوبوس‌ها خبر داد و گفت با توجه به اینکه شرایط مالی شهرداری تهران خوب نیست و از طرفی نرخ کرایه بلیت‌ اتوبوس بسیار پایین است، بودجه کافی برای خرید اتوبوس نو نداریم و نهایتا بتوانیم چند اتوبوس دست دوم بخریم که جایگزین اتوبوس‌های بسیار فرسوده 12ساله شود.

در بهار سال جاری، مانند هرسال شورای شهر تهران نرخ کرایه اتوبوس را به طور میانگین 12.5درصد افزایش داد. البته در آن زمان هنوز افزایش نرخ دلار، به طور کامل تاثیرش را بر روی کالاهای مختلف از جمله لاستیک که حالا معضل جدید اتوبوسرانی است، نگذاشته بود.

اما حالا و  با افزایش ناگهانی و غیرواقعی قیمت لاستیک، تعدادی از اتوبوس‌های بی‌لاستیک در گوشه‌ای خاک می‌خورند. البته آنطور که سنندجی می‌گوید مشکل اتوبوس‌ها فقط لاستیک نیست، تامین موتور، روغن و سایر قطعات مورد استفاده در اتوبوس نیز به بن بست خورده است که همه این مشکلات از جیب خالی اتوبوسرانی سرچشمه می‌گیرد و مدیرعامل اتوبوسرانی راه درمان آن را واقعی کردن نرخ بلیت اتوبوس می‌داند. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که دولت نیز در توسعه حمل و نقل عمومی نقش پررنگی دارد اما مدت‌هاست که به تعهد خود عمل نکرده و همین موضوع، حال اتوبوس‌های شهر تهران را وخیم‌ کرده است. جزییات افزایش قیمت بلیت اتوبوس را در سال 96و 97 را برای نمونه در بخش اتوبوس‌های عمومی می‌بینید.  

05

06