۰ نفر

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

تاثیر تحریم‌ها از شوک آن کمتر است

۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۵۱
کد خبر: 290634
تاثیر تحریم‌ها از شوک آن کمتر است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید که اگر دولت سیاست های واقعی را اجرا کند نه تنها بازار از تحریم های آمریکا هیجان زده نخواهد شد بلکه به سمت کاهش قیمت و تعادل پیش خواهیم رفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، عبدالرضا مصری با اشاره به بازگشت مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران، اظهار داشت: شوک تحریم ها پیش از اینکه اعمال شوند فشار زیادی به کشور و بازار وارد کرد این شوکی که اخیرا تجربه کردیم بی مورد بود.  

سیاست های جدید ارزی تعادل در بازار را به ارمغان می آورد 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، ادامه داد: به نظر می رسد خود تحریم ها به اندازه شوکی که از نظر روانی وارد شد اثر نخواهد داشت و با سیاست های واقعی که امروز و فردا از طرف دولت ابلاغ می شود، تعادلی در بازار حاکم خواهد شد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم شورای اسلامی، گفت: اگر دولت در سیاست های واقعی خود تغییری اعمال نکند به نظر می آید برای حال کشور مفید باشد و نه تنها بازار از تحریم های آمریکا هیجان زده نخواهد شد بلکه به سمت کاهش قیمت و تعادل پیش خواهیم رفت.

مدیریت بازار  جایگزین تحریک تقاضا شود

وی با انتقاد از سیاست های گذشته دولت برای مدیریت بازار، بیان داشت: آنچه در گذشته تصمیم گیری شد درست نبود تحریک تقاضا چه برای سکه، خوردو  ارز، و  غیره تحریک مثبتی نبود، باید عرضه را مدیریت می کردیم به جای اینکه آن را تحریک کنیم.

مردم ترغیب به حضوردر بازارهای مختلف شدند 

مصری  با اشاره به روند نادرست اخیر دولت،  اظهار داشت: ما عنوان کردیم هر کس سکه می خواهد بخرد وهر کس ارز لازم دارد ثبت سفارش کند و مردم را ترغیب کردیم که وارد بازار شوند در حالی که کشورهای دیگر وقتی تحریم می شوند از مردم می خواهند ارز و سکه شان را بفروشند و به پول ملی تبدیل کنند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: در ایران رویه برعکس بود و با نزدیک شدن تحریم ها تقاضا را تحریک کردیم و به مردم این پالس را داریم که اگر پول دارند آن را به سکه و ارز تبدیل کنند، از سوی دیگر ارز 4  هزار و 200 تومانی نیز سیاست اصولی نبود در حالی که باید سیاست تشویقی در نظر گرفته می شد تا صادر کنندگان ارز خود را به بازار مبادله ای بیاروند تا در بازار توازن ایجاد شود.

میزان تقاضای واقعی ارز در کشور مشخص است

وی با بیان اینکه میزان تقاضای واقعی ارز در کشور مشخص است، گفت: وقتی تقاضا تحریک و قیمت دستوری 4 هزار و 200 تومان در نظر گرفته می شود مردم به دنبال آن هستند که ارز دولتی بگیرند نه برای اینکه کالا یا امکانی را وارد کنند بلکه می خواهد ارز دولتی به 10 هزار تومان بفروشند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه دولت به آنچه درقانون تکلیف شده است عمل کند، گفت: دولت با سیاست ارز شناور مدیریت شده می توانست محرک و متغیر مداخله گر نامحسوس باشد و بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کند و در این بین نیز ارز خود را برای کاهش قیمت ها ارائه دهد، اما دقیقا سیاست های تحریکی و تسلیمی پیاده شد که خواست دشمن بود با این حال امیدواریم با تغییر سیاست ها آرامش به بازار بیاید.