۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

شاهکار جدید سازمان ترافیک در خیابان کریم‌خان!/ مسیر دوچرخه‌سواری بدون دوچرخه‌سوار

۱۳ شهریور ۱۳۹۶، ۹:۵۶
کد خبر: 216545
شاهکار جدید سازمان ترافیک در خیابان کریم‌خان!/ مسیر دوچرخه‌سواری بدون دوچرخه‌سوار

"مسیر ویژه دوچرخه‌سواری"، در خیابان کریم‌خان تهران، یکی از آخرین شاهکارهای مسئولان سازمان حمل و نقل و ترافیک است که بدون هیچ پشتوانه کارشناسی اجرا شده است.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ دلیل اجرای این پروژه نمایشی و پروژه‌های مشابه، این است که مسئولان مربوطه می‌خواهند با زبان بی‌زبانی به مردم، به رسانه‌ها و به مدیریت شهری جدید بگویند که ما از ماندن خود در شهرداری اطمینان داریم و به همین دلیل، تا آخرین روز حضورمان در شهرداری پروژه اجرا می‌کنیم، پس هستیم!

واقعیت این است که اجرای مسیر ویژه دوچرخه سواری در خیابان کریم خان از جمله پروژه هایی بود که بدون پشتوانه کارشناسی و به صورت خلق الساعه در روزهای آخر مدیریت شهری سابق اجرا شد. مسیری که واقعاً مشخص نیست هدف از اجرای ضربتی آن و اِشغال کردن بخشی از عرض خیابان چه بوده است؟

البته خوب است مجریان این شاهکار، به سه پرسش ساده زیر پاسخ دهند:

سؤال اول اینکه؛ این مسیر دقیقاً از کجا به کجا منتهی می‌شود و به کدام تقاضای سفر شهری پاسخ می‌دهد؟

سؤال دوم اینکه؛ از وقتی این مسیر اجرا شده چه میزان از جابه‌جایی شهروندان در منطقه ٦ و حتی در خیابان کریم خان از طریق دوچرخه انجام شده است؟

و سؤال سوم اینکه؛ آقایان که ادعا می کنند می خواهند دوچرخه را به یک مُد حمل و نقلی تبدیل کنند، بگویند در حال حاضر چند نفر یا چند درصد از شهروندان برای انجام امور روزانه خود از دوچرخه استفاده می کنند؟

البته در این میان، پرسشی که از اهالی و کسبه خیابان کریم خان یا شهروندانی که از این خیابان عبور می کنند باید به آن پاسخ گویند، این است که تا الآن در این مسیر، دوچرخه ای هم مشاهده کرده اند؟ البته ناگفته نماند که موتورسواران، از این طرح بسیار رضایت دارند، چرا که موتورهای خود را به راحتی در حاشیه این مسیر پارک می کنند.

گفتنی است این تغییرات سطحی به طول خیابان کریم خان محدود نمی شود و ابتدای خیابان ایرانشهر نیز شاهد تغییرات اساسی بوده که بر اساس آن، عرض خیابان کم شده و مسیر توقف تاکسی های خطی به حداقل و پارک های دوبله و سوبله به حداکثر رسیده و همین تغییرات، ورودی خیابان ایرانشهر از خیابان کریم خان را از مسیری آرام و کم ترافیک به نقطه ای شلوغ و پرترافیک تبدیل کرده و موجبات اعتراض و نارضایتی اهالی و کسبه محل و رانندگان تاکسی خطی ایرانشهر - فردوسی را فراهم آورده است.

در حقیقت، زمانی که بستر اجتماعی یک کار فراهم نباشد، نه تنها اصرار به انجام آن کار، اثر فرهنگی نخواهد داشت، بلکه به کاری ضد فرهنگ تبدیل خواهد شد و از این رو، اجرای طرح های نمایشی و شوهای خیابانی با صرف هزینه‌های مادی و معنوی - از مبالغ کلان برای اجرای طرح های بی‌سرانجام گرفته تا بی اعتماد کردن شهروندان نسبت به مدیریت شهری با اجرای این طرح‌ها - از سوی مسئولان حوزه حمل و نقل و ترافیک، با وجود استقرار شورای پنجم و آغاز به کار شهردار جدید تهران، جای تأمل جدی دارد.