۰ نفر

کیف و کوله مناسب؛ پای ثابت سلامت دانش‌آموزان

۲۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۲۰
کد خبر: 218823
کیف و کوله مناسب؛ پای ثابت سلامت دانش‌آموزان

باز هم ماه مهر نزدیک می‌شود و خانواده‌ها ناگزیر باید به تهیه لوازم ضروری مدرسه برای فرزندان‌شان بپردازند. در این میان «کیف» یکی از اجزای ثابت خریدهای فصل بازگشایی مدارس است.

اما آنچه بعضی از پدرها و مادرها به آن توجه نمی‌کنند آسیب‌هایی است که کیف‌های مدرسه - علیرغم قیافه شکیل و قیمت بالا - ممکن است به ستون فقرات دانش‌آموز برسانند، از آنجا که بخش مهمی از سلامت جسمی ما مدیون رشد مناسب مفاصل و مهره‌های ماست، نظرات دکتر مجید‌ظهرابی را درباره خرید کیف مناسب جویا شدیم که در ذیل می‌خوانید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین زمان‌های رشد استخوان‌های بدن و ستون فقرات، سنین کودکی و نوجوانی است، می‌گوید: با حمل کیف‌های غیراستاندارد و سنگین، فشارهای بیش از حد و نامتعادل به اسکلت استخوانی و ستون فقرات در سنین کودکی و نوجوانی وارد می‌شود که صدمات جبران‌ناپذیری به فرد می‌زند و در نهایت علاوه بر خود دانش‌آموز، خانواده و جامعه را هم درگیر مشکلات فراوان و در مواردی  متحمل هزینه‌های سنگین درمانی می‌کند. به گفته او، درد کمر و گردن، افزایش غیرطبیعی انحناهای ستون فقرات مثل قوز پشت، اسکولیوز یا انحناهای غیرطبیعی به طرفین و حتی در مواردی کشیدگی ریشه‌ها و شبکه‌های عصبی از جمله آسیب‌هایی است که حمل بار زیاد با کیف‌های نامناسب می‌تواند به بدن وارد کند.

کوله‌پشتی انتخاب اول

برای پیشگیری از آسیب‌هایی که در بالا به آنها اشاره شد هم والدین و هم کودکان باید اطلاعات لازم در مورد مناسب‌ترین کیف‌ها و نحوه صحیح استفاده از آنها داشته باشند.

دکتر ظهرابی در ادامه توضیح می‌دهد: به طور کلی در شرایط یکسان و در مقایسه با کیف‌های دستی، کوله پشتی‌ها عملکرد بهتری دارند زیرا به جای فشار آوردن نامتقارن و زیاد بر بخشی از مفاصل و تاندون‌ها، نیرو را به دو طرف منتقل می‌کنند و اثرات منفی کمتری برای سلامت بدن دارند، البته والدین در انتخاب کوله پشتی‌ها هم باید دقت کنند زیرا در صورت استفاده نادرست، این کیف‌ها هم می‌توانند اثرات نامطلوبی بر ستون فقرات و اسکلت استخوانی بدن و تاندون‌ها وارد کنند.

به گفته او، یکی از مسائل مهم در انتخاب کوله پشتی، مشخصات فیزیکی آن است و انتخاب آن نباید صرفاً بر اساس مد و زیبایی باشد، متأسفانه به وفور می‌بینیم که استاندارد بودن آخرین نکته‌ای است که مورد توجه قرار می‌گیرد؛ در نظر داشته باشید که با تقسیم نیرو به محل‌های مختلف اثرات نامطلوب و منفی کوله پشتی کاهش پیدا می‌کند. یک کوله پشتی مناسب دوبند پهن و نرم دارد که می‌توان آن را براحتی روی شانه‌ها قرار داد، یکی دیگر از ضروریات یک کوله پشتی خوب در صورتی که بار سنگین باشد، وجود بند مخصوص کمر است، این بند موجب کاهش حرکات اضافی کوله هنگام راه رفتن و دویدن می‌شود و انتقال تمام نیرو به شانه‌ها را نیز کم می‌کند.

این متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات با اشاره به اینکه در مورد میزان سنگینی کوله پشتی اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد، می‌گوید: اغلب محققان معتقدند نباید وزن کوله پشتی بیش از 10 تا 15 درصد وزن کودک باشد و حمل بار بیشتر از این میزان ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد، پس با یک انتخاب مناسب تا جایی که ممکن است فرزندتان را از این آسیب‌ها دور نگه دارید.