۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی می‌کند:

عامل قوت قلب بازار مس/ پروژه‌های تعیین کننده در میان‌مدت

۲۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۶:۳۸
کد خبر: 258444
عامل قوت قلب بازار مس/ پروژه‌های تعیین کننده در میان‌مدت

در ادامه رفتارهای اخیر ترامپ و اخراج وزیر امور خارجه، همچنین پایین آمدن بورس نیویورک و تقویت یورو و طلا، کامودیتی ها هم از این اقدام استقبال کردند و عموم آنها رشد فوق العاده ای داشتند.گفتنی است، با قیمت کنونی مس، ارزش ذخایر 10 معدن برتر، بیش از 1.4 تریلیون دلار ارزشگذاری شده است. این معادن در سال گذشته میلادی بیش از 30 میلیارد دلار درآمد از فلز سرخ به دست آوردند.

 اقتصاد آنلاین ؛ در ادامه رفتارهای اخیر ترامپ و اخراج وزیر وزیر امور خارجه، همچنین پایین آمدن بورس نیویورک و تقویت یورو و طلا، کامودیتی ها هم از این اقدام استقبال کردند و عموم آنها رشد فوق العاده ای در این روز داشتند. از این میان فلز مس دیروز رشدی حدود 0.52درصد داشت. این موضوع بهانه ای شد تا به بررسی بیشتر بازار و آینده این فلز با ارزش داشته باشیم. 

 تصاویر نوستالژیک بالا عکس هایی از یک معدن هستند که به فاصله یک قرن و نیز به فاصله ربع قرن پیش گرفته شده اند. گفتنی است، معدن «چوکی کاماتا» بین اهالی و فعالان بازار مس یکی از مشهورترین معادن جهان به شمار می رود. نکته قابل توجه آنکه در شرایط کنونی انتظار می رود به دلیل ندرت جهانی اکتشافات در این عرصه با کاهش عرضه این فلز در سال های آتی رو به رو باشیم. براین اساس، دو نمودار موجود در این گزارش در خصوص «وضعیت تولید و ذخایر معادن برتر مس» گویای روند رو به کاهش عرضه است.

همچنین در این رابطه «ریچارد آکرسون»، مدیر فریپورت مک موران- دومین شرکت تولیدکننده مس جهان و بهره بردار معدن مشهور گراسبرگ در اندونزی- ماه گذشته در فلوریدا با ارائه یک اسلایدی از کمبود اکتشافات پرده برداشت. به اعتقاد او: تداوم عرضه مس بستگی به چندین ذخایر مسی در دنیا دارد که از سوی نسل های قبلی کشف شده و فعالیت معدنی برای سال ها و دهه های متمادی در آن صورت گرفته است. از این منظر، عمر متوسط10 معدن بزرگ مس از نظر تولید 95 سال است و این معادن کار تولید سالانه 25 درصد از مس جهان را بر عهده دارند. از این تعداد، شش معدن بزرگ در پرو و شیلی قرار دارد.

فراموش نکنیم در سال 2017 اعتصاب در معدن اسکوندیدا، اختلال تولید در گراسبرگ و اعتراض ها در معدن لاس بامباس به معنای خروج هفت درصدی تولید مس از چرخه تولید بود.

در این شرایط و با قیمت کنونی مس، ارزش ذخایر 10 معدن برتر، بیش از 1.4 تریلیون دلار ارزشگذاری شده است. این معادن در سال گذشته میلادی بیش از 30 میلیارد دلار درآمد از فلز سرخ به دست آوردند.

20

نمودار یک- 10 معدن برتر مس جهان(تولید 2017)

نگاهی به برخی پروژه ها

با توجه به تولید 400 هزار تنی معدن زیرزمینی ایوتولغوی مغولستان پیش بینی می شود تا یک دهه آینده بین 10 تولیدکننده برتر شکاف ایجاد خواهد شد. به طوریکه تولید این معدن تا سال 2025 با سرمایه گذاری 5.3 میلیارد دلاری شرکت ریوتینتو به 560 هزار تن خواهد رسید.

همچنین، ظرفیت پروژه شش میلیارد دلاری «کوبر پاناما» متعلق به فرست کوانتوم که برای راه اندازی در سال 2018 برنامه ریزی شده است با هدفگذاری 350 هزار تنی تولید خارج از این فهرست ده تایی قرار می گیرد.

دیگر معدن مهم مس در پرو به نام «کوئلی وکو» برای تولید در دهه آینده برنامه ریزی شده و همراه با معدن کوبر پاناما تنها ورودی های جدید فهرست 20 معدن بزرگ دهه آینده هستند که تولید بیش از 200 هزار تن را تضمین می کنند.

پیش بینی می شود، «نوئوا یونیون» سرمایه گذاری مشترک شرکت های «گلدکورپ» و «تک» در شیلی 190 هزار تن تولید داشته باشد.

ذخایر معدن مس سرچشمه ایران 8.9 میلیون تن برآورده شده و هرچند همچنان در حال گسترش بوده، اما تولید این معدن هنوز کمتر از 300 هزار تن است.

ذخایر مس معدن «ادوکا» در روسیه نیز 15 میلیون تن است. اگرچه این معدن قابلیت رسیدن به تولید 400 هزار تن را دارد، اما تردیدها درباره قابلیت زیست پذیری پروژه باقی مانده است.

21

نمودار 2- 10 معدن برتر مس جهان(ذخیره 2017)

نویسنده: پرویز امانیان