۰ نفر

یک کارشناس صنعت بیمه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

رفتار تبعیض‌آمیز در مالیات خدمات بیمه‌ای و بانکی/ بیمه‌شدگان عمر از مالیات‌بردرآمد معاف شوند

۳۰ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۵۰
کد خبر: 171652
رفتار تبعیض‌آمیز در مالیات خدمات بیمه‌ای و بانکی/ بیمه‌شدگان عمر از مالیات‌بردرآمد معاف شوند

یک کارشناس بیمه گفت: علی رغم تشابه زیاد خدمات بانکی و بیمه ای که وجود دارد در قانون مالیات بر ارزش افزوده، خدمات بانکی معاف از مالیات هستند اما کماکان از بیمه ها این مالیات اخذ می‌شود.

حافظ کابوسی، معاون مدیر بیمه عمر در شرکت بیمه تجارت در گفت و گو با اقتصاد آنلاین در خصوص لزوم حذف مالیات برارزش افزوده از خدمات بیمه ای و ارائه هرچه سریعتر این لایحه به مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر از فعالیت های شرکت های بیمه ای مالیات اخذ می شود. در حالی که فعالیت بیمه ای یک فعالیت ضروری در جامعه است و دریافت مالیات از این بخش بر اساس قانون فعلی مالیات ضرورتی ندارد.

کابوسی افزود: بیمه عمر به عنوان یک فعالیت استثنا تلقی می شود و از مالیات بر ارث معاف می باشد و به دلیل شرایط خاصی که دارد منافع آن به بازماندگان فرد فوت شده یا  اشخاصی که بیمه نامه را خریداری کردند تعلق می گیرد و مالیاتی از آنها اخذ نمی شود. البته در سیستم بانکی اگر فردی فوت نماید سپرده بانکی متوفی بلوکه می شود و مالیات بر دارایی فرد تعلق می گیرد.

وی با اشاره به سقف 9 درصدی تعیین شده مالیات بر ارزش افزوده در سال 94-95 این رقم را یک هزینه مضاعف برای خریداران بیمه عمر دانست و تصریح کرد: خدمات بیمه عمر به عنوان یک پوشش دهنده ریسک در زندگی افراد است. با خرید هر بیمه نامه مبالغ واریز شده در دو صندوق برای افراد ذخیره می شود. یک صندوق به عنوان صندوق سرمایه گذاری است که منافع مشترک شرکت بیمه و فرد بیمه شده را نگه داری و حفظ می کند. صندوق دیگر که مربوط به هزینه های متقابل شرکت و فرد بیمه شده است هم شامل کسورات و سایر هزینه های جاری می شود که مالیات بر ارزش افزوده نیز در حال حاضر بر این صندوق اعمال می شود. با حذف مالیات از این صندوق پوشش بیمه ای مانند بیمه عمر در جامعه فراگیر می شود و بار مالی ناشی از صندوق تامین خسارت ضروری بیمه شدگان که از درآمد این صندوق تامین می شود کاهش می یابد.

محاسب فنی در شرکت بیمه با مقایسه ای میان فعالیت بانک ها و بیمه ها در دریافت مالیات بر ارزش افزوده از خدمات بیمه ای، دریافت مالیات در بخش بیمه ای را تبعیض آمیز دانست و خاطرنشان کرد: فعالیت هایی مانند بیمه و بانک شباهت های زیادی با هم دارند که به لحاظ مالی قابل مقایسه است، اما قانون گذار به دلیل ضرورت فعالیت بانکی در جامعه دسته اول فعالیت ها را معاف از مالیات دانسته در حالی که بیمه ها هنوز فعالیت شان معاف از مالیات بر ارزش افزوده نیست و خریداران بیمه نامه در نهایت باید بار مالی این مالیات را بر دوش بکشند.

وی دربخش دیگری از صحبت خود با اشاره به فعالیت های دولت و مجلس برای بهبود فعالیت های بیمه در کشور گفت: انتظار داریم وزیر اقتصاد که در دو سال گذشته نشان دادند با موضوع حذف مالیات بر ارزش افزوده موافق هستند زودتر این لایحه را در مجلس تصویب کنند و نمایندگان ملت هم با تصویب چنین قوانینی به حرکت چرخ بیمه در کشور کمک کنند.