۰ نفر

ارتقا استانداردهای نظارت بانکی با معیار خدمات مالی اسلامی

۱۶ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۲۲
کد خبر: 210620
ارتقا استانداردهای نظارت بانکی با معیار خدمات مالی اسلامی

قائم مقام بانک مرکزی گفت: در سال های اخیر بانک مرکزی در جهت ارتقای استانداردها و ضوابط نظارت بانکی دستورالعمل هایی را بر مبنای اسناد منتشره هیات خدمات مالی اسلامی (IFSB) تنظیم و به شبکه بانکی ابلاغ کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، «اکبرکمیجانی» در آیین افتتاحیه کارگاه آموزشی «تسهیل اجرای استانداردهای منتشرشده توسط هیات خدمات مالی اسلامی (IFSB)» افزود: در سال های اخیر بانک مرکزی تلاش داشته تعامل بیشتری را با IFSB ایجاد کند و مشارکت فعال تری در مجامع، ارکان و جلسات آن سازمان داشته باشد.

وی تصریح کرد: همچنین تلاش شده تا حد امکان از ظرفیت‌های آموزشی هیات خدمات مالی اسلامی برای ارتقای دانش و توانمندی‌های کارکنان خود بهره‌ گیرد و در حال حاضر،‌ سه نفر از همکاران بانک مرکزی در کارگروه‌های تدوین استانداردهای آن سازمان عضویت دارند و به زودی یکی دیگر از همکاران معاونت نظارت بانک مرکزی برای عضویت در کارگروه جدید معرفی خواهد شد.

قائم مقام بانک مرکزی گفت: در طرح گردآوری شاخص‌های ساختاری و احتیاطی مالی اسلامی (PSFIs) که در هیات خدمات مالی اسلامی در حال اجراست، بانک مرکزی از آن حیث که کشورمان از بزرگ ترین نظام بانکداری اسلامی در جهان برخوردار است، حضور فعالانه داشته و به طور مستمر داده‌ها و اطلاعات عمومی و قابل انتشار نظام بانکی کشور را در اختیار آن سازمان قرار داده تا در گزارش‌ها و اسناد منتشره توسط IFSB مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی ادامه داد: دستورالعمل محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه مؤسسات اعتباری که اخیراً به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد، عمدتاً بر مبنای یکی از اسناد منتشره IFSB (سند شماره 15 آن سازمان) تنظیم شده است. همچنین ضوابط ناظر بر حداقل الزامات مدیریت ریسک نقدینگی نیز که به زودی به شبکه بانکی کشور ابلاغ می‌شود نیز بر پایه سند شماره 12 هیأت خدمات مالی اسلامی تدوین شده است.

قائم مقام بانک مرکزی با تاکید بر اینکه اجرای استانداردهای منتشرشده توسط IFSB در کشورهای عضو به ویژه اعضای دائمی آن از اهداف و ماموریت‌های آن سازمان محسوب می‌شود تصریح کرد: لیکن نباید از نظر دور داشت که این مهم جز با برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در کشورهای هدف میسر نخواهد شد. کارگاه آموزشی حاضر نیز در همین راستا بوده و ماحصل رایزنی و مذاکره بسیار با دبیرکل پیشین IFSB و همچنین مکاتبات فراوان همکاران موسسه عالی آموزش بانکداری با دبیرخانه IFSB طی دو سال گذشته است.

وی افزود: این کارگاه آموزشی در ابتدا قرار بود در سال 2016 برگزار شود که بنا به دلایلی از جمله محدودیت‌های بودجه‌ای IFSB به سال جاری موکول شد.

گفتنی است، هیات خدمات مالی اسلامی با قریب به 190 عضو یک نهاد استانداردگذار در حوزه بازارهای مالی اسلامی است که کارکرد و نقشی مشابه با کمیته نظارت بانکی بال، سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (آیسکو) و انجمن‌ بین‌المللی ناظران بیمه‌ای (IAIS) را در حوزه‌های بانکداری، بازار سرمایه و بیمه اسلامی داشته و هدف غایی آن ارتقای ثبات و سلامت صنعت مالی اسلامی است.