۰ نفر

ثبات سودآوری و ریسک اندک در شاملا

۲۴ بهمن ۱۳۹۵، ۸:۵۹
کد خبر: 176241
ثبات سودآوری و ریسک اندک در شاملا

شرکت معدنی املاح ایران در سال 1363 با سرمایه اولیه ده میلیون ریال تاسیس شد در حال حاضر سرمایه ثبت شده شرکت 210 میلیارد ریال است.

به گزارش اقتصادآنلاین ، این شرکت با هدف اکتشاف، استخراج و فرآوری نمک‌های صنعتی بخصوص سولفات سدیم و کلرور سدیم تاسیس شد و یکی از اعضای انجمن صنفی تولید کنندگان نمک تصفیه ایران می‌باشد و دارای دومجتمع تولیدی درگرمسار اراک است.

1.    پودر سولفات سدیم:

شاملا بزرگترین تولیدکننده سولفات سدیم درمنطقه خاورمیانه می‌باشد. این شرکت تاکنون دو کارخانه تولید پودر سولفات سدیم راه اندازی نموده‌است. کارخانه شماره یک در سال 1373 با ظرفیت 30,000 تن در سال در استان سمنان شهرستان آرادان به بهره برداری رسیده است.کارخانه شماره دو واقع در استان مرکزی  شهرستان اراک در دو واحد در سال‌های 1379 و 1384  جمعا با ظرفیت اسمی 60,000 تن به بهره‌برداری رسیده است.

پودر سولفات سدیم در این شرکت از طریق فرآوری ماده معدنی استخراج شده از معادن و روش کریستال گیری تبریدی بدست می‌آید. بنابراین سولفات سدیم تولیدی فاقد هرگونه ناخالصی‌های مضر مانند سرب، آرسنیک و غیره است که در روش‌های شیمیائی تولید سولفات سدیم معمولاً وجود دارد.

عمده‌ترین مصرف سولفات سدیم در صنایع پودرهای شوینده است البته این محصول در دنیا علاوه بر صنعت شوینده در کاغذسازی نیز استفاده می‌شود و در شیشه سازی، نساجی و به مقدار کم در خوراک دام نیز مصرف دارد.40 درصد ترکیب پودرهای شوینده سولفات سدیم است که خاصیت پاک‌کنندگی ندارد و فقط به منظور پرکنندگی(حجم دهی) استفاده می‌شود.

2.    نمک

شرکت معدنی املاح ایران در نیمه دوم سال 1393 اقدام به دریافت جواز تاسیس برای اجرای طرح تولید نمک خوراکی به روش هیدرومیل به ظرفیت 40.000  تن در سال در مجتمع گرمسار نمود. این طرح درپایان سال 94 تکمیل و راه اندازی واخذ پروانه بهره‌برداری آن به سال 95 موکول شد. در این روش با دستگاه هیدرومیل ناخالصی های درونی یا داخلی بین کریستال‌های نمک را نیز جدا و خارج می‌سازند.

در کشورهای پیشرفته‌ای که فاقد ذخایر نمک معدنی (سنگ نمک) می‌باشند و نمک را عمدتاً به روش تبخیری تولید می‌نمایند با استفاده از روش هیدرومیل پالایش نهایی را نیز در مورد نمک تولیدی انجام می‌دهند، همچنین صاحبان این تکنولوژی معتقد هستند که این روش برای ارتقاء کیفیت سنگ نمک نیز می‌تواند بکار رود. در این روش علاوه بر خلوص نمک، دانه بندی نمک نیز قابل تنظیم و قابل کنترل می‌باشد و محصول تولیدی با این روش، دانه بندی وسیعی از 150 تا 2000 میکرون را پوشش می‌دهد و لذا برخی از صنایع مانند تولید پنیرUF و یا حفاری چاه‌های نفت که در آنها دانه‌بندی نمک مصرفی فاکتور مهمی محسوب می‌گردد می‌توانند مصرف کننده تولیدات روش هیدرومیل باشند. از دیگر مزایای این روش مصرف کمتر انرژی‌های الکتریکی و بویژه حرارتی (گاز) در مقایسه با روش تصفیه تبلور مجدد می‌باشد.

از آنجائی که تولید نمک به روش هیدرومیل در حرارت معمول محیط انجام می‌گردد (بجز خشک کن که در حرارت بالا کار می‌کند) لذا توقف و راه اندازی واحد به سهولت انجام می‌گردد و استهلاک ماشین آلات و تجهیزات آن نیز بسیار کم خواهد بود.آب مصرفی در این روش نیز بسیار کم است و در مجموع قیمت تمام شده محصول نمک خوراکی در این روش کمتر از روش تصفیه تبلور مجدد می باشد.

سهامداران

ثبات سودآوری و ریسک اندک در شاملا

بند حسابرسی

گزارش حسابرس شرکت فاقد بند حسابرسی است و مشروط نگردیده است.

ترازنامه

سال مالی شاملا منتهی به اسفند ماه است. این شرکت در تاریخ تراز 9 ماهه در مقابل 476میلیارد ریال دارایی جاری، 387میلیارد ریال بدهی جاری دارد بنابراین ریسک عدم ایفای تعهدات ندارد.

ثبات سودآوری و ریسک اندک در شاملا

از 475 میلیارد ریال دارایی جاری شرکت 121 میلیارد ریال سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت می‌باشد که مربوط به سپرده سرمایه‌گذاری نزد بانک‌ها با متوسط نرخ 20 درصد است.

80 میلیارد ریال حساب دریافتنی شرکت مربوط به فروش پودر سولفات سدیم و نمک تصفیه شده است که تماما چک بوده و بخش اعظم آن تا تاریخ گزارش تسویه شده است. شایان ذکر است با توجه به عملکرد مشتریان شرکت طی سال‌های گذشته نگرانی از وصول این مطالبات وجود ندارد.

دارایی بلند مدت شرکت معادل 525 میلیارد ریال  است که 122 میلیارد ریال آن سرمایه گذاری بلند مدت و 357 میلیارد ریال آن دارایی ثابت مشهود است. 90 میلیارد ریال  از سرمایه‌گذاری بلند مدت شرکت مربوط به سهام شرکت خاک چینی ایران والباقی  آن مربوط به سهام شرکت صنایع مس ایران می‌باشد.

در بخش بدهی ها، تسهیلات مالی شرکت از بانک صنعت و معدن با نرخ‌های 16 و 20 درصد می‌باشد که در ابتدای سال 98میلیارد ریال و در گزارش 9ماهه به 22میلیارد ریال کاهش یافته است.

در مجموع ریسک خاصی این شرکت را تهدید نمی کند و انتظار می رود میزان بدهی ها بانکی به سمت تسویه کامل حرکت کند.

صورت جریان وجوه نقد

شاملا در شش ماهه نخست سال 27 میلیارد تومان ورودی وجه نقد ناشی از فعالیت‌های عملیاتی داشته و در 9ماه 41میلیارد تومان. شایان ذکر است سود عملیاتی شرکت طی شش ماهه ابتدایی سال 22 میلیارد تومان و در 9ماه 38میلیارد تومان بوده‌است. این شرکت در دوره 9ماهه 24میلیارد تومان از سود سهام را به سهامداران خود پرداخت نقدی کرده و 10میلیارد تومان هم سرمایه گذاری جدید انجام داده است. شرکت طی دوره 9 ماهه توانسته 7.5میلیارد تومان از اصل بدهی بانکی را تسویه کند و هیچ وام جدیدی اخذ ننماید. در مجموع به نظر می رسد که وضعیت نقدینگی شاملا بسیار خوب بوده و به مرور شاهد افزایش میزان سرمایه گذاری و کاهش میزان بدهی ها باشیم.

صورت سود و زیان

شرکت معدنی املاح ایران در آخرین بودجه سود هر سهم خود را 2040ریال برآورد کرده و در نه ماهه نخست سال توانسته 71 درصد از آن را پوشش دهد. شایان ذکر است سود محقق شده توسط این شرکت در سال‌های 93 و 94 به ترتیب معادل 2072ریال و 1956ریال بوده است. محصول اصلی شرکت پودر سولفات سدیم است که 84 درصد از مبلغ فروش را تشکیل می دهد. نمک تصفیه شده که افزایش ظرفیت تولیدی را شاهد است، در جایگاه دوم قرار دارد.

حال با توجه به موارد ذکر شده در بالا بد نیست نگاهی به وضعیت تولید و فروش شرکت و مفروضات تحلیلی بیاندازیم:

ثبات سودآوری و ریسک اندک در شاملا

با توجه به پوشش مناسب شرکت در ده ماهه نخست سال مقدار تولید پودر سولفات سدیم و نمک متناسب با ادامه دار بودن روند تولید دی ماه برآورد شده است.  میزان تولید نمک سال 96 با توجه به بهره برداری از طرح توسعه که ظرفیت عملی شرکت را 15 هزار تن افزایش خواهد داد، افزایشی برآورد شده است. از آنجایی که شرکت تا کنون مشکل فروش نداشته میزان فروش برآوردی برابر تولید در نظر گرفته شده است.

نرخ فروش محصولات نیز با توجه به روند سال‌های گذشته برای سولفات سدیم با 8 درصد رشد و برای نمک با 13 درصد کاهش برآورد شده است.ضریب مصرف نیز براساس واقعی سال 94 برآورد شده است همچنین نرخ فروش مواد اولیه در سال 96 با 10 درصد افزایش لحاظ شده است.

با توجه به سیاست محافظه کاری در تحلیل بنیادی، میزان سربار تاحدود زیادی بدبینانه و با رشد بالا در نظر گرفته شده همچنین در تحلیل آن به ثابت و متغیر بودن هزینه ها توجه شده است.

هزینه عمومی اداری و فروش که بیشتر ناشی از حقوق و دستمزد است نیز با توجه به عملکرد شرکت در نه ماهه نخست و برای سال آینده نیز با رشد 10 درصدی برآورد شده است.

ثبات سودآوری و ریسک اندک در شاملا

نتیجه: ریسک این شرکت در بخش ترازنامه، تامین مواد اولیه و فروش محصول بسیار تاچیز است. ثبات سودآوری و تامین نقدینگی جهت پرداخت سود نقدی از نکات مثبت این شرکت است که در کنار تسویه بدهی های بانکی، برای سرمایه گذاران ریسک گریز موقعیت مناسبی را فراهم می کند. همچنین با توجه به امکان افزایش تولید نمک تصفیه شده، سود خالص می تواند به شرط استفاده از کل ظرفیت تولیدی 97ریال بیش از انتظار تحلیلی باشد.

*تحلیلگر: ولید هلالات – ساناز صمدی