۰ نفر

در گفت و گو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

قوانین ممنوعیت استفاده از موادغذایی مضر اجرا نمی‌شود/ انتقاد از روند افزایشی استفاده از جوش شیرین در نان

۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۴۳
کد خبر: 314094
قوانین ممنوعیت استفاده از موادغذایی مضر اجرا نمی‌شود/ انتقاد از روند افزایشی استفاده از جوش شیرین در نان

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه در مورد عدم استفاده از مواد غذایی مضر قوانین زیادی وجود دارد، گفت: متاسفانه این قوانین به درستی اجرا نمی شود و در نتیجه سلامت افراد جامعه به خطر می افتد.

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ بشیر خالقی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین اظهار داشت: در قوانینی که مربوط به ممنوعیت استفاده از مواد غذایی مضر است، راه فرارهایی برای متخلفان وجود دارد و بنابراین آنطور که باید به قوانین عمل نمی شود.

وی در ادامه افزود: در این موارد سیستم های نظارتی باید جدیت بیشتری داشته باشند و برخوردهای بازدارنده ای را اعمال کنند، اما نحوه برخورد با آنهایی که قانون را رعایت نمی کنند، بازدارنده نیست و بنابراین ترتیب اثری ندارد.

خالقی با اشاره به تداوم روند استفاده از جوش شیرین در پخت نان و روند افزایشی آن گفت: این ماده غذایی عوارض گوارشی به دنبال دارد و مصرف زیاد آن می تواند سلامتی افراد جامعه را به خطر بیندازد.  

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس با بیان اینکه بی کیفیت بودن آرد و خمیر موجب تمایل نانوایان به استفاده از جوش شیرین شده است، عنوان کرد: ارتقای کیفیت آرد یکی از راهکارهایی است که می تواند منجر به کاهش میزان مصرف جوش شیرین در پخت نان شود

خالقی با تاکید بر اینکه در پخت نان باید از خمیرمایه استفاده شود، گفت: نانوایان باید ساعت ها زمان را صرف عمل آوری خمیرمایه کنند و با توجه به اینکه نانواها می خواهند چند مرحله پخت نان داشته باشند، استفاده از خمیرمایه برایشان نمی صرفد و در نتیجه تمایلی به مصرف آن نشان نمی دهند.

وی در ادامه افزود: انتطار از وزارت بهداشت و درمان این است که به عنوان متولی سلامت غذا با یک برنامه ریزی درست و اصولی، جدیت بیشتری در نحوه نظارت و برخورد با ناقضان قانون داشته باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت باید مساله کمبود نیرو برای اعمال نظارت های لازم را به نحوی حل کند، گفت: اگر سیستم نظارتی تغییر کند و قوی شود و در عین حال برش قانون هم افزایش بیابد، شاهد کاهش استفاده از مواد غذایی مضر خواهیم بود.