۰ نفر

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد:

مدیریت غیراصولی از علل اصلی کمبود آب است/ عملکرد نامطلوب دستگاه‌ها در کاهش ۱۱میلیون متر مکعبی برداشت از منابع آب زیرزمینی

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۱۸
کد خبر: 270938
مدیریت غیراصولی از علل اصلی کمبود آب است/ عملکرد نامطلوب دستگاه‌ها در کاهش ۱۱میلیون متر مکعبی برداشت از منابع آب زیرزمینی

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه چند دستگاه در زمینه مدیریت ناصحیح و غیر اصولی منابع آب مقصر هستند، گفت: حتی اگر میزان بارش‌ها به اندازه کافی هم باشد، به دلیل مدیریت نادرست منابع آب، همچنان مشکل کمبود آب پابر جا خواهد بود.

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ عباس پاپی زاده در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین با اشاره به بارش‌های اخیر در کشور گفت: به رغم اینکه بهار امسال شاهد بارش‌های خوبی در اغلب نقاط کشور بودیم، اما به دلیل اینکه برنامه‌ای برای مهار آب‌های حاصل از این بارش‌ها نداریم، مشکل کمبود آب در سال جاری کماکان برقرار خواهد بود.

پاپی زاده با بیان اینکه وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه مدیریت غیر اصولی و ناصحیح آب مقصر هستند، اظهار داشت: مدیریت در این زمینه باید به گونه‌ای باشد که آب بارش‌ها تبدیل به سیلاب نشود و بتوان استفاده بهینه از آن انجام داد.

نماینده مردم دزفول در مجلس با تاکید بر اینکه باید توسعه آبخیزداری در کشور به شکل جدی مورد توجه قرار بگیرد، عنوان کرد: توسعه فضای جنگلی، توسعه فضای سبز و استفاده از روش‌های مختلف آبخیزداری مانند احداث آب بندها موجب کاهش سیلاب‌ها و افزایش ذخیره سفره‌های زیرزمینی خواهد شد و در نتیجه می توانیم منابع قابل اتکاتری در حوزه آب داشته باشیم.

پاپی زاده در ادامه تصریح کرد: دست اندازی به منابع طبیعی کشور و تصرف و تغییر کاربری آنها از عوامل موثر در مهار نشدن آب بارش‌ها و به راه افتادن سیلاب‌ها است که باید فکر جدی و اساسی برای آن شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه پیش بینی‌هایی در مورد آبخیزداری به منظور حفاظت از منابع طبیعی صورت گرفته است، گفت: طی برنامه ششم توسعه باید سالانه  11 میلیون متر مکعب کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی داشته باشیم تا بتوانیم بیلان منفی فعلی را به حالت سابق بازگردانیم اما متاسفانه به رغم گذشت بیش از یک سال از اجرای این برنامه، تاکنون شاهد عملکرد قابل قبولی از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو نبوده ایم.

پاپی زاده در پایان اظهار داشت: هدف برنامه ششم توسعه اجرای آبیاری تحت فشار در 600 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در هر سال است که تاکنون از برنامه‌های پیش بینی شده عقب هستیم.