۰ نفر

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

معضل دستفروشی در مترو ٤ماهه حل نمی‌‌شود/ تکمیل خط ٦و ٧ مترو در شش ماهه نخست سال۹۷

۱۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۵:۱۴
کد خبر: 256236
معضل دستفروشی در مترو ٤ماهه حل نمی‌‌شود/ تکمیل خط ٦و ٧ مترو در شش ماهه نخست سال۹۷

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران معتقد است که معضل دستفروشی تهران ۱۵سال است که‌وجود دارد و ظرف ۴ماه حل نمی‌شود و مترو تنها مسئول و پدید‌آورنده آن نیست.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ فرنوش نوبخت درپاسخ به این سوال که شرکت مترو چه برنامه‌ای برای ساماندهی دستفروشان دارد به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: ماموران ما جلوی تعدادی از دستفروشان را می‌گیرند اما ما مامور خانوم نداریم تا جلوی آن‌هایی که روی سکو و صندلی می‌نشینند و احیانا کیفشان را باز ‌می‌کنند و برای مثال روسری می‌فروشند مخصوصا در قسمت خانم‌ها بگیرند و یا در در واگن بانوان تردد کند اما هر زمانی که ببینیم برخورد و به بیرون هدایت‌شان می‌کنیم.

وی ادامه داد: دستفروشی مسئله‌ای نیست که تحت عنوان جرم به مامور انتظامی مراجعه و بعد شکایت کنیم اما با تمامی این تفاسیر با این معضل اجتماعی برخورد می‌کنیم، امیدواریم به مرور زمان مشکل کم می شود.

نوبخت در واکنش به این سوال که دستفروشان آقا وارد واگن بانوان می‌شوند، تاکید کرد: ما نمی‌گذاریم مردی وارد واگن خانوم‌ها شود. نیروهای خاص در ایستگاه‌های تقاطعی که این مشکلات بیشتر است گذاشته‌ایم تا با آن همزمان با شب عید برخورد کنند.

او با اشاره به کاهش سرفاصله قطارها در خط ۴،۲،۱به ۴دقیقه، اضافه کرد: ما شرکت بهره‌برداری مترو هستیم و خدمات جابه‌جایی مسافر را انجام می‌دهیم. معضل دستفروشی آورده ما نیست، تولید کننده آن نیستیم و فقط ما مسوول ساماندهی این مشکل نیستیم اما تا جایی که می‌توانیم با آن مقابله می‌کنیم.

 نوبخت ادامه داد: شما خبرهای خوب بنویسید که خط یک، دو  و چهار سر فاصله حرکت قطارشان 4 دقیقه شده است. می‌دانید چه قدر زحمت کشیدیم تا مردم راحت باشند.  هر شرکتی موظف است یک کار را انجام دهد. اگر کسی کنار خیابان میوه و لوازم اقساطی می‌فروشد شما از شهرداری گلایه می‌کنید؟ اگر کسی نصفه شب با موتور در خیابان گاز دهد شما از دست شهرداری شکایت می‌کنید؟

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو با بیان اینکه شما زحمات ما را با این موارد کم رنگ می‌کنید، گفت: طی چند ماه قطارهای ما تمیز شده‌اند در گذشته تعداد زیادی لامپ سوخته داشتیم و تابلوهای اطلاع رسانی غلط بود، چرا  هیچ کدام از آن‌ها را نمی‌بینید؟ اینطور نیست که تعداد دستفروشان از تعداد مسافران بیشتر باشند، این‌ها برای این جامعه و جزء معضلات اجتماعی هستند که به مترو مراجعه می‌کنند آیا شما فکر می کنید این قطار من است که مانده است؟

او در جواب این واکنش که در صورت خرابی در قسمت‌های مختلف مترو شما مسوول بالادستی هستید که باید پاسخگو باشید اضافه کرد: بعضی از رفتارها طی سالیان دراز شکل گرفته است، نمی‌توانیم چکشی با آن مقابله کنیم، آیا این مشکلات برای دوره‌ای است که من آمده‌ام؟

او ادامه داد: من قبول دارم که دستفروش وجود دارد اما ساماندهی آن‌ها زمان می‌برد،آن‌ها طی ۱۵سال به وجود آمده‌اند و چهارماهه حذف نمی‌شوند.

او در درباره اختصاص مکانی به دستفروشان اظهار کرد: ما شب عید فقط به مسافران فکر می‌کنیم چون وظیفه ملی و سازمانی ما جابه جایی مسافر است و برنامه‌ای برای اختصاص مکانی ویژه به آن‌ها نداریم.

نوبخت همچنین درخصوص کند بودن قطارهای خط سه نیز بیان کرد: پایانه خط ۳هنوز تکمیل نشده و به همین دلیل نمی‌توانیم فعلا سر فاصله قطارها را کاهش دهیم و به تعداد آن‌ها اضافه کنیم. انتهای آن باید آزادگان باشد. در شش ماه اول سال هم خط ٦و ٧تکمیل می‌شوند.